joi, 6 martie 2008

Un tânăr rom din Gulia a obţinut la CEDO prima condamnare a României pentru rasism

Un tânăr din localitatea Gulia s-a judecat la CEDO cu statul român, după ce a fost bătut de poliţişti şi gardieni din Dolhasca, când avea vârsta de 14 ani, pentru că era rom.

În urmă cu două zile, în data de 4 martie 2008, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a făcut publică hotărârea în cazul Stoica vs. România, referitoare la acte de violenţă motivate rasial împotriva lui Constantin Stoica, un adolescent rom de 14 ani, şi la derularea anchetei oficiale.

Curtea a reţinut că România este responsabilă pentru încălcarea Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, în mod specific articolul 3 privind interzicerea tratamentelor inumane şi degradante şi articolul 14 privind interzicerea discriminării, obligând statul român la plata a 15.000 de euro daune morale şi 2200 de euro cheltuieli de judecată pentru Centrul European pentru Drepturile Romilor, din Ungaria, una din cele două asociaţii care au apărat drepturile tânărului din Gulia la CEDO.

Constantin Stoica a fost reprezentat la CEDO de Romani CRISS şi European Roma Rights Centre (Centrul European pentru Drepturile Romilor), din Ungaria.



“Lecţia” pentru romi de peste 17.000 de euro

În data de 3 aprilie 2001, patru ofiţeri de poliţie şi şeful lor din cadrul secţiei de poliţie Dolhasca, împreună cu şase gardieni publici, la cererea viceprimarului Ioan Savin, “au dat o lecţie” unor romi din Dolhasca.

Constantin Stoica a fost una dintre victimele bătăii aplicate de poliţişti, fiind bătut până când a leşinat, în ciuda faptului că îi rugase pe poliţişti să nu-l lovească, deoarece fusese recent operat la cap. Câteva persoane, inclusiv colegii de clasă ai adolescentului, au fost martori la incident, în timp ce viceprimarul şi ofiţerii de poliţie făceau remarci rasiste.

Tânărul a fost diagnosticat cu “echimoze, contuzii toracice şi excoriaţii, produse de un obiect contondent”.

În data de 12 aprilie 2001, Comisia pentru Protecţia Persoanelor cu Handicap a stabilit că băiatul suferă de handicap de gradul întâi, respectiv necesită supraveghere permanentă şi un îngrijitor.

Ancheta demarată în urma plângerii tatălui lui Constantin pe fondul relelor tratamente aplicate fiului său din considerente rasiale s-a soldat cu hotărâri ale instanţelor interne de neîncepere a urmăririi penale împotriva poliţiştilor, deoarece nu s-a dovedit că rănile lui Constantin Stoica au fost provocate de ofiţerii de poliţie. Curtea Europeană a reţinut că Guvernul nu a făcut dovada că rănile lui Constantin Stoica au fost provocate de altcineva în afară de poliţişti şi că autorităţile române nu au derulat o anchetă efectivă a cazului de faţă, încălcând articolul 3. Cu privire la articolul 14, Curtea a notat că autorităţile nu au fost imparţiale în analizarea dovezilor, care indicau clar că tratamentele rele au fost motivate rasial.



CEDO, nemulţumită că afirmaţiile rasiste din raport nu au fost investigate

Avocatul asociaţiei Romani CRISS, Marian Mandachi, ne-a declarat, ieri, că tatăl lui Constantin, Romică Stoica, şi-a exprimat mulţumirea că, după o lungă perioadă, s-a făcut dreptate şi că a fost sancţionat, într-un final, comportamentul autorităţilor locale faţă de el şi de familia sa. De asemenea, şi-a exprimat speranţa că decizia CEDO va elimina abuzul şi discriminarea romilor din România. Avocatul Mandachi a mai spus că în cazul Stoica este pentru prima data când România a fost găsită vinovată de încalcarea pe fond, şi nu pe procedură, a articolului 14. Utilizând un limbaj categoric, CEDO s-a declarat “nemulţumită” de lipsa investigaţiei afirmaţiilor rasiste cuprinse într-un raport oficial al poliţiei şi a reţinut că relele tratamente aplicate lui Constantin Stoica de ofiţerii de poliţie au fost motivate rasial. Marian Mandachi a mai spus că este pentru prima oară şi când un stat membru al Uniunii Europene este condamnat de CEDO pentru discriminare, menţionând că o decizie similară, în cazul Anguelova şi Iliev vs. Bulgaria, a fost ulterior “întoarsă”. Pe procedură, CEDO s-a pronunţat asemănător şi într-un alt caz de rele tratamente aplicate romilor, Cobzaru vs. România.



Poliţistul Tudose: “Probabil că ţiganii au ştiut să-şi apere mai bine cauza decât statul român”

La Dolhasca, viceprimarul Ioan Savin şi poliţiştii au o altă versiune asupra a ceea ce s-a întâmplat în urmă cu aproape 7 ani. Viceprimarul susţine că în ziua incidentului a mers împreună cu poliţiştii şi gardienii la Probota şi, în Gulia, strada era blocată de o căruţă în care dormea un localnic. “L-am trezit, i-am spus să plece din drum şi am plecat mai departe spre Probota. Ne-am întors seara, pe la orele 21.00-21.30, ne-am oprit la un bar al unuia care era pe atunci liderul romilor şi un grup de tineri ne-au cerut justificări, că de ce i-am cerut celui din căruţă actele. Eu nu ştiu nimic despre nici o bătaie, se presupune că a fost o bătaie. Eu, când am ieşit din bar, în stradă erau şi poliţişti şi romi, romii au venit cu pari, dar n-am văzut nici o bătaie. Nu cred că poliţia a bătut pe cineva şi nici nu cred că un copil avea ce căuta pe drum la ora aia. Nu am instigat poliţiştii, nu le-am spus să facă nimic”, ne-a spus, ieri, viceprimarul Savin.

Unul dintre poliţiştii implicaţi în incident, Dan Tudose, susţine şi el că în seara respectivă nu a fost nici o bătaie. “Mergeam la Probota, aveam o problemă cu stânile şi o căruţă ne-a ieşit brusc în faţă. Le-am spus ţiganilor să nu mai stea în drum şi, când ne-am întors, ostentativ stăteau în stradă. Viceprimarul i-a spus liderului lor să mai facă curăţenie pe drum, că erau numai mizerii pe acolo şi ţiganii au început să fluiere, să ne huiduie. Am încercat să-i împrăştiem, dar ei s-au adunat acolo, huiduiau, au scuipat pe maşină. Ne-au reclamat apoi că l-am bătut pe băiatul ăsta, au venit cu un certificat de 3-5 zile de îngrijiri medicale. Ce bătaie a fost asta? Nu-mi explic decizia CEDO. Noi am fost cercetaţi de Parchetul Militar şi s-a dat neînceperea urmăririi penale, dar avocaţii ţiganilor au umblat ca nebunii pe la CEDO şi probabil că ţiganii au ştiut să-şi apere mai bine cauza decât statul român”, a afirmat poliţistul Dan Tudose, care respinge orice acuzaţie de rasism, argumentând şi că soţia sa este învăţătoare la Gulia la o clasă de romi.



Viceprimarul a tăiat dreptul la drum pietruit familiei Stoica

La casa familiei Stoica se ajunge cu dificultate. Drumul pietruit se opreşte cu 20 de metri înaintea de a ajunge la ei şi pentru a le trece pragul trebuie să traversezi prin mocirlă. Mama lui Constantin Stoica, Floarea, ne spune că asta a fost răzbunarea viceprimarului pentru că a îndrăznit să-l reclame ca instigator al poliţiştilor care i-au bătut fiul.

“L-am întrebat de ce a oprit maşinile să pietruiască până la noi şi mi-a spus că s-au terminat banii. Plătesc 500.000 de lei în fiecare an impozit la primărie şi nu am dreptul la pietriş pe drum? La fiecare casă sunt copii care merg la şcoală, trebuie să intre în glod până la genunchi pentru că viceprimarul este în duşmănie cu noi. Ne pedepseşte pentru că am spus adevărul”, spune femeia.

Decizia CEDO a primit-o cu satisfacţie, dar ne-a spus că ar fi fost mai mulţumită dacă în locul despăgubirilor Curtea ar fi stabilit sancţionarea celor vinovaţi. “Mi-au stâlcit copilul în bătaie şi cei care au făcut asta nu păţesc nimic? Băiatul meu era operat la cap, le-a spus să nu-l lovească şi nu s-au îndurat. Mi l-au adus ţiganii pe braţe acasă, leşinat, că am crezut că-i mort. E cuminte, merge la şcoală, e liniştit. E în clasa a XII-a acum, are diplomă din fiecare an. N-a supărat pe nimeni, întrebaţi la şcoală şi pe români, să vedeţi dacă zice cineva de rău de el. S-a dus în sat după pâine şi l-a luat miliţia la omor. De ce? Că-i ţigan? Dacă era român, îl mai întrebau ce caută seara, la 9.00, după pâine? Eu l-am trimis şi uite ce s-a întâmplat. De 7 ani, bărbatul meu cântă de joi până duminică să avem bani de medicamente, ca să să facă copilul bine. Cântă joia pentru ţigani şi sâmbăta şi duminica pentru români”, povesteşte Floarea Stoica.



Familia Stoica se aşteaptă la represalii din partea autorităţilor locale

Atât Floarea, cât şi ceilalţi membri ai familiei afirmă că le este teamă ca de acum încolo viceprimarul şi poliţiştii implicaţi în incident să nu le provoace noi neplăceri şi să-i vâneze pentru cea mai mică greşeală. “Ne urmăresc mereu, poate, poate ne găsesc cu ceva. CEDO a făcut dreptate, dar să facă şi statul român, să-i pedepsească pe cei care mi-au nenorocit copilul”, a mai spus Florica Stoica.

Şeful Poliţiei Judeţene Suceava, comisar şef Nicuşor Todiruţ, a declarat, tot ieri, că în acest caz poliţiştii au fost cercetaţi penal pentru purtare abuzivă, în cursul anului 2001. El a spus că la vremea respectivă poliţiştii erau militari, iar cazul a fost cercetat de procurori de la Parchetul Militar Bacău, care au şi dat soluţia de neîncepere a urmăririi penale. „A fost un dosar penal la Parchetul Militar Bacău pentru purtare abuzivă, iar în luna octombrie 2001 s-a dat soluţie de neîncepere a urmăririi penale", a declarat Todiruţ”.