marți, 13 noiembrie 2007

Se anunţă o scumpire a biletelor de autobuz

Societatea de transport local se plânge de neactualizarea tarifului călătorie la rata inflaţiei > Primarul Ion Lungu spune că firma este rentabilă şi că, deocamdată, nu se impune totuşi o creştere a tarifului pe călătorie
Aleşii locali suceveni au analizat, în şedinţa extraordinară de vineri, activitatea societăţii de transport public de călători TPL. Potrivit unui raport prezentat în plen, în prezent societatea se bucură de o situaţie favorabilă. Aceasta odată cu introducerea primului lot de autobuze, nivelul încasărilor realizate din vânzarea biletelor şi abonamentelor înregistrând o creştere de 220 la sută. Un salt a avut loc şi la momentul reducerii numărului de maxi-taximetre complementare şi schimbarea traseelor acestora, ajungându-se la încasări de 700 de mii de lei lunar.

Astfel, dacă în 2005 erau transportaţi, în medie, 276162 de călători pe lună, anul trecut media a fost de 691028 de pasageri, respectiv o creştere de 250%. Conducerea firmei apreciază că această creştere este determinată de îmbunătăţirea serviciilor oferite de societate prin modernizarea parcului auto. În acelaşi context, a sporit şi numărul de călători care circulă pe bază de abonamente. La această dată, TPL Suceava este dotată cu 30 de autobuze Iveco Irisbus, recent achiziţionate, 8 autobuze Rocar şi 10 microbuze. Societatea efectuează serviciul de transport călători pe 8 linii asigurate de autobuze şi 6 linii de maxi-taxi. Firma are un capital social de 125 de mii de lei, singurul acţionar fiind TPL.

Faţă de 2005, anul trecut cifra de afaceri a crescut cu 1000%

Acum, TPL depinde mai puţin de banii de la bugetul local. Astfel, în 2005, ponderea veniturilor din subvenţii acordate de primărie a fost de 36,54%, în 2006 înregis-trându-se o scădere până la 27,95%. Pe de altă parte, anul trecut, ca efect al diversificării serviciilor oferite, a fost con-semnat un grad de realizare a veniturilor de 105,62%, chel-tuielile fiind făcute doar în proporţie de 92,23%. Drept urmare, rezultatul s-a regăsit în obţinerea unei rate ridicate a profitului de 25,52%, cu pes-te 7% faţă de estimări. Socie-tatea funcţionează cu un nu-măr de salariaţi sub cel nece-sar, cu toate că, în 2006, celor 135 de lucrători s-au mai ală-turat încă 37. Chiar şi în aceste condiţii, se arată în raportul prezentat în şedinţa CL, pon-derea cheltuielilor cu salariile în totalul de cheltuieli s-a di-minuat de la 41,72%, la 25,64%. Anul trecut, comparativ cu 2005, cifra de afaceri a TPL a sporit cu 6,91 milioane lei, consem-nându-se un salt de peste 1000%.

Inexistenţa unui sistem automat de obţinere a biletelor atrage cheltuieli mari cu taxatorii

Societatea de transport local călători se laudă cu un parc auto înnoit în proporţie de 70%; o marjă de siguranţă fi-nanciară, determinată de un surplus de surse permanente; poziţie favorabilă pe piaţă şi risc redus de faliment; nivel ridicat al productivităţii mun-cii, precum şi cu încredere a călătorilor în serviciile oferi-te. Conducerea TPL se plânge, însă, de menţinerea tarifului de 1 leu pe călătorie, necorelat cu rata inflaţiei; inexistenţa bazei proprii pentru întreţi-nerea şi repararea autovehicu-lelor; subdimensionarea arte-relor de circulaţie; distanţa mică dintre staţii; starea neco-respunzătoare a străzilor din zonele periferice ale urbei, precum şi de fluxul mare de pietoni, care se suprapune peste cel intens de maşini. Totodată, probleme creează lipsa unui sistem automat de obţinere a biletelor de călă-torie, fapt care duce la chel-tuieli mari cu taxatorii înca-satori. De asemenea, firma nu dispune de programe infor-matice pentru activităţile fi-nanciar-contabilă, de resurse umane, gestiune a materialelor sau eliberare a abonamentelor şi, pe de altă parte, nu se bucu-ră de acreditare în sistemul de calitate ISO 9001/2001.

Şeful municipalităţii, Ion Lungu, a declarat că, în peri-oada ce vine, prioritare sunt amenajarea unui spaţiu pentru reparaţii-întreţinere, achizi-ţionarea, pe banii societăţii a încă 10 autobuze, şi dotarea, printr-un program european, cu automate pentru bilete. Pe de altă parte, domnia sa a subliniat că, deşi firma de transport local a devenit rentabilă, nu trebuie urmărit, neapărat, profitul. De aceea, dl Lungu s-a împotrivit mă-ririi, cel puţin la momentul de actual, a tarifului la tichetele de călătorie. „Profitul cel mai mare pentru TPL constă în asigurarea de servicii de calita-te, la preţuri suportabile şi pentru un număr cât mai mare de călători”, a reliefat ocupan-tul fotoliului din Areni.

0 comentarii: