joi, 12 iulie 2007

Cresc infractiunile constatate de Jandarmerie Suceava

Jandarmeria a inregistrat, in trimestrul al doilea al acestui an, o crestere a numarului de contraventii si infractiuni comise de diverse persoane, comparativ cu perioada aferenta anului trecut, transmite corespondentul ROMPRES.

Prim-adjunctul Inspectoratului de Jandarmi Judetean (IJJ) Suceava, maior Iulian Iacob, a precizat, miercuri, la bilantul activitatii institutiei, ca a fost constatat, in trimestrul al doilea, un numar de 2.476 contraventii si 81 de infractiuni, in crestere cu 6% si, respectiv, 1,2%, fata de perioada similara a anului trecut. IJJ Suceava a asigurat paza si protectia institutionala a 37 obiective si ordinea interioara in 20 de sali de judecata. In perioada aprilie-iunie a.c., au fost prevenite un numar de 490 de acte de tulburare a ordinii interioare in obiectivele asigurate cu paza si au fost aplicate 144 amenzi, cu o valoare totala de 16.200 de lei.

IJJ a asigurat paza si protectia unui numar de 694 de transporturi de valori efectuate pe teritoriul judetului, 38 de transporturi interjudetene de valori si trei transporturi speciale. Impreuna cu sectia specializata a Serviciului Roman de Informatii Suceava, jandarmii au asigurat paza unui numar de 197 de transporturi cu corespondenta clasificata. Au fost organizate si executate 202 actiuni complexe, in cooperare cu Directia Silvica, Garda de Mediu, Protectia Consumatorului, DSV, Serviciul pentru Straini si DIICOT, fiind constatate 16 infractiuni si aplicate 115 amenzi.

Tot in perioada aprilie-iunie, efectivele IJJ Suceava au participat si la actiuni in situatii de urgenta civila, alaturi de Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta Suceava. IJJ a asigurat salvarea de vieti omenesti si bunuri materiale la patru incendii si trei inundatii produse in cinci localitati.

Anul Bucovina - august 2007

Din 2007, diversele atractii turistice bucovinene vor fi promovate unitar, in cadrul unui program cultural-artistic care poarta denumirea de ANUL BUCOVINA. Initiatorii si organizatorii amplului eveniment sunt ROMEXPO SA Bucuresti si Camera de Comert, Industrie si Agricultura Suceava, in parteneriat cu Consiliul Judetean Suceava, Prefectura Judetului Suceava, Primaria Municipiului Suceava, Centrul Economic Bucovina, Arhiepiscopia Sucevei si Radautiului, Primaria Vatra Dornei, Primaria Gura Humorului, Primaria Sucevita, Primaria Falticeni, Primaria Radauti, Asociatia Nationala de Turism Rural, Ecologic si Cultural (ANTREC) Suceava, Organizatia Patronala a Turismului Balnear din Romania (OPTBR), Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT) Romania si Asociatia pentru Turism Bucovina, Centrul de Informare Turistica – Info Turism, Complexul Muzeal Bucovina, Directia Silvica, Vacante in Bucovina, Studium IPI Bucovina cu sprijinul Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, Camerei de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti si Ministerului pentru IMM, comert, turism si profesii liberale.

Concret, toate manifestarile care au loc in judetul Suceava, pana in vara anului 2008 au fost centralizate sub umbrela unui singur eveniment de amploare, ANUL BUCOVINA. De mentionat ca cheia de bolta a acestei salbe de manifestari o va reprezenta Targul de Turism al Bucovinei, organizat la noul complex expozitional din Suceava, in perioada 14-16 septembrie 2007.

AUGUST 2007 – ANUL BUCOVINA – CALENDARUL EVENIMENTELOR

10–12 august 2007 - Suceava

Festivalul de Arta Medievala “Stefan cel Mare” din Cetatea Sucevei - editia a II-a

Organizator: Complexul Muzeal Bucovina

14–16 august 2007 - Ciocanesti

“Festivalul National al Pastravului” – editia a V-a

Organizator: Primaria Comunei Ciocanesti, CJCPCT Suceava

17-19 august 2007 - Suceava“Targul Mesterilor Populari” - editia a IX-a

Organizator: Complexul Muzeal Bucovina, CJCPCT Suceava

1. Festivalul de Arta Medievala “Stefan cel Mare” din Cetatea Sucevei editia a II-a



Organizator: Complexul Muzeal Bucovina

10–12 august 2007 - Suceava

Complexul Muzeal Bucovina Suceava in parteneriat cu Consiliul Judetean Suceava, Primaria Municipiului Suceava, Administratia Fondului Cultural National si SC REZIDENT COMPANY, organizeaza in perioada 10–12 august 2007, la Cetatea de Scaun a Sucevei, cea de-a II-a editie a FESTIVALULUI DE ARTĂ MEDIEVALĂ „STEFAN CEL MARE”.

Ziua 1 - Ceremonialul de Incoronare a voievodului Ţarii Moldovei, Locatia: Cetatea de Scaun Curtea Interioara

Cel mai important ceremonial in epoca medievala a fost incoronarea voievozilor, moment de referinta pentru asumarea puterii politice si militare a conducatorului statului. Ceremonialul avea un caracter complex, care includea momentul „inchinarii”, adica al intampinarii domnului de catre supusi, cel al „ungerii” - moment solemn al primirii coroanei tarii in cadrul unui ceremonial religios, prin care prelua puterea politica si primirea „schiptrului tarii”, adica al steagului Ţarii Moldovei, simbol al preluarii puterii militare, in prezenta sfatului domnesc. La acest ceremonial participa, alaturi de domn, boierii sfatului domnesc, mitropolitul si alti mari reprezentanti ai bisericii, oastea de „curteni”, prezenti fiind la „inchinare” si oameni de rand; participa, in mod deosebit, oaspeti de peste hotare – nobili, boieri, inalti clerici ortodocsi, ambasadori, soli (in 1538 a fost la Suceava, conform datelor istorice, la ceremonia incoronarii, a asistat si sultanul Imperiului Otoman, Soliman Magnificul).

Ziua 2 - Judecata boierilor tradatori, Locatia: Cetatea de Scaun Curtea Interioara

Sistemul juridic medieval romanesc se defineste prin imbinarea elementelor cutumiare – „dupa legea stramoseasca” si „obiceiul pamantului”, cu cele provenite din sistemul juridic bizantin, la care s-au adaugat elemente ad-hoc, rezultate din practica curenta a epocii. In practica medievala „tradarea”, considerata cel mai grav delict, se pedepsea cu moartea si confiscarea averii. Conform izvoarelor documentare, si in Moldova medievala au avut loc judecati si pedepsiri ale tradatorilor, un loc special revenind categoriei boierilor care au fost acuzati de tradare in decursul unor domnii celebre, de exemplu Stefan cel Mare si Petru Rares. Judecata si executarea pedepsei se va desfasura in cadrul Sfatului Domnesc, in capitala Moldovei; se va pune in scena o executie capitala in prezenta oastei, in tabara militara, pentru a pune cel mai bine in evidenta opozitia intre tradatori (in acest caz boierii) si patrioti – oastea tarii. Poporul primea astfel cu mare satisfactie aceste momente si prin extindere, aderau si mai convinsi la domnia justitiara. Pentru realizarea acestor scenete se utilizeaza actori profesionisti, recuzita medievala, voluntari in rol de figuranti si textele concepute pe baza marturiilor istorice ale vremii. In continuare, in prezenta noului domn va avea loc si Rasplata vitejilor Moldovei, viteji despre care, informatiile documentare medievale mentioneaza o lunga perioada de timp, in special in vremea lui Stefan cel Mare, cand in contextul numeroaselor confruntari militare, acestia reprezentau pe ostenii care s-au evidentiat in lupte si carora li se acordau sate si mosii, devenind proprietari osteni, asimilati categoriei micilor boieri. De regula, rasplatirea vitejilor se desfasura dupa mari batalii, in cadrul unor ceremonii fastuoase, in Suceava, la Curtea Domneasca si la Cetatea de Scaun, in cadrul carora voievodul recompensa material vitejia si credinta ostenilor, aducea la cunostinta contemporanilor numele, faptele si exemplul acestora, asigurandu-si credinta si angajamentul lor in viitor.

Ziua 3 - Ceremonia incheierii unui tratat intre Moldova si Polonia, Locatia: Cetatea de Scaun

In decursul Evului Mediu, statutul international al Moldovei s-a bazat si pe incheierea unui mare numar de tratate si conventii cu state vecine sau chiar mai indepartate, in care se consfinteau raporturi politico-diplomatice si militare, acorduri comerciale, conventii de extradare, regimuri de suzeranitate protectoare sau restrictiva. In cazul relatiilor cu statele vecine, Moldova, cel putin in perioada Evului Mediu clasic, s-a straduit sa obtina intotdeauna prevederi si clauze favorabile, discutiile celor numiti in acest sens, cu reprezentantii altui stat, vizand cele mai sensibile si de detaliu aspecte; stabilirea frontierei si neacceptarea pretendentilor la tron se numarau printre cele mai discutate teme; in cazul relatiilor cu Polonia, un subiect prezent mereu, dar si extrem de sensibil l-a reprezentat statutul Pocutiei, in cel cu Ungaria, frontiera pe linia Carpatilor, posesiunile din Transilvania si relatiile comerciale cu marile targuri. Indiferent de context, ansamblul discutiilor si tratativelor in vederea incheierii unui tratat, dovedeau responsabilitate, cunoasterea realitatii si a cutumelor, abilitatea diplomatica si nu rareori chiar o viziune remarcabila asupra viitorului relatiilor cu alte state. Reconstituirea unui asemenea moment din viata diplomatie medievale a Moldovei readuce, in prim plan, instrumentele specifice diplomatiei vremii, cat si rolul intelectualilor de la Curtea domneasca care ”s-au luptat” pentru fiecare virgula si n-au cedat de regula ceea ce nu s-a luat prin forta, cu sabia.

Ziua 1, 2 si 3 - Cancelaria domneasca in evul mediu

Se va realiza o reconstituire a cancelariei domnesti din perioada medievala, in Cetatea de Scaun, aceasta fiind o transpunere peste secole a institutiei unde au fost emise documente care atesta dezvoltarea economica-sociala si culturala a Moldovei din Evul Mediu. Documentele emise de cancelaria domneasca aduc in prim plan aspecte legate de acordarea unor imunitati boierilor, manastirilor, cresterea volumului comertului, practici ale economiei de schimb (camata, zalogul) s.a. In fiecare zi din cadrul festivalului, in incinta unei incaperi din cetate, vor avea loc momente legate de activitatea dintr-o cancelarie domneasca. Vizitatorii vor lua contact cu marele logofat, gramaticul si cei care prelucrau documentul, si vor asista la discutii intre reprezentantii cancelariei domnesti.

Pe parcursul celor trei zile nu vor lipsi muzica medievala, jocurile, jongleriile si concursurile interactive (Cautati Comoara, Jocuri cu steagul, Mimi-statui, urmariri), reprezentatiile teatrale pentru copii (Casuta cu povesti, Varstele lui Arlechino, farse si D’ale lui Pacala) si spectacolele medievale (Tristan si Isolda – Curtea Comediantilor, Ordinul Cavalerilor, Commedia dell’arte etc.). In cetate va fi ridicata o tabara militara in care publicul vizitator va putea observa viata cavalerilor medievali, armele, costumele si modul de realizare a diferitelor accesorii folosite in epoca medievala. Vor anima tabara si realiza spectacole medievale o trupa din Polonia, adusa cu sprijinul Uniunii Polonezilor din Romania - Dom Polski, trupa care ne va impartasi din experienta sa, acumulata la Festivalul de la Grünwald, la care participa in fiecare an. In fiecare seara de Festival vor avea loc turniruri medievale, in care cavalerii se lupta cu lanci si sabii, pentru victorie, acrobatii si cascadorii ecvestre, precum si spectacole de dresaj cu caii – dresaj academic, momente comice si carusele.

Persoanele de contact in perioada targului: Elena Ciobanu, muzeograf, tel.0230/214081, Maria Crusninschi, muzeograf, tel.0747-790162.

2. “Festivalul National al Pastravului” – editia a V-a

Organizatori: Primaria Comunei Ciocanesti, CJCPCT Suceava, Fundatia

REPORTER Bucuresti, ANTREC, Asociatia de Turism Bucovina, Consiliul Judetean Suceava, Centrul de Creatie al Culturii Traditionale, Casa de Cultura Ciocanesti, Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile.

14–16 august 2007 - Ciocanesti

Festivalul celebreaza, de cinci ani, apa curata si viata intr-un mediu sanatos, totul avand loc pe malurile Bistritei Aurii, raul pastravilor si al lostritei. In prima zi, calaretii lui Bogdan Voda vor veni pe drumul tatarilor, apoi, moldovenii vor cobori din Obcinele Mestecanisului si se vor intalni pe malurile Bistritei, in semn de sfintire. Se vor promova vechile traditii populare din vaile Bistritei si Maramuresului si arta culinara specifica, insemnand preparate exclusiv pe baza de pastrav. Se va organiza un concurs international de pescuit la pastrav cu nada artificiala, cu participanti din Romania, Belgia, Franta si Anglia. In cadrul festivalului, va avea loc o masa rotunda avand ca tema apa curata si se vor promova principalele obiective turistice din zona Bucovinei. Pentru amatorii de folclor, va exista un program artistic cu formatii din Suceava, Bistrita si Maramures. Nu vor lipsi concursul de dansuri populare sau parada portului popular. O serie de mesteri populari vor expune covoare de tesut, oua incondeiate sau oale de lut. In seara de 15 august, va avea loc retragerea cu faclii a trupelor.

Persoana de contact: Gheorghe Tomoiaga, primar - tel.0745-357.891

3. “Targul Mesterilor Populari” - editia a XII-a

Organizator: Complexul Muzeal Bucovina, CJCPCT Suceava

17-19 august 2007 - Suceava

Complexul Muzeal Bucovina Suceava, in colaborare cu Consiliul Judetean Suceava, Primaria Suceava si Centrul Creatiei Populare Suceava, organizeaza in perioada 17–19 august 2007, in Muzeul Satului Bucovinean, cea de-a XII-a editie a TÂRGULUI MESTERILOR POPULARI.

La aceasta manifestare vor fi invitati aproximativ 150 de mesteri populari din intreaga tara si din Republica Moldova, cu obiecte decorative si utilitare, fiind reprezentate principalele mestesuguri traditionale: incondeierea oualor, prelucrarea artistica a lemnului, tesut, olarit, brodat, impletituri, podoabe, pictura icoane pe lemn si sticla, jucarii. In fiecare zi, pe scena din Muzeul Satului Bucovinean vor avea loc spectacole folclorice sustinute de formatii de profesionisti si amatori din judetul Suceava si din tara.

Pentru ca sucevenii sa poata fi prezenti in numar cat mai mare la toate manifestarile din cele trei zile de targ, Primaria Suceava va pune la dispozitie celor interesati mijloace de transport spre Muzeul Satului Bucovinean. Targul poate fi vizitat pe parcursul celor trei zile de desfasurare intre orele 9 – 21.

Şeful Fiscului se spală pe mîini în cazul Eco-Term-Gaz

Şeful Fiscului se spală pe mîini în cazul Eco-Term-Gaz

Directorul General al Finanţelor Publice Suceava, Petrică Ropotă, a exclus orice legătură între persoana sa şi respingerea de către instituţia pe care o conduce a solicitărilor de rambursare a Taxei pe Valoare Adăugată depuse de către SC Bucovina Ecoterm Gaz SA, firmă care se ocupă de implementarea proiectului "Suceava – Utilităţi şi mediu". Afirmaţia lui Petrică Ropotă vine după ce la începutul acestei săptămâni, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gavril Mîrza, a declarat că cel care s-a opus acordării acestor rambursări ar fi directorul general al DGFP Suceava, şi mai mult blocarea proiectului "Suceava – Utilităţi şi mediu", prin blocarea conturilor SC Bucovina Ecoterm Gaz Sa, ar avea un substrat politic. În acest sens, Ropotă a menţionat faptul că "este incorect să se asimileze nerambursarea TVA către Bucovina Ecoterm Gaz cu imaginea directorului executiv al DGFP, în condiţiile în care soluţionarea acestor cereri revine Administraţiei de Control Fiscal. Directorul general nu se poate implica în soluţionarea deconturilor TVA, ci poate verifica dacă organele de control fiscal au procedat legal în soluţionarea cererilor. Şi mai mult, DGFP Suceava acţionează în controale doar în limitele legii, şi nu e implicată politic, aşa cum sugera domnul Gavril Mîrza." Directorul DGFP Suceava a mai adăugat că toate solicitările de rambursare a TVA sunt soluţionate şi aprobate de către Administraţia de Control Fiscal, departament din cadrul Finanţelor de care se ocupă directorii Benone Contaş şi Vasile Rîmbu. Ropotă a afirmat că directorul executiv al DGFP Suceava intervine în momentul în care există reclamaţii cu privire la modul şi termenul de soluţionare al unor cereri de rambursare a TVA. În aceste situaţii, explică Petrică Ropotă, directorul DGFP Suceava dispune realizarea unor verificări prin intermediul departamentelor de audit intern şi de inspecţie generală din cadrul Finanţelor. "Având în vedere adresele Consiliului Judeţean privind nesoluţionarea în termen a cererilor de rambursare a TVA am dispus verificarea modului în care s-a acţionat în această problemă", a spus Ropotă. El a mai precizat că acest aspect a intrat deja şi în atenţia corpului de control al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care a venit la DGFP Suceava pentru a verifica modul în care în anul 2005 s-a aprobat o rambursare a TVA către Bucovina Ecoterm Gaz în valoare de aproximativ 19 miliarde de lei. Directorul DGFP Suceava a mai spus că atât compartimentul de audit intern, cât şi corpul de control al ANAF vor întocmi un raport cu privire la legalitatea acordării respectivei rambursări de 19 miliarde de lei. Ropotă a explicat că începând cu anul 2005, SC Bucovina Ecoterm Gaz a depus 8 cereri de rambursare a TVA, pentru o sumă totală de 240 miliarde de lei vechi. Două dintre aceste cereri de rambursare au fost aprobate de către Administraţia de Control Fiscal, însă celelalte decontări au fost suspendate de către echipele ACF în vederea realizării unor verificări încrucişate a facturilor emise de furnizorii Bucovina Ecoterm Gaz. Ropotă a mai spus că în acelaşi timp, conducerea ACF Suceava a solicitat Ministerului Finanţelor un punct de vedere oficial privind legalitatea rambursării de TVA către Bucovina Ecoterm Gaz. "Printr-o adresă din luna aprilie 2007, Ministerul Finanţelor spune că firma suceveană în cauză nu are dreptul să beneficieze de TVA, atât timp cât nu a facturat beneficiarului lucrărilor realizate în cadrul proiectului Suceava – Utilităţi şi mediu. Iar acest beneficiar este Consiliului Judeţean şi Consiliile Locale care fac parte din acest proiect", a mai afirmat directorul DGFP Suceava. Ca urmare a acestui fapt, DGFP Suceava a dispus recuperarea sumei de 19 miliarde de lei vechi de care Bucovina Ecoterm Gaz a beneficiat ca rambursare de TVA, calculând şi penalităţi de întârziere de 11 miliarde de lei vechi. Nu în ultimul rând, Petrică Ropotă a mai afirmat că deşi Bucovina Ecoterm Gaz are conturile blocate, pentru recuperarea celor 11 miliarde de lei vechi, potrivit prevederilor legale, conducerea acestei societăţi poate solicita conducerii DGFP Suceava deblocarea lor.

Aproape 2500 de amenzi aplicate de jandarmi în 3 luni

Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Suceava a aplicat aproape 2500 de sancţiuni contravenţionale în numai trei luni de zile. Pe lângă amenzi, în perioada aprilie-iunie, jandarmii au constatat şi 81 de infracţiuni, majoritatea vizând săvârşirea infracţiunii de furt calificat. „Făcând o comparaţie cu primul trimestru al acestui an, rezultă o creştere cu 6% a numărului de contravenţii şi cu 1,2% a numărului de infracţiuni constatate”, a declarat ieri, într-o conferinţă de presă, maiorul Iulian Iacob, prim-adjunctul şefului Jandarmeriei Suceava. Cu aceeaşi ocazie, referitor la nivelul de încadrare cu personal al Jandarmeriei, maiorul a subliniat că posturile scoase la concurs de unitate au avut mare căutare printre tinerii şi tinerele din Suceava, unii concurenţi participând şi la câte trei-patru sesiuni de examene pentru a deveni jandarmi. „Din totalul personalului încadrat la această dată, 30% provine din sursă externă, ajungând în structura noastră în ultimul an şi jumătate”, a subliniat maiorul.

Aglomeraţie pe funcţiile rămase vacante în PD Suceava

Funcţiile de conducere rămase vacante în organizaţia municipală Suceava a PD „fac cu ochiul” celor care tânjesc în vârful ierarhiei politice. Cele şapte posturi vacantate din diverse motive, patru de secretar executiv şi câte unul de secretar general, vicepreşedinte şi trezorier vor fi scoase la bătaie duminică, 15 iulie, când va avea loc şedinţa Consiliului de Coordonare Local al PD în sala mică a Casei de Cultură. Doritorii de funcţii politice au început deja să apară. Potrivit liderului democraţilor din municipiul reşedinţă de judeţ, Niculai Barbă (foto), pentru funcţiile de secretar general şi vicepreşedinte s-au înregistrat deja câte trei candidaturi, pentru cele de secretar executiv cinci candidaturi, iar pentru cea de trezorier o candidatură. Termenul de depunere a candidaturilor expiră astăzi ora 12. Barbă nu a dorit să facă nominalizări, pentru a nu crea disensiuni în organizaţie, însă după cum am mai anunţat, unul dintre ce care râvnesc la vârful organizaţiei este şi Brînduşel Nichitean, care vizează una din funcţiile de secretar general sau vicepreşedinte. „Un punct important pe ordinea de zi îl constituie dezbaterile pentru alegerile locale şi pentru Parlamentul European. Ne propunem ca până la 1 septembrie să nominalizăm militanţii PD care vor elabora proiecte şi dezbateri cu implicarea personalităţilor locale din PD şi din afara lui. Pentru început, acţiunile vor fi direcţionate pe două teme, şi anume o primă direcţie va însemna acţiuni specifice funcţiei de primar, viceprimar, iar a doua direcţie va însemna promovarea unor proiecte şi dezbateri specifice activităţii Consiliului Local. Din rândul persoanelor care se vor implica eficient şi se vor evidenţia în cadrul acestor acţiuni vor fi nominalizaţi candidaţii PD atât pentru Consiliul Local, cât şi pentru funcţia de primar”, a mai spus Barbă.

Ropotă: „Este incorect să se asimileze numele meu cu rambursările de TVA de la Bucovina Ecoterm Gaz”

• Directorul DGFP Suceava, Petrică Ropotă, spune că soluţionarea cererilor de rambursare a TVA revine în sarcina Administraţiei de Control Fiscal, din cadrul instituţiei pe care o conduce

Directorul General al Finanţelor Publice Suceava, Petrică Ropotă (foto), a exclus orice legătură între persoana sa şi respingerea de către instituţia pe care o conduce a solicitărilor de rambursare a Taxei pe Valoare Adăugată depuse de către SC Bucovina Ecoterm Gaz SA, firmă care se ocupă de implementarea proiectului „Suceava – Utilităţi şi mediu”. Afirmaţia lui Petrică Ropotă vine după ce la începutul acestei săptămâni, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gavril Mîrza, a declarat că cel care s-a opus acordării acestor rambursări ar fi directorul general al DGFP Suceava, şi, mai mult, blocarea proiectului „Suceava – Utilităţi şi mediu”, prin blocarea conturilor SC Bucovina Ecoterm Gaz Sa, ar avea un substrat politic. În acest sens, Ropotă a menţionat faptul că „este incorect să se asimileze nerambursarea TVA către Bucovina Ecoterm Gaz cu imaginea directorului executiv al DGFP, în condiţiile în care soluţionarea acestor cereri revine Administraţiei de Control Fiscal. Directorul general nu se poate implica în soluţionarea deconturilor TVA, ci poate verifica dacă organele de control fiscal au procedat legal în soluţionarea cererilor. Şi mai mult, DGFP Suceava acţionează în controale doar în limitele legii, şi nu e implicată politic, aşa cum sugera domnul Gavril Mîrza”. Directorul DGFP Suceava a mai adăugat că toate solicitările de rambursare a TVA sunt soluţionate şi aprobate de către Administraţia de Control Fiscal, departament din cadrul Finanţelor de care se ocupă directorii Benone Contaş şi Vasile Rîmbu. Ropotă a afirmat că directorul executiv al DGFP Suceava intervine în momentul în care există reclamaţii cu privire la modul şi termenul de soluţionare al unor cereri de rambursare a TVA. În aceste situaţii, explică Petrică Ropotă, directorul DGFP Suceava dispune realizarea unor verificări prin intermediul departamentelor de audit intern şi de inspecţie generală din cadrul Finanţelor. „Având în vedere adresele Consiliului Judeţean privind nesoluţionarea în termen a cererilor de rambursare a TVA, am dispus verificarea modului în care s-a acţionat în această problemă”, a spus Ropotă. El a mai precizat că acest aspect a intrat deja şi în atenţia corpului de control al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care a venit la DGFP Suceava pentru a verifica modul în care în anul 2005 s-a aprobat o rambursare a TVA către Bucovina Ecoterm Gaz în valoare de aproximativ 19 miliarde de lei. Directorul DGFP Suceava a mai spus că atât compartimentul de audit intern, cât şi corpul de control al ANAF vor întocmi un raport cu privire la legalitatea acordării respectivei rambursări de 19 miliarde de lei. Ropotă a explicat că începând cu anul 2005, SC Bucovina Ecoterm Gaz a depus 8 cereri de rambursare a TVA, pentru o sumă totală de 240 de miliarde de lei vechi. Două dintre aceste cereri de rambursare au fost aprobate de către Administraţia de Control Fiscal, însă celelalte decontări au fost suspendate de către echipele ACF în vederea realizării unor verificări încrucişate a facturilor emise de furnizorii Bucovina Ecoterm Gaz. Ropotă a mai spus că, în acelaşi timp, conducerea ACF Suceava a solicitat Ministerului Finanţelor un punct de vedere oficial privind legalitatea rambursării de TVA către Bucovina Ecoterm Gaz. „Printr-o adresă din luna aprilie 2007, Ministerul Finanţelor spune că firma suceveană în cauză nu are dreptul să beneficieze de TVA, atât timp cât nu a facturat beneficiarului lucrărilor realizate în cadrul proiectului Suceava – Utilităţi şi mediu. Iar acest beneficiar este Consiliului Judeţean şi Consiliile Locale care fac parte din acest proiect”, a mai afirmat directorul DGFP Suceava. Ca urmare a acestui fapt, DGFP Suceava a dispus recuperarea sumei de 19 miliarde de lei vechi de care Bucovina Ecoterm Gaz a beneficiat ca rambursare de TVA, calculând şi penalităţi de întârziere de 11 miliarde de lei vechi. Nu în ultimul rând, Petrică Ropotă a mai afirmat că deşi Bucovina Ecoterm Gaz are conturile blocate, pentru recuperarea celor 11 miliarde de lei vechi, potrivit prevederilor legale, conducerea acestei societăţi poate solicita conducerii DGFP Suceava deblocarea lor.

Accident mortal pe şantierul de la Universitatea „Ştefan cel Mare”

Accident mortal pe şantierul de la Universitatea „Ştefan cel Mare”

Un muncitor constructor ce efectua lucrări de extindere la o clădire a Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava a decedat după ce a căzut de la 16 metri înălţime.
Accidentul s-a petrecut luni, 9 iulie, orele 17:40, victima fiind angajat la SC MUHA SRL.
Din primele cercetări efectuate de inspectorii de muncă a reieşit că după terminarea programului de lucru, care este între orele 07:00 si 16:00, din motive încă necunoscute, muncitorul Ioan Anton a pătruns într-o zonă cu pericol de cădere de la înălţime şi a căzut în gol.
Victima, originară din localitatea Vorniceni – judeţul Botoşani, avea 47 de ani şi era căsătorit.
Şeful Serviciului Control, Securitate şi Sănătate în Muncă din cadrul ITM Suceava, Florin Moisa, ne-a declarat ieri în prezent se fac cercetări pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a petrecut accidentul mortal, a cauzelor şi a responsabilităţilor în acest caz. Tot inspectorii de muncă vor trebui să stabilească şi caracterul evenimentului, dacă acesta poate fi încadrat în categoria accidentelor de muncă sau dacă s-a produs în afara muncii.

Accident mortal pe şantierul de la Universitatea „Ştefan cel Mare”

Un muncitor constructor ce efectua lucrări de extindere la o clădire a Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava a decedat după ce a căzut de la 16 metri înălţime.
Accidentul s-a petrecut luni, 9 iulie, orele 17:40, victima fiind angajat la SC MUHA SRL.
Din primele cercetări efectuate de inspectorii de muncă a reieşit că după terminarea programului de lucru, care este între orele 07:00 si 16:00, din motive încă necunoscute, muncitorul Ioan Anton a pătruns într-o zonă cu pericol de cădere de la înălţime şi a căzut în gol.
Victima, originară din localitatea Vorniceni – judeţul Botoşani, avea 47 de ani şi era căsătorit.
Şeful Serviciului Control, Securitate şi Sănătate în Muncă din cadrul ITM Suceava, Florin Moisa, ne-a declarat ieri în prezent se fac cercetări pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a petrecut accidentul mortal, a cauzelor şi a responsabilităţilor în acest caz. Tot inspectorii de muncă vor trebui să stabilească şi caracterul evenimentului, dacă acesta poate fi încadrat în categoria accidentelor de muncă sau dacă s-a produs în afara muncii.

Bazinul de înot de la Şcoala 3, închis de sanitari

• În urma analizelor de laborator efectuate la ASP, în apa din bazin s-au depistat încărcături chimice şi microbiene peste cele admise

Autoritatea de Sănătate Publică Suceava a emis decizie de suspendare a activităţii bazinului de înot de la Şcoala numărul 3 din municipiul reşedinţă de judeţ. Anunţul a fost făcut ieri de către directorul executiv interimar al ASP Suceava, doctor Odette Nicolae, care a declarat că la bazinul cu pricina nu sunt respectate condiţiile de funcţionare prevăzute în normele Ministerului Sănătăţii Publice.
Odette Nicolae a precizat că în urma analizelor de laborator efectuate pe probe de apă prelevate de sanitari pe 2 şi 6 iulie, s-a depistat în apa din bazinul de înot de la Şcoala Generală numărul 3 Suceava încărcătură chimică şi microbiană peste limita maximă admisă.
Directorul executiv interimar al ASP a spus că în probele de apă s-au depistat floră de origine fecală şi bacterii, fapt ce ar fi putut afecta serios sănătatea copiilor care ar fi înotat acolo.
Aceştia riscau, în cazul ingestiei de apă din bazin, să facă boală diareică acută, iar prin intermediul apei necorespunzătoare se puteau transmite tot felul de boli infecţioase, precum adenovirozele.
Concluzia sanitarilor a fost că bazinul de înot nu este dezinfectat corespunzător şi nici nu se face reînsprospătarea apei, fapt ce pune în pericol sănătatea înotătorilor. De aceea s-a luat decizia închiderii bazinului. Odette Nicolae a subliniat că acesta nu va putea fi redeschis decât dacă deficienţele constate vor fi remediate.
Directoarea Şcolii Generale Numărul 3 Suceava, profesor Venera Rusu, ne-a declarat că ieri a dispus golirea de apă a bazinului, urmând a se efectua dezinfecţia acestuia. Venera Rusu a spus că bazinul cu pricina deservea lunar aproximativ 500 de persoane din tot judeţul, printre care şi sportivi, dar că nu ştie cu exactitate valoarea veniturilor obţinute prin funcţionarea acestuia. Directoarea şcolii a menţionat că se vor lua toate măsurile pentru remedierea deficienţelor constatate de către sanitari. „Ne-am luat angajamentul de a rezolva neregulile. Este păcat că au apărut probleme, dar la 500 de persoane lunar care vin să înoate aici, este de ajuns un singur copil să intre în apă cu o rană la picior şi să lase acolo microbi”, a spus Venera Rusu.

• Bazin închis după numai o lună de la inaugurare

Bazinul de înot de la Şcoala numărul 3 a fost redeschis la începutul lunii iunie, iar la inaugurare a participat şi ministrul Justiţiei, Tudor Chiuariu, fost elev al şcolii. Pentru renovarea bazinului s-au investit aproape 10 miliarde de lei vechi, din care 5 miliarde au fost acordate de Guvern, diferenţa de bani fiind suportată din bugetul Primăriei Suceava.
Bazinul de înot, singurul acoperit din întreg judeţul, a fost închis de sanitari şi anul trecut, atât din cauza stării de degradare a încăperii, cât şi din pricina unor probleme de sănătate apărute la copiii ce utilizau bazinul, cauzate de instalaţiile învechite şi cantităţile mari de clor utilizate pentru purificarea apei.
Consiliul Local Suceava a aprobat, în şedinţa de joi, 28 iunie, o rectificare bugetară prin care se suplimentează sumele alocate Şcolii cu clasele I-VIII numărul 3 din municipiu, tocmai pentru întreţinerea corespunzătoare a bazinului de înot.

Clădirile ROMUPS vor fi demolate pe o suprafaţă de 20 de hectare

• Toate clădirile fostei Întreprinderi de Utilaje şi Piese de Schimb Suceava vor fi “rase” de pe suprafaţa pământului, pentru a lăsa loc unei investiţii deocamdată necunoscute

O altă mare reprezentantă a industriei sucevene de dinainte de ’89, fosta Întreprindere de Utilaje şi Piese de Schimb Suceava, nu va mai rămâne decât cu numele prin acte, după ce clădirile acesteia vor fi demolate în totalitate.
Firmele care au cumpărat activele fostului ROMUPS au obţinut ieri autorizaţia de demolare de la Primăria Suceava, încât, în cel mai scurt timp, cu o firmă specializată în demolări, orice urmă a clădirilor fostei întreprinderi va dispărea cu desăvârşire.
Această demolare marchează de fapt „îngroparea” industriei sucevene, primul pas fiind demolarea clădirilor fostului Mobstrat – unde se construieşte “Bucovina Shopping City”, apoi, a celor de la FAMOS, pe care se va construi Iulius Mall, iar acum, cele ale IUPS (ROMUPS) pe porţile căreia intrau zilnic peste 2000 de oameni.
Autorizaţia de demolare a fost emisă pe numele societăţii Office Development SRL Bucureşti, care a achiziţionat cea mai mare parte a activelor fostului ROMUPS de la SC Imotur SRL, firma omului de afaceri sucevean Bogdan Lenţa, contra sumei de 9,3 milioane de euro, pentru o suprafaţă de 9,5 hectare de teren.
Conform planului de situaţie ataşat autorizaţiei de demolare semnată de viceprimarul Angela Zarojanu, suprafaţa de teren de pe care vor fi “rase” toate construcţiile existente este de 196.000 de metri pătraţi, adică aproape 20 de hectare.
Terenul respectiv, care va fi disponibil astfel pentru orice tip de investiţie, de la centre comerciale, până la parc industrial, este mai mare decât cel deţinut de Iulius Mall, care va construi la Suceava cel mai mare centru comercial cu acest nume.

Cel mai mare Iulius Mall din ţară a primit ieri autorizaţia de construire

• Centrul comercial pentru realizarea căruia sunt necesare peste 130 de milioane de euro va fi amenajat pe o suprafaţă de aproximativ 13 hectare din fosta zonă industrială a Sucevei

Primăria Suceava a autorizat ieri construirea celui mai mare complex comercial Iulius Mall din ţară, pe locul fostei întreprinderi de fibre sintetice FAMOS SA. Clădirile FAMOS au fost demolate în cea mai mare parte, cu excepţia a două turnuri, cele mai înalte din municipiu, pe care cei de la Iulius Mall doresc să le integreze în construcţiile ce vor începe foarte curând, dar numai dacă acestea se vor dovedi suficient de rezistente – lucru ce va rezulta dintr-o expertiză tehnică amănunţită.
“Complexul comercial şi de petrecere a timpului liber” Iulius Mall va fi amenajat pe o suprafaţă de aproximativ 13 hectare, din care clădirea în sine va ocupa o suprafaţă de 41.149 metri pătraţi. Fiind vorba de o clădire cu parter, etaj şi două etaje parţiale, suprafaţă totală desfăşurată a acesteia va fi de 62.540 mp.
Centrul comercial Iulius Mall Suceava va avea şi cea mai mare parcare din judeţ, peste 1650 de locuri, din care o bună parte vor fi amenajate într-o parcare supraetajată, prima construcţie de acest gen din municipiul Suceava.
Termenul de construire a complexului comercial este de 2 ani, dar reprezentanţii firmei consideră că acesta va putea fi dat în folosinţă chiar şi mai devreme.
Iulius Mall Suceava va fi dezvoltat pe baza conceptului Shopping, Dining & Entertainment, reunind peste 200 de magazine, un hypermarket, galerii comerciale, cafenele, cofetării, restaurante, food – court, locuri de joacă pentru copii, servicii bancare şi poştale, spălătorii ecologice, centru de înfrumuseţare, piaţete pentru evenimente culturale şi divertisment, întreaga investiţie fiind estimată la peste 130 de milioane de euro.
„Este cea mai mare investiţie din municipiul reşedinţă de judeţ, care promite să fie nu doar un simplu centru comercial, de desfacere a produselor, cât şi un spaţiu de agrement, în care îţi poţi petrece toată ziua, fără să te plictiseşti un moment. Cel mai important lucru este însă faptul că odată cu această investiţie, fosta zonă industrială a oraşului devine una comercială, de mare importanţă, care face să dispară acel zid invizibil dar existent, care separa oraşul Suceava de cel mai mare cartier al său, Burdujeni”, a declarat viceprimarul Angela Zarojanu, care a semnat ieri autorizaţia de construire a Iulius Mall Suceava.
Interesant este şi faptul că municipalitatea suceveană a cuprins amenajarea acestei construcţii în strategia sa de urbanism, telegondola către Cetatea de Scaun a lui Ştefan cel Mare urmând să aibă punctul de plecare de la Iulius Mall.

Hypermarket, restaurante, Casino, patinoar şi cinema multiplex, sub aceeaşi cupolă
Parterul celui mai mare magazin Iulius Mall din ţară va adăposti un Hypermarket cu o suprafaţă totală de aproape 10.000 de metri pătraţi, spaţii comerciale, restaurante, centre de informare şi grupuri sanitare, precum şi un spaţiu de joacă pentru copii – Kidsland.
La etajul 1, principalele puncte de atracţie vor fi sala de bowling (popice), Casino-ul şi aşa numita food-court, un spaţiu cu 1100 de locuri pentru servirea mesei, cu bucătării diverse, pe gustul tuturor.
Tot acolo va fi şi sala de fitness, cu piscină şi vestiarele aferente, dar şi magazine, restaurante şi un cafebar.
Un element deosebit va fi patinoarul ce va fi amenajat în exterior, pe terasa magazinului.
Etajul 2 va fi rezervat în totalitate cinefililor şi iubitorilor tehnologiilor multimedia, care vor avea la dispoziţie opt săli de cinema ultramoderne, în sistem multiplex.

Rezultate mincinoase - Bacalaureat „cumpărat” cu un miliard de lei

• În spatele notelor foarte mari obţinute la bacalaureatul din acest an, de elevii din judeţul Suceava, stau sute de milioane de lei

• Elevii care au susţinut bacalaureatul în centrul de examen organizat la Colegiul „Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuţi au plătit, ca fond de protocol, câte 200 de lei de fiecare

• Pentru a fi lăsaţi să copieze, elevii au pus fiecare, înainte de fiecare probă scrisă, o sumă cuprinsă între 30 şi 50 de lei pentru profesorii supraveghetori

• Un profesor şi patru candidaţi care au susţinut bacalaureatul în centrul de la Rădăuţi au dorit să vorbească despre ceea ce s-a întâmplat la examen, exprimându-şi dorinţa ca numele lor să nu fie făcute publice, dar acceptând ca declaraţiile să fie înregistrate

După afişarea rezultatelor la bacalaureatul din acest an, au existat foarte multe voci care au declarat, chiar dacă pe la colţuri, că notele şi procentul de promovabilitate înregistrate în judeţul Suceava au întrecut orice aşteptări. În spatele notelor foarte mari şi a procentului de 98,32% ce reprezintă elevii promovaţi în judeţul Suceava se află însă sute de milioane de lei, bani adunaţi de candidaţi.
La fel s-a întâmplat şi în centrul de examen organizat la Colegiul „Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuţi, unde aproximativ 300 de elevi au susţinut „examenul maturităţii”. În acest centru au dat examen şi absolvenţii Grupului Şcolar „Laţcu Vodă” din Siret. Acum că rezultatele finale au fost deja afişate, un grup de absolvenţi ai acestei şcoli au decis să vorbească despre neregulile care s-au petrecut, în special la probele scrise, la bacalaureatul organizat în acest an în judeţul Suceava.
„În dimineaţa probei de limba română, elevii au fost lăsaţi să intre cu telefoanele mobile pentru că nu au fost verificaţi. La ora 9.00, cineva a primit un mesaj cu numărul variantei extrase. Pe rând, câte trei sau patru, am ieşit din sală şi, la baie, elevii şi-au scos fie foaia cu rezolvarea variantei extrase luată de pe Internet, fie îşi rupeau paginile din cărţile aduse pentru copiat. Aşa s-a putut copia mai uşor”, a declarat Ş.I., absolvent al Grupului Şcolar „Laţcu Vodă” din Siret.
Toate acestea, spun foştii elevi, s-au petrecut cu acordul profesorilor supraveghetori, care au ignorat faptul că printre candidaţi s-ar fi putut număra şi persoane cu haine căptuşite cu fiţuici, dar şi faptul că, după extragerea variantei de subiect, nici un elev nu mai poate ieşi din sală neînsoţit. „Serviciile” cadrelor didactice abilitate să-i supravegheze pe candidaţi nu au fost însă gratuite.
„Nu am dat bani numai la proba de limba română, ci înainte de toate probele scrise. În sala unde am dat eu examen am strâns câte 300.000 de lei (n.r. vechi) pentru trei probe şi 400.000 de lei pentru o altă probă. Am auzit că în alte săli s-au adunat şi câte 500.000 de lei”, povesteşte M.C., despre „chetele” dinaintea examenelor.

• „S-a copiat direct de pe Internet, cu telefonul pe masă, fără ca supraveghetorii să spună ceva”

Utilizarea fiţuicilor, a caietelor sau a cărţilor reprezintă, pentru unii candidaţi suceveni, metode învechite de a copia. I.C., o candidată la bacalaureat în acelaşi centru organizat la Colegiul „Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuţi, povesteşte că „unii au copiat direct de pe Internet, cu telefonul mobil pe masă, fără ca profesorii supraveghetori să le spună ceva”.
„În sala în care am fost eu, unul dintre candidaţi a copiat cu telefonul pe masă. Profesorul supraveghetor nu a făcut decât să zâmbească. Celorlalţi, care mai aveau telefoane, acestea le-au fost luate. Totuşi s-a putut copia de pe foi”, a mai spus I.C.
Despre probele orale, elevii spun că s-au desfăşurat aparent normal, pentru că profesorii din comisie au fost foarte îngăduitori, ajutându-i pe candidaţi cu întrebări suplimentare. Toţi cei patru elevi care au acceptat să vorbească despre neregulile petrecute la bacalaureat au recunoscut că au copiat „de fiecare dată când s-a putut” şi pentru că au avut de unde. Media obţinută de aceştia la bacalaureat este mai mare cu unul sau chiar două puncte decât media de absolvire a celor patru ani de liceu.
Dezinteresul profesorilor supraveghetori faţă de corectitudinea necesară în cazul unui examen naţional a mers până la a face glume pe seama variantei de subiect extrasă la Ministerul Educaţiei. „Un profesor care supraveghea la proba de limba română a spus că varianta extrasă este undeva între 70 şi 80. Unul dintre candidaţi i-a răspuns acestuia că ar trebui să mai scadă cu două punte. După aproximativ 20 de minute am aflata că variante extrasă avea numărul 78”, a spus I.C.
La ultima dintre probele scrise, în una din sălile Colegiului „Eudoxiu Hurmuzachi”, profesorii supraveghetori s-au certat din cauza sumei pe care fiecare elev ar fi trebuit să o dea pentru „a fi mai îngăduitori”. Dacă unuia suma de 50 de lei i s-a părut prea mare, celuilalt suma de 30 de lei i s-a părut enervant de mică.

• Profesorii sunt de părere că variantele de subiecte şi publicarea pe Internet a rezolvării acestora nu au făcut decât să încurajeze copierea

Unul dintre profesorii suceveni care au corectat lucrări provenite din probele de matematică de la bacalaureat este de părere că decizia Ministerului Educaţiei de a publica pe Internet variantele de subiecte şi rezolvarea lor a avut drept efect încurajarea copierii. Astfel, s-a produs un paradox nemaiîntâlnit până în acest an, notele de la probele scrise fiind mult mai mari decât cele obţinute în cadrul probelor orale.
„Greşeala a fost că s-au făcut cele 100 de variante de subiecte şi, mai ales, că rezolvarea acestora s-a publicat pe Internet. Cu toate acestea se putea contracara uşor fraudarea. Din cele 100 de variante, la ora 8.40, se extrăgeau 10, după care acestea erau renumerotate. Abia apoi se extrăgea o variantă care nu mai corespundea ca număr cu variante de pe Internet. În aceste condiţii, chiar dacă aveam 100 de variante la mine, mă duceam la ele şi muream cu ele în braţe, pentru că era imposibil să mai găsesc varianta potrivită”, a explicat profesorul de matematică ce a făcut parte dintr-o comisie de corectare.
Ca profesor corector, a avut neplăcuta surpriză să constate că unele lucrări erau „copii xerox” ale rezolvărilor publicate pe Internet. Acesta este de părere că şi centrele de examen din judeţul Suceava sunt constituite după criterii neechitabile, liceele fiind într-o competiţie acerbă pentru a deveni centru datorită „sutelor de milioane de lei provenite din fondurile de protocol”. În urma unui calcul simplu, luând în calcul faptul că fiecare elev a contribuit cu 200 de lei (2 milioane de lei vechi) la fondul de protocol, iar în centrul de la Colegiului „Eudoxiu Hurmuzachi” au susţinut examenul aproximativ 300 de candidaţi, fondul de protocol a fost de aproximativ 60.000 de lei (600 de milioane de lei vechi). Făcând o medie a „taxelor pentru îngăduinţă”, dacă fiecare elev a contribuit cu 40 de lei, pentru fiecare din cele patru probe scrise, fondului de protocol i se mai adaugă suma de 48.000 de lei (480 de milioane de lei vechi).
„Am corectat lucrări la matematică. Faptul că s-a copiat cuvânt cu cuvânt şi virgulă cu virgulă este dovedit de lucrările care încă există. În lucrările despre care se spunea că sunt de la Fălticeni sau de la Gura Humorului, ca dovadă că nu doar la Rădăuţi au fost probleme, am găsit expresii identice cu cele din rezolvarea publicată pe Internet”, a declarat profesorul care lucrează la catedră de 30 de ani.
Cei patru elevi şi profesorul de matematică care au acceptat să vorbească despre ceea ce s-a întâmplat în centrul de examen organizat la Colegiul „Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuţi şi-au exprimat dorinţa ca numele lor să nu fie făcute publice, dar au fost de acord ca declaraţiile să fie înregistrate.


Corectitudinea notării candidaţilor din judeţul Suceava la această sesiune de bacalaureat va fi verificată de o comisie de anchetă din cadrul MEdCT. Măsura survine în urma faptului că judeţul Suceava a înregistrat cel mai mare procent de promovabilitate din ţară.
„Este o procedură standard, care se aplică în cazul judeţelor cu procentul cel mai mare, dar şi cu procentul cel mai mic de promovabilitate, din ţară”, a declarat ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei. Acesta a mai spus că „dacă se luau note mari doar în două trei şcoli nu era nici o problemă, dar acest lucru s-a întâmplat în întreg judeţul, şi de aceea trebuie verificată notarea, şi dacă nu cumva profesorii au fost prea indulgenţi cu elevii”. Ministrul Adomniţei a precizat că un control similar se va efectua şi în judeţul Ilfov, unde doar 16% dintre candidaţi au trecut bacalaureatul.
Conform informaţiilor furnizate de Inspectoratul Şcolar Suceava, 5.382 dintre cei 5.474 de candidaţi care au susţinut bacalaureatul au trecut toate probele şi au promovat „examenul maturităţii”. Doar 90 de absolvenţi de liceu au picat examenul, iar cei mai mulţi dintre ei din cauza probei scrise la limba şi literatura română.

Rumeguşul posibilă materie primă la producerea energiei termice la Termica

Rumeguşul posibilă materie primă la producerea energiei termice la Termica

ImageTermica SA Suceava se gândeşte şi la combustibili alternativi pentru producerea energiei termice. Unul dintre membrii AGA din Termica SA, consilierul local Mihai Aurel Steiciuc, a declarat că Termica SA Suceava ia în calcul toate variantele posibile care să conducă la diminuarea preţului de cost al gigacaloriei, arătând însă că cea mai importantă reducere a cheltuielilor poate fi făcută doar prin reabilitarea sistemului de distribuţie a agentului termic.

Una din variantele luate în calcul este folosirea deşeurilor din lemn pentru producerea energiei termice.

Aurel Steiciuc a argumentat prin faptul că fabrica de celuloză şi hârtie Ambro SA Suceava are zilnic aproximativ 2,5 tone de rumeguş, deşeu din lemn care poate fi folosit la producerea energiei termice, iar în prezent specialişti ai Termica SA lucrează la un studiu de fezabilitate în acest sens.

Acesta a mai spus că preţul gigacaloriei plătit de populaţie ar putea creşte cu 12 procente, potrivit unei propuneri a conducerii Termica SA, fără să fie modificat însă preţul de producţie a gigacaloriei.

Aurel Steiciuc a arătat că gigacaloria va avea acelaşi preţ de cost, de aproximativ 200 de lei, iar preţul plătit de populaţie va fi de 155 de lei faţă de 140 de lei cât este în prezent.

Patru gospodării de la Cotu Băii au fost distruse de un incendiu provocat de o ţigară aruncată

Patru gospodării de la Cotu Băii au fost distruse de un incendiu provocat de o ţigară aruncată


Pompierii Detaşamentului Fălticeni împreună cu voluntarii de la Serviciul pentru Situaţii de Urgenţă Cornu Luncii au intervenit marţi, seară la stingerea unui incendiu ce a cuprins patru gospodării din satul sucevean Cotu Băii-comuna Fântâna Mare. Potrivit Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” Suceava, focul s-a extins cu repeziciune de la o gospodărie la alta din cauza vântului puternic, casele fiind apropiate. În urma cercetării s-a stabilit că incendiul a fost provocat de o ţigară aprinsă aruncată la întâmplare.

Proprietarii au estimat pagubele la 200.000 de lei, în timp ce valoarea bunurilor salvate de pompieri este de 250.000 de lei.

Pentru crearea condiţiilor de intervenţie pentru stingerea incendiului E.On a deconectat linia Cornu Luncii, cu întreruperea alimentarii în zonă intre orele 21.00-22.00.

Casă distrusă de trăsnet în Horodnicu de Jos

Casă distrusă de trăsnet în Horodnicu de Jos

ImageO familie din localitatea suceveană Horodnicu de Jos a rămas fără casă după ce a aceasta a fost lovită de trăsnet, marţi seara. Pompierii Detaşamentului din Rădăuţi au intervenit la stingerea incendiului reuşind să salveze bunuri în valoare de 20.000 lei însă flăcările au distrus bucătăria, bunuri de uz casnic şi mobilier, pagubele fiind estimate de proprietari la 80.000 de lei.

Pentru crearea condiţiilor de intervenţie pentru stingerea incendiului E.On a recurs la deconectarea liniei aeriene de 20 kV Rădăuţi- Suceviţa între orele 23.05-23.45, cu întreruperea alimentarii la consumatori din zona Suceviţa şi Horodnic.

O minoră din Dolheşti este căutată de poliţie după ce a dispărut de acasă

O minoră din Dolheşti este căutată de poliţie după ce a dispărut de acasă

ImagePoliţiştii suceveni o caută pe minora Gheorghiţoaia Ana, în vârstă de 14 ani, din Dolheşti- Suceava după ce a fugit de acasă pe data de 7 iulie.

Semnalmente: înălţime 1,70 m, greutate 52 kg., constituţie atletică, culoarea pielii deschisă, păr negru, lung, ochi căprui. Ca semn particular are o cicatrice la nivelul frunţii.

Îmbrăcăminte: trening sport de culoare deschisă, încălţăminte tip adidas, de culoare albă cu dungi roşii pe lateral.

Potrivit IPJ Suceava, minora a mai fost plecată de la domiciliu, ultima dată fiind găsită pe raza municipiului Bucureşti.

Primăriile din Stulpicani şi Ostra amendate cu câte 15.000 lei de Garda de Mediu

Primăriile din Stulpicani şi Ostra amendate cu câte 15.000 lei de Garda de Mediu


ImageComisarii de mediu suceveni au amendat cu câte 15.000 lei (150 milioane de lei vechi) primăriile din Stulpicani şi Ostra, după ce o echipă a verificat marţi, starea de salubritate a cursurilor de apă pe traseul Frasin - Stulpicani - Ostra inclusiv modul de depozitare a deşeurilor menajere şi industriale (rumeguş) de pe teritoriul celor două comune. Potrivit unui comunicat de presă semnat de şeful Comisariatului Judeţean al Gărzii de Mediu Suceava, Constantin Harasim, în cursul ultimelor trei săptămâni au fost efectuate lucrări de salubrizare a malurilor pârâului Suha, dar care la data controlului nu erau finalizate conform cerinţelor de mediu actuale.

Comisarul-şef mai precizară că au fost constatate deficienţe privind colectarea, transportul şi eliminarea deşeurilor menajere provenite atât de la populaţie cât şi de la agenţii economici de pe teritoriul comunelor Stulpicani şi Ostra.

Comisarii de mediu au solicitat continuarea lucrărilor de salubrizare a albiilor cursurilor de apă şi îmbunătăţirea serviciilor prestate privind colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor menajere.

ASP a închis din nou bazinul de înot al Şcolii nr. 3

ASP a închis din nou bazinul de înot al Şcolii nr. 3

ImagePărinţii copiilor care practică înotul la singurul bazin acoperit din Suceava, cel de la Şcoala generală nr. 3 Suceava au avut neplăcuta surpriză să constate miercuri că incinta era închisă din motive „tehnice”. Adevăratul motiv este că Autoritatea de Sănătate Publică Suceava a emis o nouă decizie de suspendare a activităţii bazinului de înot deoarece probele recoltate şi analizate în datele de 2 şi 7 iulie nu se încadrau în parametrii chimici şi microbiologici impuşi de normele igienico-sanitare.

Directorul ASP Suceava, Odette Nicolae a spus că s-a constatat prezenţa unui număr total de germeni ce depăşeau valoarea maximă admisă şi prezenţa florei de origine fecală.

Aceasta a precizat că era necesare emiterea deciziei de suspendare întrucât exista riscul de contactare a unor infecţii, respectiv a bolii diareice acute prin ingestia apei din bazin sau a unor adenoviroze.

După dezinfecţia apei activitatea acestui bazin ar putea fi reluată, a mai adăugat Odette Nicolae.

Potrivit normelor în vigoare, apa din bazin ar trebui să fie înlocuită săptămânal şi să fie efectuate operaţiuni de curăţare şi dezinfecţie a suprafeţei interioare a bazinului, iar o treime din capacitatea bazinului să fie înlocuită zilnic cu apă proaspătă.

Bazinul Şcolii de generale nr. 3 a mai fost închis anul trecut fiindcă tavanul era în pericol de prăbuşire, iar apa nu corespundea din punct de vedere calitativ fiind hiperclorinată copii acuzând usturimi ale pielii şi ochilor.

După ce a fost supus unor lucrări de modernizare în valoare de 1,5 milioane de lei, din care 500.000 au provenit de la Guvern, Bazinul a fost redeschis pe data de 7 iunie în prezenţa ministrul Justiţiei, Tudor Chiuariu care a participat la eveniment în calitate de fost elev al unităţii şcolare.