miercuri, 13 februarie 2008

Călugăr-cerşetor pe străzile Clujului


Înarmat cu un casetofon şi un geamantan, un bărbat cere bani în Piaţa Mihai Viteazu pentru construcţia unei biserici în Vatra Dornei
Un presupus călugăr de la Mănăstirea Dornelor, din satul Neagra Şarului, judeţul Suceava, s-a instalat în Piaţa Mihai Viteazu, unde le solicită trecătorilor bani. Sumele vor fi folosite pentru construcţia unei biserici, potrivit acestuia. Reprezentanţii Bisericii Ortodoxe Române spun că regulile Sfântului Sinod le interzic călugărilor să organizeze colecte fără să aibă acordul ierarhilor locului.

Petru Cătălin Ştefan, sau diaconul Pahomie, cum spune că este numit în viaţa monahală, a ajuns în urmă cu câteva zile la Cluj, ca să strângă bani pentru construcţia unei biserici în satul Neagra Şarului, din judeţul Suceava. Ştefan a explicat că face parte din biserica ortodoxă de rit vechi.

“Am venit să strâng un ban de la creştini pentru biserica din Vatra Dornei, pe care o construim. Suntem ortodocşi de stil vechi, cum se ţine în Rusia, în Serbia”, povesteşte diaconul Pahomie.

“Am mai fost în Cluj şi în urmă cu trei săptămâni”, a adăugat el. Bărbatul îmbrăcat în haine călugăreşti stă lângă un casetofon cu muzică bisericească şi un geamantan, în Piaţa Mihai Viteazu.

“Am mai stat patru zile şi am adunat 3.000 de lei. Ieri am strâns 1.200 de lei”, a povestit Pahomie, care a adăugat că la “biserica din oraş urmează să se facă temelia”.

115 lei în doar 15 minute

în timpul discuţiei cu reporterii ZIUA de Cluj, un bărbat de aproximativ 40 de ani l-a întrebat pe călugăr dacă nu îi este ruşine că cerşeşte. “Domne’, nu cerşesc. Eu nu mă tem de toţi păcătoşii. Eu mă tem numai de Dumnezeu”, a răspuns diaconul Pahomie.

“Aşa păţesc în toată ţara. Au venit nişte gardieni şi le-am spus că am actele mele: legitimaţie, delegaţie şi chitanţier. Ei vor bani ca să îmi facă autorizaţie de la Primărie”, a explicat călugărul în timp ce îşi arăta documentele. “Am şi chitanţier. Sunt oameni care pun 10 lei în valiză şi pleacă. Nu aşteaptă să le dau chitanţă. Cea mai mare sumă pe care am primit-o a fost de 100 de euro”, a adăugat călugărul Pahomie.

în timpul discuţiei reporterilor cu călugărul, patru persoane s-au apropiat de acesta şi i-au oferit bani. Daniela, o femeie de 42 de ani, i-a oferit 50 de lei. “Sper că nu sunteţi călugăr fals, că mi-ar părea rău. Mai bine aş da la un cerşetor banii”, a spus femeia, care a cerut şi chitanţă. Un alt clujean i-a oferit şi el 50 de lei călugărului, care în numai 15 minute a obţinut 115 lei de la trecători.

Reguli stricte pentru călugării ortodocşi

Bogdan Ivanov, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, a declarat că reprezentanţii bisericilor trebuie să ceară acordul superiorilor pentru organizarea de colecte. “Este o regulă a Sfâtului Sinod prin care se spune că nu e voie ca călugării să facă colecte fără acordul ierarhilor locului”, a declarat Ivanov.

“Există foarte mulţi călugări care aparţin de biserica stilistă (n. red. - biserica ortodoxă de stil vechi), care adună bani şi nu ţin de biserica ortodoxă”, a adăugat el. “în cazul călugărilor noştri avem reguli stricte”, a precizat Ivanov. Comisarul-şef Ioan Herdea Rus, comandantul Poliţiei Municipiului Cluj-Napoca, a declarat că îl va verifica pe călugărul din Piaţa Mihai Viteazu.

“în general, aceştia nu au avizul episcopiei şi săvârşesc infracţiunea de înşelătorie. Colectele se fac într-un anume mod. Episcopia nu avizează aşa ceva”, a declarat Rus. “Am avut situaţii când anumite persoane s-au îmbrăcat în straie călugăreşti pentru a obţine bani”, a precizat el.

Contactat de reporterii ZIUA de Cluj, Iosif Mogârzan, stareţul Mănăstirii Dornelor, a refuzat să ofere prea multe detalii despre construcţie. “Suntem în construcţii şi avem binecuvântare de la Bucureşti” Dar dumneavoastră ce fel de articol scrieţi? Dacă nu e în folosul bisericii, mai bine nu-l daţi”, a spus Mogârzan.

0 comentarii: