luni, 31 martie 2008

Camioane cu uraniu „protejate“ cu prelate circulă prin Vatra Dornei

TRANSPORT „Tratament“ radioactiv pentru turişti


Zilnic, 200 tone de minereu de uraniu extrase de la mina Crucea trec prin staţiune în rabe acoperite cu prelate de plastic

Radioactivitatea minereului e de câteva sute de ori mai mare decât fondul natural, dar autorităţile zic că nu sunt probleme


Camioane cu uraniu „protejate“ cu prelate circulă prin Vatra Dornei

200 de tone de minereu de uraniu radioactiv extrase zilnic de la mina Crucea (singura din ţară rămasă în exploatare) se transportă 35 de kilometri, cu rabele, până la staţia feroviară de încărcare de la Vatra Dornei – Argestru. Minereul de uraniu, folosit la fabricarea combustibilului pentru centrala atomo-nucleară de la Cernavodă, este clasificat în categoria materialelor radioactive cu activitate specifică joasă. Dar radioactivitatea minereului extras de la Crucea o depăşeşte de până la câteva sute de ori pe cea a fondului natural. Nu degeaba, minerii care lucrează în primul front al minei, venind zilnic în contact direct cu minereul, se pensionează după numai 15 ani de muncă, iar restul personalului, implicit şi şoferii de pe rabe, după 17 ani.

Oficial, se spune că nivelul radioactivităţii în zona Vetrei Dornei este „normal”, iar rapoartele referitoare la starea de sănătate a populaţiei nu au stabilit o corelaţie între existenţa exploatării de uraniu şi o eventuală creştere a incidenţei bolilor specifice iradierii: cancer, leucemie etc. Totuşi, ştiinţific s-a stabilit că bolile precum cancerul cauzat de expunerea la nivele joase de radiaţie se instalează după 20 de ani şi chiar mai târziu. Or, aceasta este vârsta minei Crucea...

10 ani de promisiuni de închidere a minei

Mineritul uranifer poluează aerul cu radon (gaz care care atacă, prin iradiere, sistemul osos), aerul şi solul cu particule de praf care conţin uraniu şi alte elemente radioactive (thoriu, nichel, cobalt etc), solul şi apele cu ape de mină. Uraniul afectează pe termen lung rinichii, ficatul, sistemul vascular, epiderma.

De zece ani de zile, primarul din Vatra Dornei, Constantin Huţanu, se chinuie să dea de capăt problemei transportului uraniului prin staţiune. „În 1997 mi-au spus că mina de la Crucea se va închide în 2-3 ani şi, ca atare, nu ar avea sens să schimbe ruta de transport şi să amenajeze o altă staţie de încărcare. După 3 ani, au zis alţi 2-3 ani şi tot aşa”. Ca să îi închidă gura lui Huţanu, autorităţile au efectuat măsurători ale radioactivităţii pe traseul uraniului şi la staţia Vatra dornei - Argestru: „Mi-au zis, după aceea, în zeflemea, că nivelul radioactivităţii e mai ridicat aici, la primărie, decât la Argestru”.Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN) susţine că totul este sub control.

„Transportul minereului de uraniu se efectuează în vrac, cu autovehicule, în conformitate cu prevederile art. 523 din Normele pentru transportul materialelor radioactive (...) şi în conformitate cu practica internaţională. (...) În vederea reducerii riscului de disipare în mediu a fragmentelor fine de minereu prin antrenare de curenţi de aer sau precipitaţii atmosferice, CNCAN a impus condiţia suplimentară ca minereul de uraniu să fie umed şi acoperit permanent cu prelată în timpul transportului în vrac cu autovehicule. (...) Nivelul dozei debitului expunerii generat la suprafaţa exterioară a autovehiculului de transport se măsoară la fiecare transport si nu va depăşi limita impusă de CNCAN în scopul minimizării expunerii persoanelor din populaţie”.

Camioanele hodorogite – „obiective strategice“

Noi am urmărit traseul minereului de la încărcarea sa în rabe până la staţia de la Argestru şi depunem mărturie că nu s-a făcut nicio măsurare a „nivelului dozei debitului expunerii”. Pur şi simplu, excavatorul încarcă raba, şoferul pune prelata, şofează apoi până la Argestru şi descarcă minereul în buncărul subteran. Ce-i drept, după ce am asistat la acest procedeu, am fost contactaţi de serviciile de securitate ale minei, ca să ni se atragă atenţia că am încălcat un neştiut protocol, mina, rabele şi staţia de la Argestru fiind obiective strategice ce nu pot fi văzute de muritori fără aprobare specială, dată cu 30 de zile înainte, de Compania Naţională a Uraniului. Nicăieri pe traseul pe care ne-am preumblat nu au existat semnale de avertizare în acest sens.

Şoferii de pe rabe ies la pensie după 17 ani de muncă, minerii de la Crucea după 15