vineri, 14 martie 2008

Aeroporturile din Moldova scoase la concesionare


Bacăul va concesiona aeroportul pe 35 de ani în schimbul unor investiţii de 45 de milioane euro

Pentru modernizarea aeroportului Salcea, din Suceava, este nevoie de 100 de milioane euro


Autorităţile ieşene speră ca aeroportul din localitate să devină un nod important de legătură între Uniunea Europeană şi Orientul Mijlociu

Aeroporturile din Bacău, Iaşi şi Suceava, sunt la un pas de concesionare pentru că autorităţile locale fie nu au bani pentru realizarea investiţiilor necesare, fie pentru că nu pot „evalua fezabilitatea opţiunii de a obţine fonduri europene”, pe motiv că strategia României cu privire la accesarea fondurilor structurale este neclară.

Cel mai aproape de concesionare se află aeroportul din Bacău, pentru care Consiliul Judeţean are deja finalizat un proiect din care reiese că înstrăinarea se va face pentru o perioadă de 35 de ani, în schimbul asigurării unor investiţii totale de 44,13 milioane de euro. Potrivit studiului de fundamentare întocmit de consorţiul format din Deloitte (pentru componenta de finanţare, fiscalitate şi oportunităţi de afaceri), Iptana (componenta tehnică) şi Casa de Avocatură Boştină şi Asociaţii, pentru reparaţiile pistei şi lucrările de consolidare sunt necesare investiţii de 18 milioane euro, iar pentru un nou terminal de pasageri alte 9,1 milioane euro.

Tot din acelaşi studiu reiese că la capătul perioadei de concesionare traficul anual va fi de 1.200.000 pasageri, de 12 ori mai mare decât cel înregistrat anul trecut. În acelaşi timp, oficialii locali estimează că potenţialul concesionar ar putea să-şi amortizeze investiţia în prima treime a contractului. „ Pentru o rată de rentabilitate satisfăcătoare concesionarul va trebui să crească nivelul actual al taxelor de aeroport. Consultantul ne-a asigurat că acesta ar putea intra pe profit după cel mult 12 ani”, a declarat pentru Gândul Dragoş Benea, preşedintele Consiliului Judeţean Bacău.

Chinezii privesc spre Iaşi şi Suceava

Pentru aeroportul din capitala Moldovei, planurile sunt şi mai mari. Autorităţile prevăd că Iaşiul va lua locul Timişoarei, urmând ca în scurt timp să devină un „hub între Vest şi Orientul Mijlociu”. Deşi abia a trecut de 100.000 de pasageri în 2007, oficialii Consiliului Judeţean Iaşi cred că traficul va atinge în 10-15 ani aproximativ 1,5 milioane de pasageri.

„La ora actuală am terminat faza de proiectare pentru prima pistă elastică din România (3.000 m). Pentru realizarea pistei avem promis un sprijin guvernamental de 50-60 milioane de euro. Deja există 10 companii aeriene de pasageri care aşteaptă să opereze pe aeroportul din Iaşi după finalizarea pistei”, a precizat telefonic Lucian Profir, vicepreşedintele CJ Iaşi, la capătul unei întâlniri avute cu câţiva reprezentanţi ai guvernului chinez, interesat să investească în aeroportul moldav.

La rândul lor, autorităţile locale din Suceava susţin că vor avea săptămâna viitoare o serie de întrevederi cu investitori din Statele Unite şi China. Potrivit lui Petru Ştirbu, director general în cadrul Consiliului Judeţean Suceava, necesarul de investiţii pentru aeroport se ridică la 80-100 milioane de euro. Acesta a mai punctat faptul că consorţiul de firme asiatice s-a arătat interesat de centrul expoziţional din preajma aeroportului, manifestându-şi totodată intenţia de a dezvolta o reţea de firme cu activităţi în domenii precum IT şi confecţii.