vineri, 24 august 2007

Un pod s-a refăcut, altul a căzut!




Ieri dimineaţă, la ora 8,30, cu 24 de ore mai repede decît termenul anunţat oficial, podul rutier provizoriu din comuna Vama a fost redeschis circulaţiei.
Un pod s-a refăcut, altul a căzut!

Primul autovehicul a traversat podul încă de miercuri, fiind vorba de o ambulanţă care transporta un bolnav la Suceava. Pentru că podul reconstruit are încă porţiuni cu beton "crud", ce necesită o perioadă mai îndelungată de "aşezare", autorităţile locale au instituit restricţii de circulaţie pentru autovehicule cu un tonaj mai mare de 8,5 tone. Traficul se derulează pe un singur fir şi este semaforizat. Reamintim că podul rutier peste pîrîul Moldoviţa s-a prăbuşit în urmă cu trei săptămîni din cauza viituri puternice, care a înclinat unul dintre pilonii de susţinere. Bucovina a fost ruptă practic în două, iar traficul a fost deviat pe rute ocolitoare cu cel puţin 50 kilometri mai mult. Au existat "temerari" care au încercat să scurteze traseul şi să treacă apa prin vad, dar unii au rămas blocaţi şi a fost necesară intervenţia pompierilor pentru salvarea lor. Deşi autorităţile nu au avansat pînă acum un bilanţ al pagubelor indirecte, acestea au existat şi au afectat serios zona. Au avut de suferit turismul din Cîmpulung Moldovenesc, Vama şi chiar Vatra Dornei, transportatorii de material lemnos şi materiale de construcţii şi chiar localnicii care adună ciuperci şi fructe de pădure. Preţurile în pieţele agroalimentare din zonă au crescut cu 25 la sută din cauza costurilor suplimentare de transport şi micii crescători de animale şi păsări nu şi-au mai putut procura cereale pentru că vehiculele mari ce aprovizoinau magazinele au refuzat să parcurgă traseul mai lung. Automobiliştii s-au plîns şi ei de drumul lung, deşi ruta pe care a fost deviată circulaţia este mult mai bună. Pînă acum nu s-a stabilit cine se face răspunzător de toate aceste pagube, iar cei ce le-au suportat sînt convinşi că nici o autoritate nu va face vreun demers pentru a-i despăgubi în vreun fel şi că "o mînă spală pe alta şi banii îi ia apa". Dincolo de toate acestea însă, reluarea circulaţiei a bucurat pe toată lumea, iar faptul că se lucrează în continuare în forţă pentru refacerea vechiului pod rutier cu două benzi, construit acum un secol de austrieci, dă speranţe localnicilor că transportul pe DN 17 are mari şanse să redevină ce a fost. Prezent în zonă la deschiderea podului provizoriu, directorul Oficiului Prefectural Cîmpulung Moldovenesc, Gheorghe Andrei, a precizat că autorităţile judeţene monitorizează permanent ritmul şi calitatea lucrărilor la infrastructura din zonă: "Aici s-a lucrat repede, s-a încheiat repararea podului în termenul pe care l-am anunţat şi s-a făcut tot posibilul pentru ca efectele acestui accident să fie limitate la minim. În continuare sîntem foarte atenţi la felul în care se lucrează la podul rutier mare", ne-a spus dl Andrei.

Circulaţie închisă la Iacobeni

Circulaţia rutieră pe DN 17, în localitatea Iacobeni, se derulează pe un singur fir şi este posibil să fie oprită total din cauza prăbuşirii unei părţi din podul de beton ce susţine drumul. Fisura s-a produs ieri dimineaţă şi în prezent, potrivit primarului Viorel Dranca, zona afectată măsoară 3,5 metri lăţime şi 5 metri lungime. Autovehiculele de mare tonaj nu mai au permisiunea să meargă pe acest traseu, iar circulaţia lor a fost deviată prin Puzdra-Broşteni-Frasin sau Puciosu-Cîrlibaba- Borşa- Bistriţa. Situaţia a fost cauzată de o mare cantitate de apă adunată sîmbătă noapte lîngă DN 17, în dreptul comunei Iacobeni, prin creşterea bruscă a nivelului pîrîului Valea Fierului, care, prin intermediul unei subtraversări, trece pe sub şosea şi cale ferată. Întrucît canalul de subtraversare s-a înfundat, apa s-a întins iniţial pe 500 de metri şi a ajuns la nivelul drumului. În pofida eforturilor pompierilor, nivelul apei a crescut în ultimele 4 zile şi a determinat fisurarea şi ruperea unor plăci de beton ce susţin drumul. Autorităţile judeţene şi cele locale consideră că responsabilitatea aparţine în mare măsură firmei greceşti Mochlos, care se ocupă de reabilitarea DN 17 şi a contribuit prin neglijenţă la colmatarea canalului de subtraversare.

0 comentarii: