duminică, 9 decembrie 2007

Cine-i mai taran? Taranul sau oraseanul



Taranul prinde pestisorul de aur, iar pestele ii zice: "Tarane, da-mi voie sa plec si iti indeplinesc o dorinta". Taranul tace. Pestele se roaga din nou: "Tarane lasa-ma in apa si iti indeplinesc doua dorinte". Taranul se uita la peste si iarasi nu zice nimic. Pestele cu mai multa ruga in glas: "Iti indeplinesc trei dorinte tarane, doar daca ma lasi in viata". La care taranul infuriat, arunca pestele pe pamant, incepe sa-l calce in picioare si tipa: "PE CINE FACI TU TARAN?"
Un banc cu tenta mai mult decat peiorativa la adresa taranului. Nu prea sunt eu de acord cu aceste glume la adresa taranului, poate pentru ca am crescut la sat si stiu viata de aici. Am si un sentiment de nostalgie dupa acele vremuri. Totusi a fi taran in Romania inseamna a fi prost si inapoiat. Dar este asa oare?
Ieri am facut un reportaj din Targul Taranului Roman. Mai multe persoane din diferite regiuni ale tarii: Maramures, Moldova, Transilvania, Bucovina..., au venit la Bucuresti cu mancaruri traditionale pentru a le vinde. Ce mai miros si vanzoleala in jurul tarabelor? Eram martor la o situatie anecdotica... niste tarani, intr-o piata, vindeau caltabosi, salamuri si peste unor oraseni cu pungile groase. Taranii cu demnitate si cu mult simt isi comercializau produsele, iar bucurestenii ca niste tarani se impingeau de parca nu mai vazusera :"Pot sa trec domnule?", intreaba o femeie. "Nu, nu puteti", i-o taie un barbat, desigur un bucurestean care se respecta mult pe sine si care nu-i respecta pe altii.
Si uite asa am lunecat in articolul acesta inspre tema bucurestenilor tarani, desigur taran in sens peiorativ. Cine te scuipa in RATB, cine claxoneaza si injura cel mai mult in trafic, cine te impinge din urma pe strada? Corect, un bucurestean care se respecta si care nu-i respecta pe altii.
Nu-i adevarat, ar zice cineva... Astia, nesimtitii, sunt veniti, nu sunt bucuresteni. Poate, va raspund eu, dar uite ca cei mai nesimtiti bucuresteni sunt batranii, iar ei au trait o viata in Bucuresti si chiar daca au fost respectuosi in tinerete orasul i-a facut scortosi intr-un final.

0 comentarii: