marți, 11 decembrie 2007

Incarcerat fara vina





Un tanar arestat din greseala in baza unui mandat european emis de nemti vrea sa dea statul german in judecata.





Vasile Bodas, de 30 de ani, din orasul sucevean Vicovu de Sus, a stat cinci zile in arestul Politiei din cauza unei greseli a oamenilor legii din Germania. Acum, suceveanul isi cauta un avocat pentru a-i da in judecata pe cei din cauza carora a ajuns in spatele gratiilor.

Acuzat ca a furat calculatoare

Vasile Bodas a fost retinut pe 1 decembrie, dupa ce procurorii Parchetului de pe lânga Curtea de Apel Suceava au primit un mandat european de arestare pe numele lui, emis de Procuratura orasului german Stade.

Bodas era invinuit de furtul unor calculatoare dintr-o scoala din localitate. In aceeasi zi, tânarul a fost dus in fata judecatorilor Curtii de Apel Suceava, care au decis arestarea acestuia pe 30 de zile si demararea procedurilor de extradare.

„Le explicam ca nu am nicio vina, ca habar nu am de acuzatiile care mi se aduc. Toti imi spuneau ca nu e treaba lor sa stabileasca daca sunt sau nu vinovat. Ei trebuie doar sa ma trimita in Germania si o sa ma cerceteze cei de acolo, ca nu lor trebuie sa le zic asta“, isi aminteste suceveanul.

Au uitat sa anunte revocarea

Cinci zile mai tarziu, Bodas a fost eliberat din arestul Politiei sucevene. Curtea de Apel Suceava a primit o adresa trimisa de Procuratura din Stade, in care scria negru pe alb ca mandatul european de arestare emis pe numele lui Bodas a fost revocat.

Nemtii nu au dat prea multe explicatii, motivând doar ca mandatul fusese retras de mai multa vreme, insa, dintr-o greseala, au uitat sa informeze si autoritatile române. Pentru ca nu s-au mai intâlnit cu o asemenea situatie pâna acum si pentru ca le-a fost greu sa creada ca la asemenea nivel se pot comite astfel de greseli, magistratii suceveni au luat in calcul si varianta unui fals.

Verificarile facute insa la Interpol le-au aratat ca au in fata un document autentic si ca Bodas a fost arestat fara motiv, din cauza unei gafe a nemtilor. „M-au adus iar la Curtea de Apel si mi-au spus ca mandatul a fost retras. Nu mi-au explicat mai multe. Mi-au dat drumul si m-am intors acasa“, mai spune Vasile Bodas.

Nu are bani de avocat

In finalul adresei, autoritatile germane si-au cerut scuze, dar tânarul este decis sa ceara despagubiri. Ar vrea sa-i dea in judecata pe cei vinovati de arestarea lui, dar nu are bani.

Vasile lucreaza la o cizmarie din Vicovu de Sus, iar salariul nu-i permite nici sa se deplaseze de multe ori la Suceava, cu atat mai mult sa angajeze un avocat. Nici parintii nu pot sa-l ajute, sotii Bodas traind dintr-o pensie de 230 de lei.

Efecte

„Am plâns intruna“

Experienta prin care a trecut Vasile Bodas i-a afectat si familia. La o zi dupa ce tânarul a fost retinut de politisti, tatal lui a fost internat la spital, iar mama a suferit o depresie. Lui Gheorghe Bodas, pensionar pe caz de boala, i s-a facut rau si a stat câteva zile la Spitalul din Radauti.

„Nu am vrut sa-i spun totul, am incercat sa-l menajez. Era aproape gata de zile. I-am spus doar ca l-au dus pe Vasile la Suceava pentru câteva declaratii. Zilele alea când Vasile a fost arestat, am plâns intruna si m-am rugat. Bine ca o dat Dumnezeu si o iesit adevarul la iveala“, povesteste Ileana Bodas, mama lui Vasile.

0 comentarii: