joi, 1 mai 2008

Mocanita-monument istoric


Ma ung pe suflet imaginile astea....imi aduc aminte cat de superb a fost cand "m-am dat" cu mocanita......Pacat ca nu mai este si in jud Alba,mergeam mai des....Dar macar e bine ca inca se mai pastreaza traditia....
Pentru cei care nu stiu(daca exista cineva),Mocanita este un tren forestier, a carui utilizare in Romania este din ce in ce mai restransa - pe langa vechimea utilajelor si costurile mari de intretinere, mocanita trebuie sa faca fata si noilor posibilitati de transport, care au o fiabilitate mai buna. Totusi, dincolo de aceste greutati, mocanita supravietuieste - in buna masura datorita nevoii de deplasare a localnicilor, dar mai ales pentru ca a devenit un obiectiv turistic.


Cu mocanita pe Valea Vaserului

O excursie cu mocanita pe valea acestui rau din Maramures este ceva inedit. Construita intre anii 1930 - 1933, linia ferata pe ecartament ingust (760 mm) are o lumgime de 56 km, intre Viseu si Izvorul Comanului. Pe aceste traseu, cea mai inalta altitudine a liniei ferate este in zona Comanu (1.100 m), plecarea din Viseu fiind la altitudinea de 600 m. Locomotivele, model "Resita", sunt fabricate in anii '50, greutatea locomotivei este de 24,8 tone cu combustibil, iar goala de 20 tone. Vagoanele pentru turisti pot fi vagoane terasa sau vagoane clasa, dar exista si vagoane pentru materiale, platforme si lemn.

Cum se ajunge la Viseul de Sus
Cu trenul: pe ruta Bucuresti-Sighetul Marmatiei - coborati in statia Viseul de Sus. Cu masina: din Baia Mare sau Satu Mare, pe traseul Sighet - Valea Viseului pana la destinatie. De la Campulung Moldovenesc sau Vatra Dornei, se trece prin Pasul Prislop, se ajunge la Borsa, iar de aici la Viseu. Din Transilvania, urmand soseaua care insoteste celebra cale ferata Salva - Viseu, pana la Moisei, iar de aici in numai zece minute se ajunge la Viseu.

Important de stiut
Fiind un tren forestier, orarul mocanitei nu este riguros. Vara, pleaca de obicei la ora 6 dimineata, insa este bine sa va interesati dinainte in ce priveste ora de plecare. Incearcati sa faceti calatoria intr-o zi cu prognoza meteo favorabila, altfel, placerea va va fi stricata de ceata si ploaie, iar acoperisul vagonului-platforma nu va va fi de nici un folos.
Dus-intors, calatoria dureaza 12-14 ore si nu exista posibilitati de aprovizionare pe traseu. De aceea, va trebui sa va faceti provizii de mancare si bautura. Intrucat este o zona de munte - racoroasa si vara -, e bine sa aveti haine suficiente si destul de groase. Nu imbracati haine deschise la culoare si nici de fas: se murdaresc de funingine sau pot fi arse de scanteile locomotivei.
E preferabil sa innoptati in Viseul de Sus sau foarte aproape, fiindca va trebui sa va treziti cu noaptea in cap.
Costul unei calatorii dus - intors este de 100.000 lei/ persoana, pentru romani, si 5 euro, pentru straini.
Mocanita - declarata monument istoric pentru a nu fi data la topit

O alta zona in care mocanita inca mai circula este Judetul Alba. Aici, autoritatile locale au apelat la un artificiu legislativ pentru salvarea de la topit a liniei fostului trenulet care strabatea Apusenii, mocanita. Este vorba despre declararea acesteia ca monument istoric.

Unul dintre cele mai importante proiecte din domeniul turismului in Muntii Apuseni, respectiv acela al repunerii in functiune a liniei de cale ferata ingusta, cunoscuta de multi sub numele de mocanita, a fost blocat din cauza unei datorii de 78 de miliarde lei, pe care Societatea de Administrare a Activelor Feroviare o avea la SC "Tunele" Brasov.

Firma brasoveana a apelat la instanta pentru a-si recupera banii si a primit la schimb tocmai linia de cale ferata din Alba. In aceste conditii, mocanita urma sa aiba aceeasi soarta ca si alte linii de cale ferata din tara pe care le-a castigat in instanta si pe care ulterior le-a taiat si le-a topit (de exemplu linia de la Hateg-Boutari).

Aceasta, in conditiile in care autoritatile din Alba au intocmit un plan de repunere in functiune in scopuri turistice a liniei, in care erau implicati si investitori straini. Conform planurilor, mocanita trebuia sa devina un trenulet de agrement, una dintre atractiile Muntilor Apuseni. Planurile prevedeau ca linia sa fie concesionata, iar in apropierea statiilor urmau sa se dezvolte pensiuni turistice.

Linia de ecartament ingust, construita in 1912, a fost, insa, scoasa la licitatie pentru suma de 15,6 miliarde lei, insa, pana la urma, s-a ajuns la concluzia ca declararea mocanitei ca monument istoric ar putea-o salva de la topit, adica firma care o va cumpara nu o va mai putea demonta si distruge, ci va fi obligata sa o foloseasca in scop turistic pentru a-si recupera banii.

Mocanita de Moldovita merge nemteste

Dupa ce a ruginit timp de zece ani, mocanita din comuna suceveana Moldovita gafaie din nou pe ecartamentul ingust din Bucovina. Sute de turisti, dar si localnici, se inghesuie la fiecare sfarsit de saptamana sa prinda un loc in mocanita. Deocamdata, se plimba doar pe raza comunei (3,6 km), pentru ca atat s-a reconditionat din intregul traseu de 24 km.
Calea ferata cu ecartament ingust de la Moldovita a fost construita de un proprietar de gater din München, Louis Ortiep, si data in folosinta in anul 1888. Initial, traseul mocanitei avea 23,9 kilometri, de la Moldovita la Rososa. Ultimul an in care mocanita a mai functionat a fost 1995, de atunci aceasta fiind adapostita intr-un hangar construit special pentru acest lucru.
Meritul pentru repunerea in functiune a mocanitei ii revine unui om de afaceri austriac, Georg Hocevar, care, in mai putin de trei luni, a reusit sa reconditioneze actualul traseu, urmand ca vara viitoare sa mai fie refacuti citiva kilometri de cale ferata pentru mocanita.