marți, 28 aprilie 2009

Speriati de criza, romanii nu mai cumpara masini si case

Aproximativ 80% dintre romani sunt siguri ca nu vor cumpara o casa, un teren sau o masina in urmatoarele 12 luni, in contextul in care cei mai multi se tem de cresterea somajului, deprecierea leului si scumpirea creditelor, ca efecte ale crizei economice, arata un sondaj Synovate, citat de Mediafax.

De altfel, mai mult de jumatate dintre cei intervievati considera ca situatia economica se va inrautati in urmatoarele 12 luni.

"In ceea ce priveste planurile pentru urmatoarele 12 luni ale celor 1.500 de persoane intervievate, observam ca 80% din acestea sunt sigure ca in urmatoarele 12 luni nu isi vor achizitiona o casa, un teren sau o masina, in contextul in care foarte putini au bani economisiti pentru acestea si, de asemenea, foarte putini au curajul sa recurga la varianta unui credit pentru a le obtine", potrivit studiului.

In Romania, 56% dintre respondenti considera ca situatia economica se va inrautati in urmatoarele 12 luni, si doar 15% sunt mai optimisti, considerand ca va exista o imbunatatire in evolutia acesteia. Cea mai mare parte a romanilor se tem mult sau foarte mult de cresterea somajului, a taxelor si impozitelor, de scumpirea creditelor, a alimentelor, combustibililor si utilitatilor, sau de devalorizarea leului in raport cu principalele valute.

In opinia a 80% dintre cei intervievati, industria auto, constructiile si agricultura sunt cele mai afectate de situatia economica in viitorul apropiat. In ceea ce priveste sectorul de retail, majoritatea considera ca lanturile de hypermarketuri vor trece mai usor peste criza economica actuala, comparativ cu unitatile mici.

Romanii incep sa se multumeasca cu mai putin si sunt dispusi sa nu mai cheltuie foarte mult pe satisfacerea anumitor nevoi/dorinte. In acest sens, ei au redus sau vor diminua bugetul pentru achizitionarea de electronice, electrocasnice, amenajarea locuintei sau cumparare de combustibil.

Totodata, situatia economica dificila isi pune amprenta si pe obiceiurile romanilor, cei mai multi dintre acestia fie renuntand la anumite activitati, cum sunt mesele in oras cu partenerul/familia/prietenii, excursiile/vacantele sau activitatile de timp liber, fie scazand sau intentionand sa scada bugetul destinat acestor tipuri de activitati.

Trei din zece romani nu si-au redus si nici nu isi vor reduce bugetul pentru a oferi diferite cadouri copiilor si prietenilor. Doar 9% au renuntat sa mai cumpere produse de firma, insa trebuie mentionat ca 30% din totalul respondentilor nu cumpara produse ce fac parte din categoria brandurilor cu renume.

Pe de alta parte, unul din trei respondenti a redus deja bugetul destinat achizitionarii de articole de imbracaminte, in timp ce alti 30% intentioneaza acest lucru. Aproape jumatate dintre cei intervievati nu au redus si nici nu vor diminua bugetul destinat cumpararii de alimente.

Totusi, una din cinci persoane afirma ca aloca mai putini bani pentru alimente, iar aproape unul din patru respondenti intentioneaza sa faca acest lucru. Studiul a fost realizat in luna februarie pe un esantion reprezentativ de 1.500 de respondenti, cu varste intre 18 si 64 ani.

0 comentarii: