duminică, 17 august 2008

Interviu cu Marian Pană


- Domnule Marian Pană, suntem foarte aproape de debutul noului sezon competiţional în care Cetatea Suceava va evolua din nou în Seria I a Ligii a II-a. Aţi aşteptat mult acest moment?
– Sigur că da. A fost o perioadă lungă, grea, cu multe frământări, dar eu sunt optimist şi aştept lucruri bune de la echipă. Sunt conştient că va fi foarte greu, că vor fi multe echipe care îşi doresc să promoveze şi care au bugete foarte mari. Eu sper să arătăm ca o echipă adevărată şi să dăm tot ce avem mai bun pe teren.

– Faptul că suntem o echipă nou-promovată în eşalonul secund va fi un dezavantaj pentru noi?
– Într-un fel poate fi un dezavantaj, pentru că echipele cu care vom juca îşi vor face anumite calcule, dar noi trebuie să speculăm acest lucru şi să demonstrăm că avem valoare. Sunt convins că pe unii îi vom surprinde prin jocul nostru.

– Credeţi că unele echipe se vor considera favorite în meciurile cu Cetatea?
– Probabil că da. Vor considera că în meciurile cu Suceava sunt trei puncte pe care trebuie să le ia obligatoriu. Eu am mai trecut prin experienţa aceasta cu o echipă şi pot să spun că atunci a fost un atu pentru noi.

– Aşa cum aţi efectuat perioada de pregătire, când anticipaţi că echipa va atinge un vârf de formă?
– Asta depinde de mai mulţi factori. Bineînţeles că noi am plecat foarte târziu în pregătire şi, din această cauză, pregătirea nu s-a derulat aşa cum mi-aş fi dorit eu. Dar eu cred că băieţii sunt la o capacitate destul de bună şi sperăm să trecem peste acest handicap. Sper să nu avem probleme din această cauză în primele două-trei etape.

– Ce anume nu a fost făcut aşa cum trebuie în perioada de pregătire?
– Nu e vorba de asta. Ştiţi foarte bine că iniţial făcusem două perioade de pregătire, un cantonament în ţară şi unul în străinătate. Din păcate, nu s-a putut şi ne-am rezumat doar la pregătirea din ţară, pe care am făcut-o mai târziu. Din punct de vedere fizic, nu suntem complet puşi la punct, dar sper să nu se vadă acest lucru în debutul campionatului.

– Care ar fi atuurile Cetăţii Suceava în acest sezon?
– Mă bazez foarte mult pe grup. Avem un lot format din jucători buni, care au caracter. Consider că avem o echipă foarte tehnică. Chiar cred că avem cea mai tehnică linie de mijloc din seria noastră. Este foarte important cum mijlocaşii vor fi susţinuţi de apărători şi cum atacanţii vor finaliza acţiunile noastre.

– Actualul lot al Cetăţii se apropie de de ceea ce v-aţi fi dorit dvs.?
– Nu, dar consider că jucătorii pe care i-am avut în probe şi i-am oprit în lot pot face faţă. Cu o organizare bună din toate punctele de vedere, cred că pot realiza şi cu acest lot lucruri foarte frumoase.

– Care ar fi posturile deficitare?
– Îmi vine greu să spun acum, pentru că nici nu a început campionatul. În afară de acest aspect, adversarii ar putea specula acest lucru. Pot să spun doar că mi-aş fi dorit jucători mai experimentaţi, dar ţinând cont că au venit Bolohan sau Guriţă, cred că putem îmbina experienţa celor mai în vârstă cu dorinţa de afirmare a celor mai tineri.

– În ce stadiu de pregătire se află ultimii jucători veniţi la Suceava? Mă refer în principal la Bolohan, Ştiubei şi Pavel.
– Cei care au venit mai târziu nu sunt puşi la punct cu pregătirea fizică, nu pot duce un joc de la un capăt la altul. Pavel sub nicio formă, Bolohan este restant, iar Guriţă şi Nicolau au avut ceva probleme în perioada de pregătire. De asemenea Ştiubei a revenit după o accidentare…Pentru toţi aceştia, fiecare zi pierdută se va resimţi la începutul campionatului.

– Sorin Drăgan a fost unul dintre jucătorii pe care i-aţi folosit constant în amicalele din acestă vară. Regretaţi faptul că transferul său la Cetatea Suceava a eşuat?
– Nu pot să spun că regret. Drăgan, chiar dacă rămânea, nu era unul dintre titulari. Nu s-a finalizat afacerea. Au fost mai mulţi factori care au determinat plecarea lui. În primul rând, el nu a vrut să accepte condiţiile pe care noi i le-am impus. Am discutat ceva la început, după pregătiri i-am spus că nu e normal să-l plătim cu cât doreşte el, iar în final au apărut alte discuţii care nu au mai depins de mine.

– Am aflat, totuşi, că v-aţi înţeles din punct de vedere financiar. Ar fi trebuit să primească un salariu de 25 de milioane cărora li s-ar fi adăugat alţi bani în funcţie de numărul de goluri marcate…
– Da. A dorit o sumă de bani la început (n.r. 40 de milioane) şi, dacă se realizau unele clauze, ar fi ajuns la acea sumă. Dar, repet, au intervenit alte discuţii care pe mine mă depăşesc.

– E adevărat că dv. nu l-aţi dorit la echipă?
– Nu. Eu aş fi vrut să rămână, dar în condiţiile impuse de club, nu de el.

– Pe Milorad Bukvic îl mai aşteptaţi?
– Îl mai aştept, dar cred că nu va mai veni la Suceava. Dacă totuşi va ajunge, atunci cred că ne va putea ajuta.

- Cum îşi caracterizează Marian Pană jucătorii?
Andrei Roheţki – „jucător de bază, handicapul lui este că nu vorbeşte cu colegii”
Mihai Luca – „total nepregătit”
Viorel Gheorghe – „oricând un portar de bază”
Bogdan Cotolan – „ va veni din linia a doua cu un plus pe partea dreaptă, dar mai slab pe faza de apărare”
Constantin Ungureanu – „jucătorul bun la toate, sufletul echipei, face cam la fiecare joc o gafă - două, dar sper să nu se cunoască”
Marian Nicolau – „jucător de bază, stâlpul apărării, trebuie să vorbească mai mult pe teren”
Irinel Ionescu – „este o soluţie pe partea stângă, dar nu un jucător de bază”
Dorel Bernard – „un băiat extraordinar care, dacă este sănătos, poate ajuta echipa”
Mugur Bolohan – „jucător cu experienţă care, dacă va fi sănătos, ne va ajuta”
Simion Zaharie – „un copil de perspectivă”
Andrei Duman – „un copil de perspectivă”
Claudiu Streinu – „foarte bun în duelurile aeriene, mai slab în jocul de la firul ierbii, destul de labil psihic”
Mircea Negru – „un jucător bun, care aştept să fie sănătos şi să-şi confirme valoarea”
Alexandru Buhuşi – „un junior care sper să «explodeze» la noi, iar, cu mai multă implicare, îl văd un mare jucător”
Ionel Celpan – „cel mai bun jucător al nostru”
Cristian Cojenel – „un mijlocaş foarte bun care va confirma în continuare, dar nu marchează goluri multe”
Marius Onciu – „anul acesta cred că se va consacra, îl văd un mare jucător”
Vlad Stănescu – „calităţi senzaţionale, dar trebuie să fie mai rău cu el”
Aron Martin – „un jucător care poate fi de bază, în ciuda faptului că este tânăr”
Ionuţ Pavel – „mi-e greu să mă pronunţ, dar cred că este un jucător bun”
Alexandru Moldovan –„un jucător cu o dorinţă foarte mare de a ajunge fotbalist adevărat şi eu cred că are şanse”
Tudor Homneac – „este pariul meu, pe el îl văd în viitor jucând uşor în prima ligă, are totuşi ceva probleme de ordin psihic la marcarea golurilor, sper să scape de tracul porţii”
Bogdan Ştiubei – „un jucător mobil, tehnic, sper să-l conving să alerge mai mult”
Mihai Guriţă – „oricând un jucător care poate să ne ajute”
Vespazian Colban – „dacă este sănătos, poate fi un jucător de bază, care marchează şi este rău în joc”

– Regretaţi faptul că Mihai Roman nu mai este la Cetatea?
– Normal. Ce antrenor nu şi-ar dori un jucător atât de puternic şi cu o dorinţă atât de mare de a juca fotbal?!

– Ar fi fost mai bun decât Cojenel?
Sunt doi fotbalişti total diferiţi. Ar fi fost buni amândoi pe partea dreaptă.

– Care credeţi că sunt cei mai periculoşi adversari de Seria I?
– Pentru noi, ca echipă nou-promovată toţi sunt periculoşi. Sunt echipe care şi-au anunţat candidatura la promovare, dar cred că Ceahlăul este o echipă mai puternică.

– Vă consideraţi un antrenor experimentat pentru Liga a II-a?
– Foarte experimentat!

– La ce să ne aşteptăm la meciul de sâmbătă, cu FCM Bacău?
– La o victorie la cel puţin două goluri diferenţă şi o evoluţie foarte bună a băieţilor. Îmi doresc să nu facem greşeli în apărare. Va fi totuşi un joc echilibrat.

– Care va fi cheia jocului cu FCM Bacău?
– Cred că mijlocul terenului. Acolo sper să-i depăşim şi să eliberăm atacanţii la finalizare.

– V-aţi planificat un număr de puncte pentru primele etape?
– Mi-aş dori cel puţin opt puncte în primele patru etape.

– Consideraţi că meciurile de acasă sunt mai grele decât cele din deplasare?
– Da, pentru că acasă trebuie să construieşti foarte mult, uneori adversarul se închide, iar noi nu avem o echipă masivă. Noi avem o echipă tehnică care ajunge uşor în faţa porţii adverse dar acolo avem ceva probleme. Ne este mai uşor în deplasare pentru că acolo suntem aşezaţi bine în teren şi putem specula spaţiile libere lăsate de adversari.

– În acest campionat va fi un sistem de premiere diferit de cel de până acum?
– Va exista o primă pentru victoria de acasă, una pentru victoria din deplasare şi una pentru egalul din deplasare.

– Care credeţi că ar fi motivele pentru care omul de afaceri Dan Ostahie nu a mai dat niciun semnal referitor la finanţarea echipei?
– Nu cunosc, dar îmi pare rău că nu a venit pentru că în momentul în care eu am semnat contractul cu Cetatea el era la aceeaşi masă. Îmi vine greu să vorbesc despre acest subiect, dar pot să spun că m-am bazat pe el.

– Din ce aţi văzut dvs. la Suceava, credeţi că se doreşte mai mult decât o prezenţă în Liga a II-a? Mă refer la implicarea autorităţilor locale şi a unor sponsori.
– Încă mai am speranţa că rămâne valabil ceea ce am discutat acum un an şi ceva, când am semnat cu Suceava, cu toate că îmi vine destul de greu să vorbesc despre asta.

– Ce ne lipseşte pentru a ataca promovarea încă din acest sezon?
– În acest moment cred că ar fi o prostie să facem asta. Ar fi o presiune foarte mare pe jucători, dar nu este imposibil.

– În urmă cu doi ani, când Cetatea era tot în Liga a II-a, după primele etape eram pe primul loc iar fanii visau la promovare. Ar avea dreptul să o facă şi acum?
– Da, sigur. Dacă după primele 5-6 etape vom fi pe primele două locuri, cu siguranţă ne vom putea menţine acolo până la finalul campionatului.

- Faptul că gazonul de pe „Areni” a fost recondiţionat şi se prezintă mult mai bine acum, este un avantaj pentru Cetatea?
- Este un avantaj clar. Noi avem jucători care ştiu să paseze, jucăm cu mingea la firul ierbii.

- Credeţi că impunerea biletelor de intrare de la meci va avea repercursiuni asupra numărului de spectatori care vor asista la jocurile de acasă?
– Un suporter care vine şi suferă pentru echipă este de acord să şi plătească…

– În Seria I sunt câţiva preşedinţi de club care au relaţii mai mult decât amicale cu FRF. Vă este frică de unele jocuri de culise în acest campionat?
– Jocurile de culise au fost şi vor fi tot timpul. Important este să nu ne gândim la asta şi să trecem peste ele atunci când e cazul.

– Este Cetatea Suceava pregătită şi din acest punct de vedere?
– Mi-e greu să răspund, dar cred că suntem în stare să ne luăm măsuri pentru a nu pierde jocuri din această cauză.

– Cupa României va prezenta interes pentru Cetatea în acest sezon?
– Da, 100%. Vom aborda meciurile fără menajamente.

- Meciurile din Liga a II-a sunt în programul caselor de pariuri. Vă este teamă de faptul că unii jucători ar putea paria la unele meciuri contra Cetăţii? Aţi luat măsuri în acest sens?
– Nu avem ce face. Chiar dacă nu ar paria un jucător de-al nostru, ar putea să o facă o cunoştinţă de-a lui. Mizez pe onoarea lor. Nu pot să-i constrâng.

– CS Otopeni, fosta dvs. formaţie, a început foarte slab campionatul. Se va menţine în Liga I?
–Eu nu mi-aş dori să retrogradeze, dar cred că asta se va întâmpla. Spun asta pentru că am văzut ce lot au şi am primit nişte informaţii de acolo.

– Dacă era Marian Pană antrenor la CS Otopeni, ar fi fost alta situaţia echipei?
– Cu siguranţă antrenorul lor nu ştie pe ce lume se află şi îi va fi foarte greu să aibă un control asupra echipei. Sunt acolo câţiva fotbalişti valoroşi, dar care nu joacă.

– Dacă ar fi să faceţi o comparaţie între echipa CS Otopeni, când era în Liga a II-a, şi Cetatea de acum, care ar fi mai valoroasă?
– CS Otopeni. Aveam 25 de jucători de valoare foarte apropiată.

– Cum apreciaţi debutul formaţiei Dinamo în noul sezon, ştiut fiind faptul că sunteţi un fan al acestei echipe?
– Destul de slab. Dinamo nu se dezminte. Acolo sunt aceleaşi frământări care au fost întodeauna.

– Ce le lipseşte?
– Sunt multe păreri interne care dăunează echipei.

– Speraţi ca în viitor să ajungeţi antrenor la Dinamo?
– Da, îmi doresc foarte mult.

– Aţi mai semnat vreu contract cu un impresar care să vă reprezinte?
– Nu, dar o voi face, pentru că în România criteriul de selecţie al antrenorilor nu se face după rezultate.

– Fratele dvs. (n.r. Costel Pană), este şi acum antrenor secund în Arabia Saudită şi colaborează foarte bine cu Cosmin Olăroiu. Dacă vi s-ar propune, aţi fi dispus să antrenaţi în străinătate?
– Da.

– Chiar şi ca secund?
– Dacă ar fi o situaţie similară ca aceea a fratelui meu, da.

de CRISTIAN MARCU (Crai Nou)