miercuri, 12 decembrie 2007

Despre copii deosebiţi, cu dragoste

18 clase de copii de la Centrul Şcolar Câmpulung Moldovenesc se străduiesc de ceva timp să demonstreze semenilor că merită dragostea şi atenţia lor. Nu e uşor deloc, din cauza unor mentalităţi care se limitează la „normalitate” şi la tipare sociale. „La noi învaţă copii cu deficienţe uşoare de intelect. Această deficienţă nu este definită unitar. Există trei grupe de trăsături. Una e rigiditatea, manifestată în gândire, limbaj, comportament. A doua ar fi viscozitatea genetică, adică lentoare sau stagnare în desfăşurarea funcţiei psihice, din care cauză copiii nu ajung decât în stadiul de a face operaţii simple. Altă trăsătură posibilă este heterocromia, adică faptul că nu se dezvoltă echilibrat. Sunt copii bine dezvoltaţi fizic, dar care psihic nu progresează destul, după cum este posibil să se întâmple şi invers”, ne-a explicat psihologul Simona Ciuvercă.


Toată lumea este de acord că integrarea unor astfel de copii în societate se poate face în primul rând prin şcolarizarea lor. De aici porneşte însă un alt motiv de polemici între specialişti – ce fel de şcoală e mai potrivită lor. „Există polemici, dacă ar trebui utilizate şcolile de masă sau şcolile speciale. Eu cred că la copiii cu deficienţe uşoare se poate recurge la o şcoală de masă, cu condiţia ca acea clasă să aibă un profesor de sprijin. Şcolile noastre nu prea au. Desigur, e util şi un psiholog şcolar, chiar se foloseşte psihologul cu succes în orice in-stituţie, dar nu este destul pentru copiii cu deficienţe de intelect, e nevoie de un profesor specializat. În ce priveşte stigmatizarea din şcoală, a-ceasta vine destul de rar din partea celorlalţi copii. Copiii leagă relaţii de prietenie foarte uşor. Discriminarea vine de obicei din afara mediului şco-lar. Chiar la Câmpulung s-au făcut destul de recent studii şi sondaje, iar unele răspunsuri date de oamenii obişnuiţi la întrebări despre copiii cu astfel de deficienţe au fost în-fiorătoare. S-a spus că ar tre-bui omorâţi, excluşi din socie-tate, închişi, iar respondenţii se exprimau foarte natural, pentru că aşa erau ei convinşi că ar fi normal să se întâmple. Combaterea unor astfel de ati-tudini, care vin din lipsă de informare, se face prin lucrul cu părinţii, familia lărgită şi prin implicarea unor instituţii care pot oferi locuri de muncă sau alte facilităţi legale”, a adăugat psihologul.

Copiii care învaţă la Centrul Şcolar din Câmpulung Moldovenesc se pot însă numi norocoşi, pentru că au în jur oameni care ştiu ce şi cum să facă pentru a-i integra cât mai bine. „Aici se lucrează mult pe educaţie şi terapie. Se face terapie prin joc, terapie ocupa-ţională şi în şcoală acţionează echipe pluridisciplinare. Se ocupă simultan de copii logo-pezi, psihodiagnisticieni, con-silieri pentru terapia tulburărilor de comportament, kine-toterapeuţi şi mulţi alţii. Se colaborează între specialişti şi numai astfel se pot vedea rezultatele, pentru că nimeni nu ar putea face singur schimbări cu aceşti micuţi”, a mai explicat Simona Ciuvercă.

Datorită acestui sprijin, 200 de copii şi-au descoperit talente şi înclinaţii despre care nu a ştiut nimeni. 4 dintre clase sunt specifice şcolilor de arte şi meserii, iar acolo se deprind specializări în alimentaţie publică, mecanică, finisaje în construcţii. Ceilalţi, care au descoperit alte talente, nu stau nici ei degeaba, ci înva-ţă să confecţioneze mici obiec-te decorative, cântă, dansează şi visează la vremea când lumea din jur se va bucura îm-preună cu ei şi nu îi va mai da deoparte doar pentru că sunt un pic altfel. „Noi încercăm să îi facem cât mai cunoscuţi prin calităţile şi talentele lor. Aceşti copii chiar fac lucruri deosebite şi pot fi valoroşi pentru societate, dacă sunt înţeleşi şi acceptaţi. Nu este uşor să îi promovăm, tocmai din cauza mentalităţilor de pe la noi, dar încercăm. Acum, în decembrie, organizăm la Câmpulung un festival inter-naţional pentru aceşti copii. Vom avea o tabără de creaţie, spectacol şi chiar o expoziţie cu vânzare ca să adunăm mici fonduri pentru şcoală. Vor putea să arate lumii întregi că sunt frumoşi şi cuminţi, că fac lucruri speciale şi că merită să îi privim cu dragoste mereu”, a conchis Simona Ciuvercă.

0 comentarii: