marți, 9 septembrie 2008

Război surd între OJPC Suceava şi un ONG al consumatorilor

În loc să coopereze în interesul consumatorilor, reprezentanţii acestora în organismele guvernamentale şi în societatea civilă cîmpulungeană se războiesc pentru... imagine. Conflictul, alimentat şi de aşa-zise mărturii ale altor persoane "binevoitoare", a trecut de faza suspiciunilor şi a ajuns la schimb de scrisori acuzatoare. O asociaţie a consumatorilor activă în judeţ, Europrotect Consum, se plînge că inspectori ai OJPC Suceava îi discreditează sistematic pe membrii săi în ochii agenţilor economici. Preşedintele asociaţiei, ing Vasile Bostaca, a semnalat oficial conducerii OJPC Suceava afirmaţii grave pe care unii inspectori, în frunte cu şeful lor, dna Elena Oanea, le-ar fi făcut recent. Bostaca este convins că la o întrunire a oamenilor de afaceri din turism, desfăşurată la Suceviţa, agenţii economici ar fi fost avertizaţi că membri ai asociaţiei se erijează în organe de control şi pretind şpagă, fapt neadevărat ce a dăunat grav prestigiului asociaţiei şi chiar imaginii personale a membrilor acesteia. Răspunsul OJPC Suceava denotă deopotrivă uimire şi oarecare iritare. Şeful OJPC, Elena Oanea, i-a scris tranşant preşedintelui de ONG că personal nu a fost la nici o întrunire la Suceviţa şi nu a făcut afirmaţii despre nimeni. În ceea ce îi priveşte pe alţi inspectori, dna Oanea a precizat că acuzaţiile aduse vor fi luate în serios numai dacă asociaţia le şi probează. Elena Oanea se declară însă pentru o corectă colaborare viitoare între reprezentanţii statului şi membrii asociaţiei. Existenţa asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor în judeţ încă nu este percepută corect de comunităţile în care activează. Membrii asociaţiilor sînt confundaţi cu inspectori ai OJPC din cauza lipsei de informaţii a publicului. Potrivit legislaţiei în vigoare, asociaţiile pentru protecţia consumatorilor nu au drept de a controla şi amenda agenţii economici. În schimb, pot primi sesizări de la consumatori nemulţumiţi, pot intermedia o rezolvare amiabilă a divergenţelor dintre petent şi agent economic şi pot sesiza organele de control, inclusiv OJPC, cînd soluţia amiabilă nu este posibilă sau dacă siguranţa şi drepturile consumatorilor sînt afectate evident.