miercuri, 25 iulie 2007

Vacile sucevenilor mor ghiftuite

Vacile sucevenilor mor ghiftuite


(ASIS) - Directorul executiv al Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Suceava, Petrea Dulgheru, a declarat că în ultima perioadă, vitele toropite de caniculă beau apă rece şi fac congestie pulmonară, lucru care le poate fi fatal.

Un alt motiv de îngrijorare este şi faptul că vacile beau apă din bălţi infecte şi se îmbolnăvesc. "În zona sudică şi sud-estică judeţului au rămas doar smîrcuri pline de mîl, unde colcăie microbii. Se duce vaca, bea apă infectată şi automat face toxinfecţie", ne-a spus dl Dulgheru, adăugînd că vitele mai mor şi din cauza balonării. "Dacă vaca paşte pe rouă, de regulă lucernă, se umflă şi mor pe loc", a mai spus şeful DSVSA. (L.D.)

Trompetistul cuţitar de la Tişăuţi a fost trimis în judecată

Trompetistul cuţitar de la Tişăuţi a fost trimis în judecată

(ASIS) - Procurorii Parchetului de pe lîngă Tribunal l-au trimis în judecată pe Mugurel Ştefan Pauliuc (31 de ani), din Tişăuţi, pentru port de cuţit şi tentativă de omor calificat.

Ultima infracţiune i-ar asigura inculpatului cel puţin 5 ani de puşcărie, o pedeapsă cam grea pentru un artist ce s-a dovedit cînd a comis-o, doar orgolios.

Într-o duminică din iunie, Mugurel s-a întîlnit la o cîrciumă din sat cu vărul său Gheorghe Florin Pauliuc, cu care era în certuri de cîţiva ani buni. Cei doi n-au ratat nici acea ocazie, nemulţumirile celui din urmă apărînd cînd Mugurel, mereu cu trompeta la gură, nu se mai oprea din cîntat. Verii s-au luat la harţă pe acest motiv, s-au înjurat cum le era obiceiul, dar scandalul a fost aplanat destul de repede de una din femeile ce serveau pe terasa cîrciumei. Ofensat peste măsură, Mugurel Ştefan Pauliuc s-a dus acasă, de unde a luat un cuţit şi s-a întors în bar. S-a repezit la vărul său şi i-a înfipt cuţitul în spate. Gheorghe Florin Pauliuc a fost transportat la Spitalului Judeţean. "Potrivit concluziilor medicului legist, partea vătămată a suferit leziuni pentru care sînt necesare 18B19 zile de îngrijiri medicale. La data agresiunii, leziunile au pus în primejdie viaţa, intervenţia chirurgicală impunîndu-se de urgenţă pentru salvarea vieţii", ne-a spus procurorul Luminiţa Hurjui, purtătorul de cuvînt al Parchetului de pe lîngă Tribunalul Suceava. (B.B.)

Camioanele agabaritice macină drumurile Bucovinei


Camioanele agabaritice macină drumurile Bucovinei


(ASIS) - Ieri, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ), Gavril Mîrza, a declarat că mai mulţi transportatori care utilizează vehicule grele refuză să se autorizeze. Pentru a limita accesul acestor maşini pe drumurile judeţene, şefii CJ se gîndesc să instaleze bariere.

"Există mai multe trasee pe care se circulă îngrozitor de mult cu vehicule grele. Administratorii acestor firme nu vin să se autorizeze. Am aplicat, pînă acum, amenzi de peste 600 de milioane de lei vechi, dar asta nu ne satisface pentru că întreţinerea şi repararea acestor drumuri este mult mai costisitoare", ne-a spus preşedintele CJ, adăugînd că drumurile judeţene au fost proiectate cu mulţi ani în urmă, cînd gabaritul maxim al unui camion era de 12 tone, iar acum pe aceste drumuri circulă camioane cu gabarit de 40 sau chiar 60 de tone. Cele mai multe firme care deţin astfel de mijloace de transport se află cele din domeniul construcţiilor, exploatării de balast şi exploatarea lemnului. (R.U.,I.B.)

Canicula bagă autorităţile în viteză

Canicula bagă autorităţile în viteză


Chiar dacă ieri meteorologii au anunţat că avertizările cu Cod portocaliu se vor restrînge, moldovenii suferă în continuare din cauza căldurii excesive. Ca urmare a emiterii avertizării de Cod roşu, transmisă pentru judeţele Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Ilfov şi municipiul Bucureşti, Ministerul Sănătăţii s-a grăbit să ceară ajutor din alte judeţe, mai puţin afectate de canicula ucigătoare.

Directorul Autorităţii de Sănătate Publică Suceava, Odette Nicolae, a trimis cinci ambulanţe în Ilfov. "Personalul medical care ia parte la această acţiune provine atît din Serviciul de Ambulanţă Judeţean, Spitalul Judeţean Sf. Ioan cel Nou, cît şi de la Spitalul Municipal Rădăuţi", ne-a spus directorul ASP.

Pentru că majoritatea fîntînilor au secat sau apa a devenit nepotabilă, autorităţile ieşene au transportat în urmă cu două zile cu o autospecială a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, 5.000 de litri de apă potabilă la Cărbunari (Grajduri). Pompierii au venit în ajutorul sătenilor la cererea primarului, aşezarea fiind greu lovită de secetă.

Toropiţi de căldură

Căldura excesivă înregistrată la Cîmpulung Moldovenesc, l-a scos din minţi pe G.P. (50 de ani), cunoscut cu probleme psihice. Luni după-amiază, bărbatul a atacat cu o bucată de lemn o vecină, deranjat că femeia hrănea cîinii comunitari de pe lîngă bloc.

La Fălticeni, la punctele de prim ajutor amenajate în oraş au apelat, în ultimele zile, peste 50 de persoane pentru măsurarea tensiunii arteriale, iar alte 350 au primit apă minerală.

Căldura le-a dat mari bătăi de cap şi nemţenilor. În ultimele două zile, la Unitatea de Primire a Urgenţelor au ajuns 25 de pacienţi care au necesitat îngrijiri medicale. Din fericire, nu au fost cazuri grave. A fost vorba despre insolaţii uşoare şi spasmofilii care au creat disconfort persoanelor de toate vîrstele.

Căldura sporeşte numărul controalelor

Temperaturile extreme nu îi opresc însă pe reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoşani să verifice modul în care angajatorii respectă legea, dacă au asigurat apă minerală angajaţilor şi dacă au scurtat programul de lucru. "Au fost controlaţi 44 agenţi economici. Nu s-a dat nici o amendă, doar 25 avertismente şi s-au dispus 111 măsuri. În principal, agenţii economici deşi aveau aer condiţionat, climatizarea era ineficientă, nu toate unităţile controlate aveau duşuri. În general am pus accent pe unităţile de construcţii, fabricile de pîine, de confecţii, acolo unde sînt mai mulţi angajaţi şi se lucrează în aer liber sau în condiţii de căldură", ne-a spus şefa ITM, dna Silvia Pasat.

La Bacău, inspectorii ITM au fost necruţători şi au avertizat spitalele de stat, unde există un risc de îmbolnăvire sporit. "Datorită agenţilor biologici şi a expunerii prelungite la unii factori patogeni, personalul medical este supus unui pericol continuu de îmbolnăvire, în absenţa unor măsuri prevenitive de evaluare a riscurilor", ne-au spus reprezentanţii ITM.

Inspectorii Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Suceava, în colaborare cu Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului şi Autoritatea pentru Sănătate Publică, desfăşoară o serie de controale pe linia pe linia calităţii alimentelor. "Nu recomandăm îngheţarea şi decongenlarea alimentelor, operaţiunea putînd duce la apariţia toxinei botulinice", a spus dl Dulgheru, adăugînd că fructele şi legumele trebuie spălate foarte bine, existînd riscul apariţiei hepatitei sau meningitei.

• • •

Centrul Meteorologic Regional Moldova a comunicat faptul că temperaturile vor mai scădea, se vor înregistra intensificări ale vîntului care, în unele zone, vor avea caracter de vijelie, descărcări electrice şi ploi torenţiale, mai ales în zonele de munte, unde se aşteaptă şi grindină. (ASIS)

Consilier mort in timp ce vopsea un stup de albine

Consilier mort in timp ce vopsea un stup de albine
Consilierul judetean al PSD Suceava Ioan Buhu (61 ani) a murit, sambata, in urma unui atac de cord pe fondul temperaturilor ridicate inregistrate. Lui Ioan Buhu, care suferea de afectiuni cardiace, i s-a facut rau in timp ce vopsea un stup de albine in curtea casei din orasul Solca. Desi au venit foarte repede, medicii nu au putut sa il mai salveze. Ioan Buhu va fi inmormantat maine, la Cimitirul Pacea. Pana atunci, corpul neinsufletit al acestuia se afla depus la casa de pe strada Stefanita Vada, din apropierea Manastirii Sfantul Ioan cel Nou din Suceava.

La Rădăuţi, trenurile personale trec chiar prin mijlocul cimitirului din localitate

La cimitir, cu personalul

Indicatoare de cale ferată, între cruci şi cavouri
La Rădăuţi, trenurile personale trec chiar prin mijlocul cimitirului din localitate

Oraşul Rădăuţi este singura localitate din România unde calea ferată trece prin mijlocul cimitirului. Practic, trenurile personale care fac legătura între Dorneşti şi Putna trec fluierând prin cimitirul orăşenesc, loc cu repaus şi verdeaţă, unde odihneşte, printre mulţi alţii, şi "aviatorul Unirii", Vasile Niculescu. Pe vremuri, epoca Ceauşescu inaugurase prin cimitirul Rădăuţi inclusiv un tren accelerat, care venea de la Bucureşti şi ajungea la Putna.

La Rădăuţi nu sunt prea multe repere: oraş mic, inimă zburdalnică, nostalgii provinciale. Din când în când, Oficiul de Refugiati şi JRS, un ONG al iezuiţilor, mai trezesc comunitatea din nemişcare, cu acţiuni în beneficiul refugiaţilor din centrul local. Când iese popa din casă şi merge de-a lungul străzii Ştefan cel Mare, acesta este un reper viu al comunităţii.

Alt reper se află peste drum de gară: este vila lui Blanche, un supermodel de cursă lungă, care are casa părintească transformată în vilă încă din vremea relaţiei cu miliardarul-alint Irinel Columbeanu. Triunghiul reperelor poate fi încheiat cu liniştea acestei localităţi: liniştea de la Rădăuţi, fost târg austriac, adaugă zonei o nouă formă de relief. Altfel spus, dacă auzi linişte undeva, acolo este Rădăuţi.

"Când ajunge oul mai cuminte ca găina…"

Un reper al comunităţii - „Casa Blanche”
"Aice, la cimitirul ista, se dă bine morţii cu ăi vii", zice şuierat moş Ştoncuţă printre cei doi ştirbi îngălbeniţi ai lui. Bătrânul e un hâtru: mestecă placid dintr-o bucată de ţigară şi vorbeşte cu un soi de veselie în ochi care sugerează detaşarea. Stă la geam, se uită la cimitirul care se derulează pe lângă tren şi sloboade câte un fum gros de tiutiun peste umăr.

După aceea revine: "Stai la geam, la trin, şi te gândeşti: i-rrraa, ce-amar de lume o hi reposat aice la cimitirul ista, oameni mari, domn’le, numai una şi una! Cimitirul ăsta ţine mulţi români, dar şi nemţi. Au rămas în pământ aicişea, că deh! - când ajunge oul mai cuminte decât găina, te mai linişteşti în linişte, mai stai pe unde te-ai născut şi te uiţi la copchiii ce-ţi urmează!".

Moş Ştoncuţă mai rumegă puţin din ţigară, îi înjură puţin pe-ăia care au scos ţigările "Carpaţi" de pe piaţă, pe urmă începe să fixeze insistent un punct de pe geamul murdar al trenului personal şi conchide: "Ştiţi una? Măru’ putred strică livada! Îs bune şi cimitirele astea, altfel unde s-ar duce răii?". Şi molfăie din ţigară, cu veselia aceea ciudată în ochi care, dacă nu mă înşeală memoria, este moştenită direct din şiretenia ţăranilor lui Marin Preda.

Istoria trenului la moldoveni, mai recentă decât istoria decesului

La un moment dat, cea mai mare nedumerire a oricărui copil din oraşul sucevean Rădăuţi se referă la o "competiţie": ce-a fost, adică, mai întâi în acest oraş, calea ferată sau cimitirul?". La început a fost cimitirul, acesta datează de pe la jumătatea secolului XIX. Ulterior s-a tăiat drum de tren prin cimitirul Rădăuţi, era în jurul anului 1869.

Linia ferată era strategică pentru austriecii care administrau provincia: chiar dacă Bucovina ar fi căzut în mâinile ruşilor, austriecii ar fi controlat în continuare zona prin această comunicaţie. S-a văzut că au avut dreptate pentru că în al Doilea Război Mondial, calea ferată a rămas sub control româno-german până la 23 august 1944, în timp ce o mare parte din judeţul Rădăuţi fusese deja pierdută către ruşi", explică doctorul în istorie Marian Olaru.

Pentru o populaţie semirurală cum era cea a Bucovinei, faptul că la 1870, înainte de intrarea oricărui tren în gară, mergea un localnic călare înaintea locomotivei şi anunţa "Vine trinnuuu’!", nu putea să constituie o curiozitate. "Rădăuţenii nu s-au împotrivit când s-a trasat această cale ferată. Ştiau că austriecii au obsesia comunicaţiilor.

S-au împotrivit doar negustorii locali, care se temeau de concurenţă, dar care invocau oficial că trenul va aduce păcatele civilizaţiei", spune istoricul Olaru. Aşadar, gara exista încă din secolul XIX, dar de murit, se murea la Rădăuţi cu mult timp înainte de acest moment. Altfel spus, istoria trenului la moldoveni este mult mai recentă decât istoria decesului la moldoveni.

"Aviatorul unirii"

În cimitirul municipal Rădăuţi au fost înmormântaţi frumos oameni care pot fi trecuţi fără emoţie în istoria recentă a României. Desculţi şi anonimi, câţiva soldaţi stau aliniaţi sub nişte cruci umile, spoite în alb. Oamenii au sfârşit fără glorie în timpul Primului Război Mondial, fără să apuce să-şi bea berea.
Se ştie naţionalitatea lor, dar nu se ştie de partea cui au luptat: erau români bucovineni, dar nu au fost înregistraţi de Armata Română şi este posibil să fi fost înrolaţi cu forţa, de austrieci. Peste drum, vreo două companii de soldaţi germani îşi continuă aroganţa şi după moarte.

Teutonii au cruci din piatră masivă, sculptată după rit catolic şi au numele inscripţionate. Au, de asemenea, un uriaş monument lustruit, care aminteşte în limba germană: „An după an, întregul veac va trece şi vor pieri şi camarazii tăi cu toţii, dar la mormântul tău veni-vor să se plece, cu amintirea ta în suflet".

La mică distanţă, se află mormântul celui mai faimos dintre aviatorii români: în noiembrie 1918, locotenetul aviator Vasile Niculescu, supranumit „aviatorul Unirii", a executat cu un aparat Farman-40, un raid peste Carpaţi până la Blaj, în Transilvania, pentru a duce un important mesaj din partea Guvernului României către Consiliul Naţional Român. Mesajul conţinea asigurările date de Guvernul român pentru sprijinirea acţiunilor unioniste ale românilor din Transilvania, comunicându-se, totodată, hotărârea de a se trimite Armata română dincolo de Carpaţi.

Aveau gară, n-aveau trenuri

Fenomenul are şi un pitoresc propriu. După ocuparea României de Armata Roşie, sovieticii au suspendat legăturile feroviare cu teritoriile româneşti deja anexate la fostul URSS - nordul Bucovinei şi Ţinutul Herţei, şi s-a ajuns astfel în situaţia când localităţi mari, precum Siret, aveau gară, dar nu aveau trenuri.

Astăzi, la Rădăuţi, trenurile personal care vin dinspre Dorneşti via Putna străbat de-a curmezişul prin "ţintirimul" oraşului, de 4-5 ori pe zi. Înainte vreme, în "Iepoca Ceauşescu", prin cimitir trecea şi un accelerat care venea de la Bucureşti şi se oprea la Putna. Morţii nu zic nimic, morţii formează singura pătură socială din România care nu are vocaţia protestului în stradă, în câmp sau pe vreo macara.

La trecerea trenului de navetişti printre ei, morţii din cimitirul oraşului Rădăuţi se aliniază frumos sub cruci şi dau onorul către pasageri.

N-au cum să o facă, dar tare şi-ar dori să le transmită acestor navetişti neraşi, acestor ceferişti ponosiţi sau poliţişti de frontieră aferaţi că ei au trăit, totuşi, vremi mult mai ferite de momentele "interesante" ale istoriei.

Suceava – Fabrica de hârtie, închisă

Suceava – Fabrica de hârtie, închisă

Fluxul tehnologic al Combinatului de celuloză şi hârtie Ambro Suceava a fost oprit temporar la sfârşitul acestei săptămâni, după ce fabrica a poluat cu ape reziduale neepurate un pârâu ce se varsă în râul Suceava, a declarat duminică şeful Gărzii de Mediu Suceava, Constantin Harasim, transmite corespondentul Rompres.


CANAL COLECTOR. Poluarea s-a produs din cauză că un canal colector unde se deversează apele uzate ale combinatului a fost înfundat, apa ajungând direct în pârâul Vătafu, fără să mai treacă prin staţia de epurare. Potrivit lui Harasim, nu s-a putut interveni pentru repararea canalului colector şi s-a luat decizia opririi procesului tehnologic al fabricii. Harasim a precizat că, în prezent, nu se mai deversează ape uzate spre pârâu, reuşindu-se captarea lor în staţia de epurare.


REPORNIRE ÎN CÂTEVA ZILE. Fabrica ar putea fi repusă în funcţiune la începutul acestei săptămâni, dacă se va repara canalul colector. Potrivit lui Harasim, Sistemul de Gospodărire a Apelor (SGA) Suceava a intervenit prompt, dublând, în noaptea de vineri spre sâmbătă, din acumularea barajului Mihoveni, debitul râului Suceava, de la 6 metri cubi pe secundă la 12 metri cubi pe secundă, pentru a realiza o mai bună diluţie a apelor uzate. Râul Suceava nu a fost afectat, având caracteristici de calitate a apei de grad II şi nu s-au înregistrat mortalităţi piscicole, iar apele uzate deversate au avut doar încărcături medii, între 500 şi 1.000 de miligrame pe litru de materie organică.


PROBLEMĂ DE MEDIU. Prefectul de Suceava, Orest Onofrei, a afirmat că Ambro rămâne o problemă de mediu pentru municipiul reşedinţă de judeţ şi că Agenţia de Protecţia Mediului Suceava va trebui să monitorizeze strict programul de conformare de mediu al unităţii. Combinatul de celuloză şi hârtie Ambro şi-a reluat la începutul lunii octombrie 2006 activitatea (diminuată la un sfert în primăvara anului 2005), prin repunerea în funcţiune a principalului utilaj, maşina de produs hârtie din celuloză kraft.
Societatea Ambro se află în procedură de autorizare în vederea obţinerii autorizaţiei integrate de mediu.

Seif furat cu tot cu 250 milioane lei

Seif furat cu tot cu 250 milioane lei
Administratorul unei societăţi din Fălticeni a fost lăsat de hoţi fără seiful în care se aflau circa 250 de milioane de lei vechi, adică toate încasările de peste zi. Furtul nu este singular, în ultimii doi ani la Poliţia Fălticeni fiind înregistrate alte 7 furturi cu un mod de operare identic.

Noile oraşe ar putea reveni la statut de comună

Noile oraşe ar putea reveni la statut de comună


Prefectul de Suceava, Orest Onofrei, a declarat, ieri, că va acorda sprijin noilor oraşe din judeţ care doresc să redevină comune, din cauza situaţiei financiare dificile cu care se confruntă. Potrivit prefectului, de trei ani, de când au dobândit acest statut, în aceste oraşe nu s-a schimbat nimic, iar presiunea financiară asupra locuitorilor este din ce în ce mai mare. În ultimii opt ani, în judeţul Suceava au fost înfiinţate 15 noi comune, prin divizarea altora, iar opt comune au fost declarate oraşe.

Sucevenii dau fân gratuit ieşenilor care nu pot asigura hrana animalelor

Sucevenii dau fân gratuit ieşenilor care nu pot asigura hrana animalelor
25 IULIE 2007

Ieşenii care au nevoie de furaje pentru animale se vor putea adresa prefecturilor din Iaşi sau Suceava pentru a fi îndrumaţi spre localităţi sucevene de unde pot prelua, gratis, fânul în exces din aceste zone, a anunţat, marţi, prefectul de Suceava, Orest Onofrei, citat de corespondentul Mediafax.

Onofrei a spus, într-o conferinţă de presă, că mai mulţi primari din localităţi sucevene au anunţat că au excedent de fân, iar în judeţul Iaşi, din cauza secetei, localnicii nu au cu ce hrăni animalele.

Potrivit acestuia, în urma unei înţelegeri cu prefectul de Iaşi s-a convenit cu agricultorii ieşeni care doresc fân pentru animale să se adreseze uneia din cele două prefecturi, care îl va îndruma spre localităţile de unde pot prelua fânul.

Onofrei a precizat că fânul este oferit gratis, dar că cei care doresc să-l preia trebuie să-l cosească. „Codul portocaliu nu scuteşte de muncă. Să vină, să cosească şi să-şi ia furajele gratuit“, a spus prefectul, care a precizat că Prefectura Iaşi îi va sprijini cu transportul fânului.

Politist premiat pentru ca nu a luat spaga

ncredibil! Un politist de frontiera a refuzat 5.000 de dolari! Ofiterul din cadrul Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Suceava a fost desemnat, ieri, drept "Cel mai rezistent politist la acte de coruptie" cu ocazia Zilei Politiei de Frontiera Romane. Radu Craciunescu a fost premiat de ministrul Internelor si Reformei Adminstrative, Cristian David, pentru ca a refuzat o spaga de 5.000 de dolari. Cazul care i-a adus lui Radu Craciunescu renumele de cel mai incoruptibil politist de frontiera roman s-a produs in decembrie 2006.
Ofiterul sucevean a refuzat atunci sa primeasca bani pentru a facilita introducerea in tara a unei importante cantitati de tigari. In scurt timp, in acelasi dosar a fost arestat viceprimarul unei comune sucevene, care obisnuia sa supravegheze drumul pe timpul transportului tigarilor peste frontiera.

(A.D.I.)