miercuri, 6 februarie 2008

SCURT ISTORIC

Tinuturile regiunii Suceava au fost populate din cele mai vechi timpuri. Avind intinse paduri, numeroase stanci si pesteri oare puteau oferi un adapost, fiind bogate in vinat, pasuni si ape, aceste meleaguri au atras omul primitiv si l-au determinat sa se statorniceasca.

Descoperirile facute de-a lungul multor decenii de cercetare, materialul arheologic si paleontologic bogat si variat din diferite localitati ale regiunii, vorbesc despre trecutul istoric al acestor locuri incepand din epoca paleolitica.

Cu zeci de ani in urma, un renumit om de stiinta progresist, geologul Gregoriu Stefanescu semnala descoperirea unor unelte de cremene, preistorice, pe malul Prutului, in regiunea Suceava, langa satul Mitoc - stravechi semne ale prezentei omului primitiv. Cercetatorii care i-au urmat, de atunci si pana in zilele noastre, au continuat aceasta munca, pe aceleasi locuri, dand astfel la iveala un intreg lant de asezari paleolitice intre localitatile Mitoc si Stefanesti, pe malul Prutului. Intre acestea se inscriu si asezarile paleolitice de la Ripiceni. Intr-o pestera au fost descoperite mai multe straturi de locuire paleolitica, si urme ale unor mamifere vanate si aduse aci pentru hrana. Tot la Ripiceni, in locul numit Izvor, cercetatorii au descoperit si alte dovezi de cultura materiala paleolitica. La o adancime de peste 10m s-au gasit unelte de munca din paleoliticul inferior cu o vechime de 200 - 250 de mii de ani.

Din epoca urmatoare, a neoliticului, (5500 - 1900 i.e.n.) se cunoaste, intre altele, asezarea preistorica de pe raza comunei Trusesti, de pe valea Jijiei. Pe dealul Tuguieta, din aria acestei comune, a fost descoperit un sat din neolitic, de tip Cucuteni A (denumire data dupa localitatea in care au fost identificate prima oara asemenea asezari milenare). Este una dintre cele mai mari asezari neolitice din sud-estul Europei cunoscute pana acum. Specialistii au cercetat aproximativ 100 de locuinte de suprafata si au cules informatii valoroase in legatura cu modul de viata si de aparare al locuitorilor. Descoperirile arheologice de la Trusesti au fost facute intre anii 1950 - 1954.

Continuitatea populatei pe aceste meleaguri este atestata intre altele, de prezenta, in mai multe localitati sucevene - azi santiere arheologice - a elementului traco-getic si dacic. Din punct de vedere cronologic, pe primul loc se situeaza cetatile traco-getice de la Slancesti. Cercetarile din ultimii ani au dus la concluzia ca Cetatea I-a, situata pe dealul Bobeica, a fost locuita intre secolele V-III i.e.n. (la sfarsitul primei perioade a fierului, Halstatt) de catre o populatie apartinand marii familii a tracilor.

Daca la Stancesti resturile culturii materiale nu depasesc secolul III i.e.n., la Cucorani, localitate aflata la 8-9 km departare (unde s-au gasit fragmente de ceramica hallstatiana tarzie de tipul celor de la Stancesti), acestor resturi li se suprapun altele, ajungand pana in secolele III-IV e.n. Un argument in plus la concluzia ca dupa cucerirea sau parasirea cetatilor fortificate (Stancesti), populatia geto-daca a continuat sa traiasca in afara acestora (Cucorani). S-a mai descoperit, destul de recent, un cimitir de incineratie al populatiei carpice, o ramura a dacilor din Moldova. Cimitirul dateaza din secolele II-III e.n., din aceeasi vreme cu asezarea carpica de la Silistea Scheii - Suceava.

Despre existenta, pe aceste locuri, a unei populatii dacice vorbesc si bogatele materiale arheologice de langa comuna Botosana si din comuna Udesti. In partea de rasarit a comunei Botosana, intre paraurile Botosani si Pietrosul, se pot vedea numeroase vestigii de cultura materiala din vremea dacilor. Aici au fost determinate mai multe faze de locuire a populatiei dacice. Cea mai veche este de tip La Tene II din sec. I i.e.n. - I e.n., a doua din secolele II-III e.n. si ultima, din secolele V-VI e.n. Pe baza materialului arheologic descoperit pana in prezent la Botosana, s-a ajuns la concluzia ca pozitia geografica a asezarii (aflata la poalele muntilor si inconjurata, pe acea vreme, de paduri de nepatruns) a facut ca aceasta sa ramana in afara valurilor de popoare migratoare si sa ofere astfel vestigii nealterate ale culturii materiale create de populatia locului.

Multe dovezi materiale din perioada de trecere la feudalism (sec. IV-X), descoperite in diverse alte locuri din regiune, constituie o adevarata punte de legatura intre vremurile mai indepartate si cele in care istoria consemneaza formarea statului feudal Moldova.

In secolele X-XII asezarile omenesti de pe aceste meleaguri apar mai des pe vaile raurilor Prut, Siret, Moldova, unde locuitorii puteau gasi terenuri bune deopotriva, pentru agricultura si pastorit; mai rare in tinuturile muntoase, cu deosebire in partea de vest a regiunii Suceava, unde padurile continuau neintrerupte din masivul Maramuresului si pana dincolo de Borsa, pe apa Viseului.

In sec. XIII tinuturile sucevene au fost deseori trecute prin parjolul navalirilor tatarilor. Cu toate acestea, formatiunile politice locale au continuat sa existe si chiar sa se dezvolte intr-o oarecare masura. Dupa 1299, cand presiunea tatarilor a scazut, puterea feudalilor locali a inceput sa creasca treptat. In prima jumatate a secolului al XIV-lea se semnaleaza aici existenta unor targuri - Targul Siret si orasul Baia.

Formarea in 1330 a statului Feudal Tara Romaneasca a exercitat o puternica influenta in grabirea procesului de inchegare a unui stat asemanator pe teritoriul de la est de Carpati. Victoriile Tarii Romanesti impotriva tatarilor au stimulat si au starnit noi nadejdi capeteniilor romanesti din Moldova de a se elibera de sub dominatia tatara. Atacurile tatailor, care deseori treceau Carpatii din Moldova spre Transilvania, pradand si devastand, s-au lovit si de riposta regatului maghiar, indeosebi sun domnia lui Ludovic de Anjou. In urma victoriilor repurtate de regatul maghiar impotriva tatarilor cu sprijinul populatiei locale intre anii 1352 - 1353, statul maghiar isi largeste zona dominatiei sale, punand stapanire pe partea muntoasa a Moldovei, pe care o transforma intr-o formatiune statala militara feudala, numita „marca”. Statul maghiar, a numit ca dregator in fruntea acestei marci militare, care isi avea centrul la Baia, pe Dragos, feudal roman din randurile vitejilor din maramures, distinsi prin luptele impotriva tatarilor.

In anii domniei lui Dragos, si a urmasilor sai, Sas si Bale, in randurile populatiei locale au inceput sa creasca nemultumirile fata de politica expansionista a regatului maghiar. Treptat au inceput satele noului stat moldovean de a inlatura stapanirea ungara si de a-si crea o ierarhie feudala proprie. In acelasi timp, s-au inregistrat mari nemultumiri fata de politica regatului maghiar in rindurile populatiei romanesti din Transilvania. Exponentul fortelor de rezistenta din Maramures, Bogdan, fiind inlocuit din functia de voievod, a trecut in nordul Moldovei si s-a alaturi miscarii de aici indreptata impotriva feudalilor supusi regelui. Cu sprijinul capeteniilor locale si al taranimii, Bogdan l-a alungat din fruntea tinerei formatiuni statale pe Bale, credincios regelui maghiar. Si astfel, in anul 1359 s-a pus capat dependentei fata de regatul maghiar, desavarsindu-se procesul de formare a statului feudal Moldova. Se poate spune ca leaganul acestui stat a fost pe meleagurile sucevene. De altfel, pana in secolul al XVI-lea, cand capitala Moldovei este mutata de la Suceava la Iasi, istoria tinuturilor sucevene se impleteste strans cu insasi istoria statului feudal Moldova.

Dupa moartea lui Bogdan, mai toti voievozii moldoveni care au domnit pana in anul 1400 - Latcu, Petru I Musat, Roman I Stefan - au cautat sa se apropie si sa stranga relatiile cu regatul polon, temandu-se de o agresiune din partea regelui Ungariei. De mentionat ca in aceasta perioada, Petru I Musat a batut prima moneda proprie - ceea ce dovedeste o consolidare economica a statului -,a stramutat capitala de la Siret la Suceava si a inceput construirea unor puternice cetati de aparare.

Alexandru cel Bun (1400 - 1432) a reusit sa asigure tarii in lunga lui domnie o perioada de liniste atat de necesara consolidarii statului si relatiilor feudale in interior El a cautat sa obtina aceasta stabilitate si pe calea unor legaturi de familie cu suveranii unor puteri straine vecine. S-a casatorit cu Rimgaillla, sora marelui cneaz al Lituaniei Vitold, iar unul dintre fii domnitorului Ilas, a luat de sotie pe Marinca, cumnata regelui Poloniei Vladislav Iagello.

Temandu-se de tendintele expansioniste ale regelui maghiar Sigismund care ajuta acum ordinul cavalerilor teutoni impotriva Poloniei, planuind ca mai apoi sa readuca sub ascultarea sa Moldova - Alexandru cel Bun a incheiat cu Polonia un tratat de aparare comuna impotriva lui Sigismund asa cum facuse de altfel putin inainte si domnul Tarii Romanesti, Mircea cel Batran.

Dupa stingerea din viata a Iui Alexandru cel Bun, luptele purtate inlauntrul tarii intre grupurile boieresti, avand fiecare in frunte cate un fiu al voievodului decedat, pe care il sustineau la domnie, au slabit puterea statului. Urmarea acestor lupte a fost alegerea pentru scurta perioada a doi domnitori. Unul in „Tara de Sus”, cu resedinta la Suceava, altul in „Tara de jos”, cu resedinta la Vaslui. Aceste domnii asociate au durat 9 ani (1436-1445).

La sfarsitul anului 1456 in nordul Moldovei a avut loc o rascoala taraneasca. Aceasta rascoala s-a desfasurat in conditiile puternicei reactii impotriva grupului de mari boieri care, in frunte cu domnitorul Petru Aron, incheiasera in primavara anului 1456, la Vaslui, un act prin care Moldova se obliga sa plateasca tribut imperiului Otoman.

In anul 1457, pe tronul Moldovei s-a urcat cel mai viteaz si cel mai inzestrat voievod din cati a avut statul feudal de la est de Carpati - Stefan cel Mare , fiul lui Bogdan Voda II. Sub domnia lui, Moldova a cunoscut epoca de cel mai inatl prestigiu pe plan international. S-a intarit considerabil puterea militara a statului, au inflorit economia, cultura si arta.
Personalitatea lui Stefan cel Mare, de iscusit conducator militar si de organizator al statului, a fost dublata de aceea a unui mare diplomat, manifestata inca din primii ani dupa suirea pe tron.

Dupa ce in 1465, a readus in hotarele Moldovei targul si Cetatea Chilia, pe care voievodul moldovean Petru al II-lea (1448-1449) o cedase Tarii Romanesti si care-i era deosebit de necesara pentru apararea tarii dinspre sud, Stefan cel Mare a trebuit sa faca fata atacului pe care regele Ungariei, Matei Corvin, continuand pretentiile de suveranitate si expansiune ale predecesorilor sai, l-a indreptat cu o oaste de 40 000 de oameni impotriva statului feudal moldovean. Lupta decisiva s-a dat in orasul Baia, langa Falticeni, in iarna anului 1467.

Stefan cel Mare cu cei 12 000 de oameni ai sai, obtinut o stralucita biruinta. Lupta de la Baia si mai apoi stavilirea, la Dumbrava din Lipnic, a unei noi invazii a tatarilor, au evidentiat puternic in ochii maselor, calitatea de mare conducator de osti a lui Stefan cel Mare si capacitatea sa de a organiza temeinic apararea tarii. Aceste succese de rasunet, obtinute pe campul de lupta, au avut darul sa ralieze in jurul lui Stefan cel Mare si boierimea mijlocie si mica, realizandu-se astfel izolarea treptata a marii boierimi si stavilirea tendintelor acesteia de faramitare a statului.

Acest proces s-a adancit pe masura ce domnitorul si-a apropiat tot mai mult masele populare.

Cativa ani dupa victoria de la Baia, Stefan cel Mare, vrand sa stie la tronul Tarii Romanesti un domnitor darz, alaturi de care sa poata organiza o rezistenta comuna impotriva turcilor, a inceput o campanie impotriva Tarii Romanesti cu intentia de a-l inlocui pe Radu cel Frumos cu Laiota Basarab. Campania desfasurata in anul 1473 nu s-a soldat cu succesul scontat. Domnul Laiota Basarab adus pe tronul Tarii Romanesti de catre Stefan cel Mare a fost curand alungat de fostul domnitor, care a revenit la conducerea tarii cu ajutorul oastei turcesti.

Stiind ca va urma o mare confruntare cu Imperiul Otoman, Stefan cel Mare a incercat, pe cale diplomatica, inchegarea unui front larg al luptei anti-otomane. Cereri de unire si sprijin a trimis domnul Moldovei si regelui Ungariei si in Asia si chiar papei. N-a primit decat cuvinte promitatoare, de imbarbatare. Stefan a ramas singur in fata primejdiei.

In 1475, din ordinul lui Mahomed al II-lea, Soliman-pasa s-a indreptat spre Moldova cu o oaste de 120.000 de oameni. Stefan cel Mare avea o oaste de 40.000 de oameni - cea mai mare pe care o ridicase vreodata Moldova. Cu aceasta ostire de 40.000 de oameni (la care s-au mai adaugat circa 7.000 de transilvaneni), Stefan a organizat o rezistenta tenace. Soldatii turci inaintau anevoie prin locuri pustii, arse, cu fantani otravite, hartuiti tot timpul, pe flancuri, de calaretii moldoveni. Lupta decisiva s-a dat la sud de Vaslui, intre dealuri. Victoria moldovenilor a fost rasunatoare. Vestea ei a facut ocolul lumii. Moldova se impunea ca o putere vrednica de toata atentia. Stefan cel Mare devenise unul dintre marii conducatori militari ai epocii medievale. Dar el nu era linistit. Stia ca turcii se vor reintoarce. Si din nou a cerut domnul Moldovei sprijin la conducatorii statelor europene. Rezultatele acestor cereri au fost aceleasi ca si mai inainte.

In vara anului 1476 venea impotriva Moldovei insusi Mahomed al II-lea, in fruntea unei ostiri de 200.000 de oameni, la care se mai adaugau si fortele tataresti care trebuiau sa atace dinspre rasarit. Aceasta imensa oaste inainta pe valea Siretului, spre Cetatea de Scaun a Sucevei. Stetan cel Mare astepta ajutorul din Transilvania. Avea pregatiti sa infrunte atacul tot 40.000 de oameni, majoritatea tarani liberi - razesi. Multi dintre ei erau insa plecati acasa, cu consimtamantul voievodului, sa-si puna la adapost bunurile ce le aveau. Urmau sa se intoarc. Dar pana atunci, oastea ramasese cu 10.000 de oameni.

In aceste conditii, domnul Moldovei se bizuia in special pe rezistenta cetatilor si pe o batalie de uzura care sa slabeasca armata dusmana, in asteptarea unei oarecare schimbari a raportrului de forte. Batalia a avut loc la Valea Alba - Razboieni. Desi la inceput oastea moldovenilor a trebuit sa se retraga, ea a provocat mari pierderi armatei turcesti. Soarta luptei a fost hotarata de intoarcerea taranilor.

Strangerea elementelor taranesti in jurul domnului, in momentul cand oastea turceasca se zbatea in lipsa de hrana si in molime (si cand se vestea si apropierea ajutoarelor din Transilvania), a hotarat deznodamantul. Mahomed al Il-lea a trebuit sa-si retraga in graba oastea peste Dunare.

Dornic sa-si consolideze victoria, fara sa mai fi sperat intr-un ajutor din partea unor puteri straine, Stefan cel Mare si-a indreptat toata atentia spre Tara Romaneasca. El a facut trei incercari de a smulge Tara Romaneasca din situatia de dependenta fata de turci si de a o readuce in frontul comun al luptei anti-otomane. Unul dintre domnii inscaunati de el in Tara Romaneasca a fost insa tradat de boierime.

Perioada care a urmat s-a caracterizat prin infaptuirea unui „intreg complex de masuri, proiectat de domn, pentru consolidarea statului. Urmarind o si mai buna colaborare cu masele populare - singurele forte „capabile sa asigure independenta - Stefan cel Mare a ridicat o seama de „viteji” din popor, carora le-a dat inalte functii de organizare si aparare.

In 1479, el a creat functia de Portar de Suceava, cu rosturi importante in conducerea armatei. In aceasta opera a sa de centralizare a statului, domnitorul s-a sprijinit si pe biserica, interesata la randu-i in intarirea puterii domnesti pentru extinderea influentei sale. Asa se explica intre altele si vasta activitate de ctitor a lui Stefan cel Mare. Ocrotind biserica, el a sporit averile acesteia prin multe danii si a inzestrat-o cu deosebit de valoroase lacasuri de cult, care au ramas pana in zilele noastre (manastirea Putna, manastirea Voronet, biserica din Patrauti, etc).

Aceasta opera de mare ctitor a lui Stefan cel Mare, sintetizata in cele 44 de manastiri si biserici care i se atribuie, s-a desfasurat in cea mai mare parte in ultima perioada a domniei sale. Ea a fost mult ajutata de progresele obtinute intre timp in dezvoltarea mestesugurilor legate de constructia cladirilor. Grija deosebita manifestata de domnitor pentru inaltarea si impodobirea bisericilor in diverse orase ale tarii arata puternicele lui legaturi cu lumea oraseneasca, dorinta de a-si ridica prestigiul in fata ei. Monumentele ridicate in Moldova sub domnia lui Stefan cel Mare permit sa se vorbeasca de o adevarata epoca de inflorire a culturii moldovenesti la sfarsitul secolului al XV-lea, arhitectura indeosebi cunoscand o inalta forma de expresie.

Stefan cel Mare, cel mai stralucit domn al Moldovei, s-a stins din viata in iulie 1504. A lasat in urma sa un stat centralizat si puternic, cu un inalt prestigiu international si o puternica traditie de lupta pentru libertate nationala in sanul maselor populare.

Cetatea de Scaun de la Suceava avea sa cunoasca o noua perioada de glorie sub Petru Rares, fiu al lui Stefan cel Mare, care a domnit in doua perioade (1527 - 1538; 1541 - 1546). El a urmarit in politica interna aceleasi teluri ca si tatal sau: intarirea autoritatii domnesti si ingradirea puterii boieresti, sprijinindu-se pe masele populare. Dupa 11 ani de domnie, in 1538, ca urmare a complotului aceleiasi mari boierimi tradatoare, care a dezvaluit turcilor planul sau de lupta, Petru Rares a fost inlocuit de Inalta Poarta cu Stefanita Lacusta. In cea de-a doua perioada de domnie el n-a renuntat la lupta antiotomana.

Anii de domnie ai lui Petru Rares au insemnat totodata si ani de inflorire a artelor, dupa indemnul si exemplul tatalui sau. Este cunoscut ca spre sfarsitul primei jumatati a secolului al XVI-lea s-au construit in Moldova, cu deosebire in partea de nord - regiunea Suceava de azi - multe monumente de arhitectura de o mare valoare artistica. Mentionam dintre acestea biserica Sf. Dimitrie din Suceava, manastirile Probota si Moldovita. In timpul domniei lui Petru Rares au fost pictate in exterior manastirile Voronet si Humor, biserica Arborea s.a.

In anul 1565, in timpul domniei lui Alexandru Lapusneanu, capitala Moldovei a fost mutata de la Suceava la Iasi. Aceasta schimbare a fost determinata de repetatele insistente ale Inaltei Porti, care dorea sa stie mai catre sud capitala tarii vasale. Dar orasul Suceava a continuat sa-si pastreze mai departe rolul strategic, comercial si cultural pana spre sfarsitul secolului al XVII-lea.

Ca si alte orase moldovene, Suceava a trait, in a doua jumatate a secolului al XVI-lea, doua evenimente de seama. Primul, in ordine cronologica, este legat de urcarea pe tronul Moldovei a lui Ioan Voda (1572-1574) si marcheaza o noua etapa de lupta eroica pentru eliberare, dusa de moldoveni impotriva jugului otoman. Al doilea scoate in evidenta figura cu adevarat legendara a lui Mihai Viteazul, domnul Tarii Romanesti, care in cursul anilor 1599-1600 a realizat pentru scurta vreme unirea celor trei tari romanesti: Tara Romaneasca, Transilvania si Moldova. La 16 mai 1600, trupele lui Mihai Viteazul au intrat, dupa un scurt asediu, in cetatea Suceava. Aceasta actiune a fost urmata de ocuparea altor orase moldovene si a lasilor, capitala Moldovei.

In aceasta perioada - a doua jumatate a secolului al XVI-lea - arta si cultura au cunoscut si ele o epoca de dezvoltare. Acum a inceput sa se generalizeze scrisul in limba romana in toate cele trei tari romanesti si totodata a crescut importanta elementelor laice din cultura. Din porunca lui Alexandru Lapusneanu, ieromonahul Eftimie a scris o istorie a Moldovei dintre anii 1541-1554: calugarul Azarie a scris istoria Moldovei de la 1552 si pana la urcarea pe tron a lui Petru Schiopul (1574). Pe meleagurile sucevene ne-au ramas din aceasta perioada, manastirea Slatina, ctitorie a lui Alexandru Lapusneanu, biserica manastirii Sucevita, ctitorie a fratilor Movilesti si alte monumente.

Istoria nordului Moldovei (a regiunii Suceava de azi) consemneaza pentru secolele al XVII-lea si al XVIII-lea o apasatoare epoca de dominatie otomana si de accentuata asuprire boiereasca.

In domeniul culturii secolul al XVII-lea a marcat o accentuare a activitatii de tiparire a cartilor de cult sau de literatura bisericeasca in cadrul tipografiilor organizate indeosebi pe langa biserici si manastiri. Astfel, in 1726 au iesit de sub teascuri unele carti la Suceava,- iar intre anii 1744-1746 la Radauti.

Catre sfarsitul secolului al XVIII-lea, aceste locuri au intrat intr-o noua perioada de grele incercari, incurajata de slabiciunea imperiului otoman si de succesele Rusiei impotriva Turciei, Austria a obtinut in 1775 invoirea Portii de a ocupa regiunea de nord a Moldovei, pe care a numit-o Bucovina, dupa padurile ei de fag. Imperiul habsburgic anexa astfel o parte din Moldova, cu vechea capitala a tarii, Suceava, cu localitati ca Putna, Radauti, Campulung cu splendide monumente de arta ca manastirile Voronet, Sucevita, Moldovita.

In cursul perioadei dintre sfarsitul secolului al XVIII-lea si revolutia burghezo-democratica de la 1848, nordul Moldovei, ca si restul tarii a cunoscut procesul de destramare a feudalismului si de aparitie a primelor forme de productie capitalista. Au luat fiinta primele manufacturi (la Botosani), iar mai apoi primele fabrici.

Padurile falnice si zacamintele de minereuri aflate in special in partea de vest a regiunii nu puteau sa nu atraga atentia boierilor si negustorilor. In primul rand au fost create noi intreprinderi forestiere: exploatari de padure si gatere pentru cherestea. In jurul unor localitati montane - Gura Humorului, Campulung Moldovenesc, Vatra Dornei - erau gatere „la fiecare raspantie”, potrivit spuselor unui calator din acele vremuri. De atunci dateaza si plutaritul pe Bistrita si unele exploatari de minereuri din bazinul Domelor. Taranii lipsiti de pamant se angajau in numar tot mai mare in minele de la lacobeni ale baronului von Manz si la muncile de padure.

In anii premergatori revolutiei de la 1848 s-au desfasurat in multe orase din nordul Moldovei actiuni de protest impotriva ocupatiei habsburgice. Astfel, in Radauti s-au inregistrat framantari politice si puternice manifestatii sangeros reprimate de catre autoritati; si azi se mai vorbeste despre spanzuratorile de la Toloaca Fratautilor, la nord de oras sau de pe campul de langa locul numit „Pod verde”, unde au fost executati mai multi razvratiti.

In timpul miscarii revolutionare de la 1848 din Moldova, luptatorii revolutionari din tinutul Sucevei au militat activ pentru infaptuirea programului revolutiei, sustinand totodata - cum a facut-o Dimitrie Cantacuzino intr-un memoriu redactat la Baia - necesitatea unirii Moldovei cu Tara Romaneasca. In acel an in tinutul Sucevei s-au semnalat multe miscari taranesti indreptate impotriva mosierilor si autoritatilor.

In cea de a doua jumatate a secolului al XlX-lea stapanirea habsburgica a incercat sa-si intareasca dominatia in regiunea din nordul Moldovei pe care o ocupase la 1775, prin crearea a diferite institutii militare sau culturale. Populatia romaneasca a preferat insa sa-si organizeze propriile institutii culturale. De asemenea a fost intensificata actiunea de organizare a scolilor cu limba de predare romana. In aceasta actiune un rol deosebit au avut intelectualii si scriitorii din partile locului - Emil Grigorovita, Iraclie Porumbescu, istoricul Dimitrie Onciul etc.

Fortele progresiste din orasele regiunii Suceava si-au manifestat deschis, alaturi de intregul popor, adeziunea fata de marele act al Unirii Principatelor. In timpul alegerilor din 1857-1858 pentru Adunarea electiva a Moldovei, la Falticeni infiinta un comitet care organiza viguroase actiuni impotriva separatistilor. Sofia Cocea avea sa scrie mai apoi in ziarul „Steaua Dunarii” cum a fost sarbatorita Unirea la Falticeni. Iar marele scriitor Mihail Sadoveanu ne-a lasat, in splendide pagini de literatura, imaginea vie a ulitei Radasenilor din acelasi oras, unde s-a jucat, in 1859, Hora Unirii.

La inceputul secolului nostru, de pe aceste locuri a pornit scanteia marei rascoale taranesti de la 1907. Aceasta a izbucnit in comuna Flamanzi si a cuprins ca o valvataie satele si orasele Moldovei, ale tarii. Mizeria satelor se completa cu saracia periferiilor urbane, ascutind si mai mult contradictiile sociale. Rasculatii au intrat cu plugurile pe pamznturile mosierilor, au dat foc conacelor, au pornit in talazuri spre prefecturi. Douazeci de mii de rasculati au trecut barierele orasului Botosani, spre prefectura, cerand dreptate si pamant. Ciocnirile cu armata trimisa in graba de guvernanti a fost sangeroasa. Au cazut aici, la Botosani, primele jertfe ale rascoalei. Intelectualii atasati de popor n-au putut ramane indife renti la aceasta drama a epocii. Pictorii Stefan Luchian, Octav Bancila - acesta din urma cutreerand el insusi locurile unde a avut loc masacrul - au lasat pe panze imagini zguduitoare ale acelor evenimente triste. Rascoalele taranesti din 1907 au fost si in regiunea Suceava, ca si in restul tarii, puternic sprijinite de muncitori. In dreptul cantonului Doinesti, de pilda, organizatiile muncitoresti locale au sprijinit pe taranii care au atacat trenul ce transporta pe rasculatii arestati, eliberandu-i.

In 1919, dupa incheierea primului razboi mondial, prin tratatul de pace de la Saint Germain cu Austria s-a recunoscut apartenenta Bucovinei la Romania.

In perioada dintre cele doua razboaie mondiale, nordul Moldovei a cunoscut, ca si intreaga tara, clocotul unor evenimente social-politice de larg rasunet.

Lungu nu demisionează din PNL până la finalul mandatului




Primarul de Suceava, Ion Lungu, refuză să demisioneze din PNL, partidul din partea căruia a candidat la primărie în 2004. Ion Lungu a declarat, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, că este membru PNL şi nu va renunţa la această calitate “până în ultima zi la primărie”. “Dacă aş demisiona mi-aş pierde postul de primar şi ar fi o trădare pentru cetăţenii municipiului Suceava pentru că nu aş mai putea continua cele circa 100 de proiecte pe care le-am început. Pentru mine, Ion Lungu, nu ar fi o problemă că îmi pierd mandatul, dar este o problemă de respect faţă de suceveni. Sunt membru PNL, sunt primarul municipiului Suceava şi voi candida pentru un nou mandat din partea PD-L. Rămân membru PNL până în ultima zi la primărie”, a declarat Ion Lungu.
În ceea ce priveşte poziţia sa de preşedinte al filialei Suceava a PNL şi demisia sa din această funcţie, Ion Lungu a refuzat orice comentariu.

PSD îl acuză pe Flutur că a dat liber la furtul de lemn, când era ministru



Preşedintele organizaţiei judeţeen Suceava a PD-L, senatorul Gheorghe Flutur, a fost acuzat, miercuri, de purtătorul de cuvânt al PSD Suceava, Ovidiu Donţu, că în ultimele zile ale mandatului său de ministru al Agriculturii a iniţiat un act normativ care a scos din sfera infracţionalului furtul de lemn din pădure. Donţu a declarat că fostul Gheorghe Flutur a iniţiat în 2006 o ordonanţă de urgenţă, adoptată de guvern, prin care a modificat legea referitoare la evaluarea pagubelor din păduri şi din afara acestora. În urma modificărilor, susţine Donţu, „s-a dat liber hoţilor de lemne” deoarece sustragerile de lemn nu mai sunt infracţiuni, ci doar contravenţii, iar personalul silvic de pază răspunde patrimonial. „Înainte ca domnul Flutur să modifice legea, pe final de mandat, pentru un camion de lemne furate din pădure pădurarul rămânea fără salariu pentru următoarele luni, iar hoţul fără libertate. Acum nu se întâmplă nimic”, a afirmat Ovidiu Donţu. El a insinuat chiar că Gheorghe Flutur a făcut această mişcare premeditat, în ideea de a-şi asigura sponsori în viitoarea campanie electorală. PD-L a răspuns acuzelor printr-un comunicat de presă, în care arată că ordonanţa respectivă privea acordarea riscului normal de serviciu în cantoanele silvice pentru personalul de pază şi asigurarea unor concordanţe în ceea ce priveşte preţul mediu al lemnului în stabilirea despăgubirilor. „Sunt atacuri ieftine care arată cât de primitiv şi de lipsit de argumente este PSD-ul în ajunul campaniei electorale », se afirmă în comunicat.

Alocatii de stat pentru copil


Serviciul protectie sociala intocmeste dosare pentru acordarea alocatiei de stat copiilor (prescolari) pana la varsta de 7 ani si celor cuprinsi intre 14-16 ani care nu mai urmeaza cursurile scolare.

Acte necesare (dupa caz):



  • copie si original buletin de identitate al unuia dintre parinti

  • copie si original certificat de nastere al copilului

  • copie si original buletin identitate (copiii intre 14-16 ani)

  • foaia matricola de inscriere la liceu (copiii intre 14-16 ani)

  • dosar cu sina.


Pentru copiii care depasesc varsta de 1 an, la intocmirea dosarului de alocatie de stat trebuie prezentata si declaratie de la Notariat care sa ateste ca nu au dosar intocmit in alta localitate. Banii se primesc la domiciliul solicitantului prin mandat postal.


Modificari acte constitutive


Acte necesare:


  1. Pentru persoane fizice:

    • Actul administrativ al primariei prin care se aduc modificari autorizatiei initiale

    • Dovada sediului (daca este cazul)

  2. Pentru societati comerciale:

    • Actul aditional (autentic)

    In functie de tipul de modificare solicitat:


    • Dovada sediului nou (act proprietate, contract inchiriere etc)

    • Dovada rezervarii denumirii noi

    • Buletin identitate pentru asociatii noi

    • Dovada depunerii capitalului social

    • Acte de proprietate asupra aportului in natura la capitalul social

    • Expertiza bunurilor in natura

    • Dovada sediului pentru punctele de lucru

    • Declaratie pe proprie raspundere privind indeplinirea conditiilor legale pentru administratori, cenzori, lichidatori, imputerniciti.

Inmatricularea firmelor (societati comerciale, persoane fizice, asociatii familiale)


Acte necesare pentru inmatriculare (valabile indiferent de tipul societatii):



  • Copie Buletin Identitate

  • Dovada sediului firmei (acte proprietate , contract de inchiriere etc)

  • Declaratie pe proprie raspundere privind indeplinerea conditiilor legale pentru comercianti persoane fizice, fondatori, administratori , imputerniciti , experti, cenzori, lichidatori

  • Procura autentica in cazul in care cererea se face prin imputernicit


La actele enumerate mai sus se adauga acte specifice:


  1. Pentru persoane fizice si asociatii familiale

    • Autorizatia pentru exercitarea comertului ( de la primarie)

    • Actul de studii

    • Declaratie pe proprie raspundere privind averea si evaluarea acesteia de catre declarant


  2. Pentru societati comerciale

    • Actul constitutiv in forma autentica

    • Dovada efectuarii varsamintelor capitalului social

    • Actele privind proprietatea asupra aportului in natura la capitalul social

    • Raportul de expertiza a bunurilor in natura

    • Chitanta taxa judiciara (100000 lei - de la Trezorerie)

Servicii Monitorul Oficial


Se preiau spre publicare in Monitorul Oficial urmatoarele tipuri de acte:


  1. Pierderi de acte:


    • pasaport

    • permis de conducere auto

    • stampila rotunda

    • chitante fiscale

    • facturi

    • livret militar

    • schimbare nume

    • diploma studii

    • certificat de calificare

    • carnet de munca

  2. Alte tipuri de acte:


    • Hotariri Judecatoresti

    • Incheieri Judecator

    • Delegat CCINA Constanta

    • Acte Aditionale

    • Convocatoare Adunari Generale

    • Hotariri de Dizolvare

    • Hotariri AGA

    • Contracte de gaj asupra fondului de comert

    • Proiecte de fuziune

    • Contracte de cesiune


  3. Se pot face abonamente anuale si trimestriale la Monitorul Oficial pentru:

    • partea I - limba romana;
    • partea I bis;
    • partea a II a;
    • partea a III a ;
    • partea a IV a;
    • Colectia Legislatia Romaniei;
    • Colectia de Hotariri ale Guvernului;
    • Repertoriul actelor normative;
    • Decizii ale Curtii Constitutionale;
    • Editii biligve.

Constituirea si modificarea societatilor comerciale


Pentru intocmirea actelor constitutive sunt necesare urmatoarele:



  • buletinele de identitate ale asociatilor

  • denumirea societatii

  • sediul social

  • obiectul de activitate


Pentru modificarea actelor constitutive sunt necesare:



  • copie buletin identitate asociat

  • copie certificat inmatriculare la Registrul Comertului

  • copie dupa statut si dupa ultimul act modificator

Rezervare denumire firma si emblema


Pentru rezervare denumire firma nu sunt necesare acte. Pentru rezervare emblema trebuie depusa emblema in 4 exemplare.

Obtinerea acordului de principiu


  1. documente necesare:

    • cerere tip;
    • timbru fiscal;
    • atestarea capacitatii solicitantului de a desfasura activitatea pentru care cere autorizatia;
    • dovada pregatirii.

  2. eliberarea autorizatiei - documente necesare:

    • cerere tip;

    • acordul de principiu obtinut anterior;

    • avizele solicitate de Consiliul Local inscrise in acordul de principiu;

    • dovada platii taxei de autorizare;

    • documentele se depun la registratura;

  3. Obligatiile asociatiilor autorizate
  4. Obtinerea vizei anuale - anual intre 1 - 31 ianuarie

  5. Asociatiile autorizate au obligatia de a solicita viza anuala; documentele care se vor depune in acest sens vor fi:




  • cerere tip;

  • dovada platii taxei de autorizare;

  • dovada platii datoriilor fiscale aferente anului precedent.

Asociatii familiale


Baza legala: Decret lege 54 / 1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati pe baza liberei initiative (extras).



Dezvoltarea liberei initiative in sectoarele de activitate economico - sociala ce intereseaza nemijlocit populatia este de natura sa conduca la cresterea si diversificarea gamei de produse si servicii in conditiile pietei libere.



Asociatiile familiale se constituie intre membrii unei familii cu gospodarie comuna.
Ele se pot constitui din initiativa unei persoane sau a mai multor persoane asociate in acest scop. Categoriile de activitati pentru care se pot constitui intreprinderi mici pe baza de libera initiativa se stabilesc de guvern. Mijloacele financiare necesare activitatii acestora se asigura din resurse proprii, precum si prin credite acordate de banci, pe baza de garantii asiguratorii.



Primariile pot inchiria intreprinderilor mici suprafete disponibile in cladiri proprietate de stat, inclusiv terenul aferent, daca acestea nu detin suprafetele de constructii si terenul necesar sau daca nu isi construiesc cladirile sau isi amenajazeaza suprafetele construite si terenurile pe care le detin cu orice titlu. Preturile si tarifele pentru bunurile si serviciile intreprinderilor mici se stabilesc in mod liber. Autorizatia pentru constituirea asociatiilor familiale se emite de primariile localitatilor respective.



Etape de obtinere:


  1. acord de principiu - documente necesare:


    • cerere tip;

    • timbru fiscal;

    • atestarea capacitatii solicitantului de a desfasura activitatea pentru care cere autorizatie;


    Valabilitatea acordului : 30 de zile de la data emiterii (nota : acordul nu tine loc de autorizatie);


  2. eliberarea autorizatiei - documente necesare:


    • cerere tip;

    • acordul de principiu obtinut anterior (original) ;

    • avizele solicitate de consiliul local inscrise in acordul de principiu ;

    • dovada platii taxei de autorizare conform Hotararii Consiliului local;


Obligatiile asociatiilor autorizate:


Obtinerea vizei anuale se face anual intre 1-31 ianuarie asociatiile autorizate au obligatia de a solicita viza anuala.


Documentele care se vor depune in acest sens vor fi:



  • cerere tip;

  • dovada platii taxei de autorizare;

  • dovada platii datoriilor fiscale aferente anului precedent.


Posesorii acestor autorizatii au obligatia:



  • de a exercita activitatea in limita obiectului inscris in autorizatie ;

  • de a solicita modificarea continutului autorizatiei in baza documentelor care le atesta (includerea sau excluderea unui membru al asociatiei, schimbarea adresei, locului de desfasurare a activitatii, obiectului de activitate;


Anularea autorizatiei. Aceasta se poate anula:



  • din initiativa detinatorului care trebuie sa depuna in acest caz o cerere si o adresa de la organul financiar teritorial ;

  • din initiativa emitentului sau a oricareia dintre institutiile in situatia retragerii sau neprelungirii avizului favorabil.

Obtinerea de autorizatii de mediu


Autoritatile pentru protectia mediului conduc procedura de autorizare si emit acorduri si autorizatii de mediu in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.



Acordul de mediu este actul tehnico - juridic prin care sunt stabilite conditiile de realizare a unui proiect sau a unei activitati din punct de vedere al impactului asupra mediului.



Cererea de acord de mediu este obligatorie pentru investitii noi, modificarea celor existente si pentru activitati din domeniul transporturilor, energiei, constructiilor hidrotehnice (prevazute in Legea nr. 137/1995 a protectiei mediului)
Autorizatia de mediu este actul tehnico - juridic prin care sunt stabilite conditiile si parametrii de functionare, pentru activitati existente si pentru cele noi, pe baza acordului de mediu.



Cererea de autorizatie de mediu este obligatorie la punerea in functiune a obiectivelor noi care au acord de mediu si, in termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi, pentru activitatile existente.



Acordul si/sau autorizatia de mediu se elibereaza dupa obtinerea tuturor celorlalte avize necesare, potrivit legii. Valabilitatea acordului si a autorizatiei de mediu este de maximum 5 ani.
Pentru obtinerea acordului de mediu sunt necesare urmatoarele:



  • cerere pentru eliberarea acordului de mediu;

  • dovada ca a facut publica solicitarea si adresa de la administratia publica locala din zona respectiva din care sa rezulte daca au fost contestatii , propuneri si modul de rezolvare.

  • memoriu tehnic intocmit dupa anexa nr. 6 din Ordinul nr. 125/1996 al M.A.P.P.M.;

  • certificat de urbanism;

  • aviz I.S.C.L.P.U.A.T. in cazul in care se fac modificari in constructia existenta;

  • aviz I.P.S.M.P.;

  • aviz P.S.I.;

  • contract din partea furnizorului de apa sau avizul R.A. Apele Romane;

  • acceptul proprietarului retelei de canalizare pentru evacuarea apelor uzate sau acceptul descarcarii in statia de epurare a apelor uzate vidanjabile ;

  • contract sau acord pentru depozitarea deseurilor nerecuperabile;

  • avizul Consiliului local pentru executarea obiectivului de investitii;

  • actul de proprietate al terenului sau al cladirii;

  • avizul O.C.O.T. in cazul cand terenul este extravilan;

  • statutul societatii si certificatul de inmatriculare pentru societati comerciale;

  • dupa caz, avizele solicitate prin certificatul de urbanism.



Avizele enumerate mai sus se vor prezenta in copie.

Pentru obtinerea autorizatiei de mediu sunt necesare urmatoarele:



  • cerere pentru eliberarea autorizatiei de mediu;

  • fisa de prezentare si declaratie avand continutul intocmit in conformitate cu Ordinul nr. 125/1996 al M.A.P.P.M.;

  • dovada platii taxei de autorizare;

  • dovada ca a facut publica solicitarea;

  • acte de societate (statut, certificat de inmatriculare, cod fiscal);

  • acte proprietate (autorizatie construire, act proprietate/teren, contract de inchiriere etc);

  • contracte utilitati (in functie de ce s-a declarat: apa, gunoi, canal, etc)

Formalitatile necesare si circuitul documentelor pentru infiintarea societatilor comerciale


In cazul in care intreprinzatorul opteaza pentru infiintarea unei societati comerciale, se vor parcurge o serie de etape si anume:




La registrul comertului

Intreprinzatorul se va prezenta la Oficiul Registrului Comertului pentru tehnoredactarea actului constitutiv cu urmatoarele documente:


  • caziere in original pentru asociati si administratori;

  • actul de identitatea al asociatilor;

  • dovada sediului social al societatii (acte de proprietate, contract de inchiriere);

  • taxele aferente.


Asociatii/actionarii si administatorii vor da o declaratie pe propria raspundere pe formular tip, detinut de Registrul Comertului. Se elibereaza dovada anterioritatii denumirii, necesara la autentificarea actului constitutiv.


La notariat
Asociatii/ actionarii societatii comerciale ce se constituie se vor prezenta la Notariat pentru autentificarea actului (in 6 exemplare), cu actul de identitate si taxa aferenta pentru autentificare.



La registrul comertului

Unul dintre asociati/actionari/administratori sau persoana imputernicita va depune actele la Registrul Comertului pentru inmatricularea societatii. Acestia vor prezenta urmatoarele documente:



  • actul constitutiv autentificat (in 2 exemplare originale);

  • dovada depunerii capitalului social (chitanta de varsamint) - copie;

  • actele privind proprietatea aporturilor in natura (cand capitalul social este compus din numerar si aporturi in natura), iar in cazul in care printre ele figureaza si imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate.

  • avizele sau autoritatile, eliberate de institutiile cu atributii in acest sens, necesare autorizarii inmatricularii societatii, vor fi solicitate de Oficiul Registrului Comertului in termen de 5 zile de la inregistrarea cererii iar aceste institutii vor elibera in aceste avize in termen de 15 zile din momentul solicitarii lor. Este cazul avizului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, avizul BNR pentru societatile bancare, avizul OSAAR pentru constituirea si functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor si reasigurarilor, avizul de libera practica emis de Ministerul Sanatatii pentru personalul farmaceutic si pentru exercitarea profesiei de medic, autorizatia de functionare a unitatilor farmaceutice, emisa de Ministerul Sanatatii si altele similare.


Aceste avize pot fi solicitate si personal de asociatii institutiilor abilitate si depuse la Oficiul Registrului Comertului. In momentul prezentarii tuturor documentelor enumerate mai sus, se completeaza o cerere adresata judecatorului delegat.
Cererea va fi completata de unul din asociati/administratori sau imputernicitii acestora. In termen de 5 zile de la data inregistrarii cererii, judecatorul delegat da o inchieiere prin care autorizeaza constituirea societatii comerciale si dispune inmatricularea acesteia in Registrul Comertului.


In termen de 24 de ore de la incheierea judecatorului delegat, asociatii (toti asociatii/actionarii societatii) daca solutia le este favorabila (daca a fost autorizata inmatricularea) vor da o declaratie de renuntare la recurs si din acel moment incheierea ramine definitiva.


Din momentul raminerii definitive a incheierii judecatorului delegat, in 24 de ore se face inmatricularea societatii in Registrul Comertului. Incheierea judecatorului delegat se transmite din oficiu la Monitorul Oficial spre publicare, pe cheltuiala partilor si Administratiei Financiare in raza careia se afla sediul societatii. Dupa inregistrarea inmatricularii in Registrul Comertului, administratorii vor depune specimenul de semnatura in Registrul Comertului si vor ridica certificatul de inmatriculare al societatii.

Curatela


  1. Cazurile de deschidere a curatelei


    • Daca din cauza batranetii, a bolii sau a unei infirmitati fizice, o persoana, desi capabila, nu poate personal sa-si administreze bunurile, sau sa-si apere interesele in conditii multumitoare si, din motive temeinice nu-si poate numi un reprezentant;
    • Daca din cauza bolii, sau din alte motive, o persoana desi capabila, nu poate nici personal, nici prin reprezentant sa ia masurile necesare in cazuri a caror rezolvare nu sufera amanare;
    • Daca o persoana fiind obligata sa lipseasca vreme indelungata de la domiciliu nu a lasat un mandatar general;
    • Daca o persoana a disparut fara a avea stiri despre ea si nu a lasat un mandatar general;

  2. Competenta materiala pentru instituirea curatelei

    • Pentru instituirea curatelei prevazuta la lit. a, este competenta autoritatea tutelara de la domiciliul persoanei reprezentate;
    • Pentru instituirea curatelei prevazuta la lit. b, este competenta, fie autoritatea tutelara de la domiciliul persoanei reprezentate, fie autoritatea tutelara de la locul unde trebuie luate masurile urgente;
    • Pentru instituirea curatelei prevazuta la lit. c sau d, este competenta autoritatea tutelara de la ultimul domiciliu din tara al persoanei lipsa sau al celei disparute.

Acte necesare, privind persoana ce urmeaza a fi reprezentata:


  1. cererea de numire a unui curator;

  2. certificatul de nastere, in original si copie

  3. buletinul de identitate

  4. certificatul medical, daca este cazul;

  5. adresa la instantele judecatoresti, din care sa reiasa ca s-a introdus actiunea de punere sub interdictie, daca este cazul

Alocatii de stat pentru copil


Serviciul protectie sociala intocmeste dosare pentru acordarea alocatiei de stat copiilor (prescolari) pana la varsta de 7 ani si celor cuprinsi intre 14-16 ani care nu mai urmeaza cursurile scolare.


Acte necesare (dupa caz):

  • copie si original buletin de identitate al unuia dintre parinti;
  • copie si original certificat de nastere al copilului;
  • copie si original buletin identitate (copiii intre 14-16 ani);
  • foaia matricola de inscriere la liceu (copiii intre 14-16 ani);
  • dosar cu sina.

Pentru copiii care depasesc varsta de 1 an, la intocmirea dosarului de alocatie de stat trebuie prezentata si declaratie de la Notariat care sa ateste ca nu au dosar intocmit in alta localitate. Banii se primesc la domiciliul solicitantului prin mandat postal.

Acte necesare pentru cererea pentru acordarea ajutorului social


Se depune si se inregistreaza la serviciul de protectie sociala din cadrul Consiliului Local. Se completeaza de unul din membrii de familie sau in cazurile prevazute de lege, de tutorele sau curatorul persoanei sau familiei indreptatite. Persoana care completeaza si depune cererea este titularul ajutorului social, iar beneficiarul este familia.


La depunerea cererii, se prezinta urmatoarele acte (copii sau original dupa caz) din care rezulta datele de identificare ale titularului, numarul membrilor de familie ce se vor lua in consideratie la stabilirea dreptului la ajutorul social, precum si veniturile nete realizate de membrii familiei:

  • buletinul de identitate al titularului (carnetul de identitate sau legitimatia provizorie pentru cetatenii straini sau apatrizi care au resedinta in Romania);
  • actul din care sa rezulte calitatea titularului de tutore sau curator - daca este cazul - copie legalizata sau copie XEROX, insotita de original, care se restituie dupa certificarea conformitatii;
  • certificatele de nastere ale membrilor de familie (copii);
  • certificatul de casatorie (copie);
  • adeverinte de elev sau student eliberate in luna curenta sau in luna anterioara depunerii cererii pentru acordarea ajutorului social; in adeverinta de elev sau student se va mentiona daca beneficiaza de bursa, tipul si cuantumul acesteia;
  • hotararea de incredintare, adoptie si orice hotarare privind obligatia legala de intretinere (copie legalizata);
  • adeverinte din care sa rezulte ultimul venit brut si net (salarii, sporuri, premii si orice alte drepturi banesti sau in natura) realizate de persoanele incadrate in munca;
  • adeverinta de salariul net, din luna curenta, dupa caz, din luna anterioara depunerii cererii, eliberata de Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Handicapati, pentru persoana care are in ingrijire permanenta o persoana handicapata;
  • taloanele sau adeverinte de pensie, de ajutor social in conditiile legii pensiilor si asigurarilor sociale, precum si pentru alte indemnizatii si sporuri, din ultima luna platita; se iau in calculul veniturilor si pensiile suplimentare;
  • adeverinte eliberate de organele financiare teritoriale din care sa rezulte veniturile realizate de membrii familiei, din surse proprii sau din prestarea unor activitati autorizate in conditiile prevazute de lege, eliberate cu cel mult doua saptamani inaintea prezentarii acestora la primar;
  • alte acte privind veniturile realizate.

Functionarul desemnat pentru primirea si inregistrarea cererii pentru acordarea ajutorului social va urmari modul de completare a acesteia si va verifica corectitudinea inregistrarilor.


In vederea solutionarii cererii de ajutor social sau a modificarii/incetarii platii ajutorului social, primarul dispune efectuarea unei anchete sociale daca exista dubii, sesizari sau in alte cazuri motivate.


Plata ajutorului social:

Ajutorul social se plateste incepand cu luna urmatoare inregistrarii cererii. Drepturile restante se platesc de la data la care au fost indeplinite conditiile de acordare, daca nu sunt prescrise. Plata ajutorului social se efectueaza lunar prin oficiile postale, la data stabilita de primar si afisata la sediul consiliului local. Din ajutorul social stabilit, se pot face retineri privind sumele incasate necuvenit cu acest titlu, precum si plata obligatiilor legale de intretinere.


Suspendarea si incetarea platii:

Plata ajutorului social se suspenda in cazul in care beneficiarul, persoana singura si apta de munca care nu este salariata si nu realizeaza venituri din alte activitati, nu prezinta la trei luni adeverinta de la oficiul fortei de munca eliberata pe baza de cerere scrisa, sau talonul de plata, din ultima luna, a ajutorului de somaj, de integrare profesionala sau alocatie de sprijin. Pe perioda in care persoana beneficiaza de ajutorul de somaj, ajutorul de integrare profesionala sau de alocatie de sprijin se prezinta la trei luni "Carnetul de evidenta" vizat pentru luna curenta de oficiul fortei de munca.


In cazul in care persoane apte de munca din familie, nu prezinta la trei luni "Carnetul de evidenta" sau adeverinta de la oficiul fortei de munca, respectiv talonul de plata a ajutorului de somaj, de integrare profesionala sau alocatie de sprijin, acestea se exclud din numarul membrilor de familie si se recalculeaza cuantumul ajutorului social luandu-se in considerare nivelul de venituri corespunzator noului numar de membrii ai familiei.
Suspendarea platii si dupa caz, recalcularea cuantumului ajutorului social, se face incepand cu a doua luna dupa expirarea perioadei de trei luni platite. Suspendarea sau incetarea platii ajutorului social se face prin dispozitia primarului si se transmite titularului "Comunicarea privind suspendarea/incetarea platii ajutorului social" in termen de 15 zile de la emiterea dispozitiei.


In cazul in care familia sau persoana singura care primeste ajutor social isi schimba domiciliul, titularul va solicita ajutorul social la noul domiciliu, unde va prezenta adeverinta de incetare a platii emisa de primarul de la domiciliul anterior.

Acte necesare pentru eliberarea unui certificat fiscal


  • cerere tip de eliberarea unui certificat;
  • copie xerox dupa actul de identitate (buletin de identitate / carte de identitate ) al proprietarilor, sau procura notariala, delegatie avocatiala, in cazul in care nu este prezent proprietarul;
  • copie dupa certificatul de deces in cazul solicitarii deschiderii succesiunii;

Acte necesare in vederea obtinerii gratuitatii transportului interurban cu trenul sau autobuzul pentru persoanele cu handicap accentuat si grav confor

Acte necesare in vederea obtinerii gratuitatii transportului interurban cu trenul sau autobuzul pentru persoanele cu handicap accentuat si grav conform legii 519/2002

  • Cerere;
  • Copie dupa certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap accentuat sau grav;
  • Copie dupa actul de identitate al persoanei cu handicap.

In vederea obtinerii sau preschimbarii permisului de calatorie cu trenul, se depun doua poze tip buletin si vechiul permis emis de catre Inspectoratul de Stat pentru Persoane cu Handicap.

Acte necesare in vederea obtinerii prioritatii la instalarea postului telefonic si a scutirii de la plata abonamentului telefonic cu 100 de impulsuri

Acte necesare in vederea obtinerii prioritatii la instalarea postului telefonic si a scutirii de la plata abonamentului telefonic cu 100 de impulsuri incluse (400 pentru nevazatori) pentru adultii cu handicap accentuat si grav

  • Cerere;
  • Copie dupa certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap accentuat sau grav;
  • Copie dupa actul de identitate al persoanei cu handicap;
  • Copie dupa ultima factura de telefon.


In cazul in care factura este emisa pe numele altei persoane fata de persoana cu handicap, se vor depune acte din care sa rezulte gradul de rudenie dintre acestea, precum si dovada ca domiciliaza la aceeasi adresa.

Acte necesare in vederea scutirii de la plata abonamentului radio si tv pentru persoanele cu handicap grav (in cazul nevazatorilor cu handicap grav, s

Acte necesare in vederea scutirii de la plata abonamentului radio si tv pentru persoanele cu handicap grav (in cazul nevazatorilor cu handicap grav, scutite si de la plata abonamentului la curentul electric

  • Cerere;
  • Copie dupa certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap grav;
  • Copie dupa actul de identitate al persoanei cu handicap;
  • Copie dupa ultima factura Electrica.

In cazul in care factura este emisa pe numele altei persoane fata de persoana cu handicap, se vor depune acte din care sa rezulte gradul de rudenie dintre acestea precum si dovada ca domiciliaza la aceeasi adresa.

Acte necesare in vederea depunerii dosarului de alocatie dubla pentru copiii cu handicap


  • Cerere;
  • Copie dupa certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita protectie speciala;
  • Copie dupa actul de identitate al persoanei cu handicap (B.I./certificat de nastere);
  • Copie dupa actul de identitate al reprezentantului legal care a intocmit cererea;
  • Adeverinta eliberata de autoritatea care a efectuat anterior plata, din care sa rezulte ultima luna pentru care s-a achitat alocatia;
  • Copie dupa ultimul talon de alocatie dubla (in cazul in care a mai beneficiat).

Acte necesare in vederea depunerii dosarului de ajutor special pentru adultii cu handicap accentuat si grav conform legii 519/2002


  • Cerere;
  • Copie dupa certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap accentuat sau grav;
  • Copie dupa actul de identitate al persoanei cu handicap;
  • Declaratie tip dupa modelul care se gaseste la registratura Directiei de Protectie Sociala;
  • Copie dupa decizia de pensionare si dupa ultimul talon de pensie (daca este cazul);
  • Alte dovezi de venit, dupa caz;
  • Alte acte pentru completarea dosarului, dupa caz.

Declararea imobilelor


  • Declaratia tip, completata in dublu exemplar;
  • Contract de vanzare- cumparare / Act de donatie / Contract de schimb / Hotarare judecatoreasca definitiva, irevocabila si investita cu titlu executoriu / certificat de mostenitor (in copie);
  • Schita imobilului (in copie);
  • Copie act de identitate proprietari (in copie);
  • Dosar cu sina.

Declararea imobilelor retrocedate


  • Declaratia tip, completata in dublu exemplar;
  • Hotararea judecatoreasca definitiva, irevocabila si investita cu titlu executoriu (in copie);
  • Proces verbal de predare-primire (in copie);
  • Dispozitia Primarului General de punere in posesie (in copie);
  • Schita imobilului;
  • Copie act de identitate proprietari (in copie);
  • Dosar cu sina.

Declararea imobilelor noi construite


  • Declaratia tip, completata in dublu exemplar;
  • Proces-verbal de receptie la terminarea lucrarilor (eliberat de institutia care a atorizat construirea);
  • Autorizatia de construire (in copie);
  • Certificat de urbanism;
  • Schita imobilului;
  • Copie act de identitate proprietari (in copie);
  • Dosar cu sina.

Declararea imobilelor cumparate din fondul de stat


  • Declaratia tip, completata in dublu exemplar
  • Contract de vanzare- cumparare (in copie);
  • Proces-Verbal de receptie (in copie);
  • Schita imobilului (in copie);
  • Copie act de identitate proprietari (in copie);
  • Dosar cu sina.

Acte necesare pentru transferul dosarului auto la schimbarea domiciliului proprietarului


  • cerere de transfer;
  • copie xerox dupa actul de identitate (buletin de identitate / carte de identitate / legitimatie provizorie pentru cetatenii straini);
  • fisa de inmatriculare.

Acte necesare pentru scoaterea din evidenta a mijloacelor de transport


  • Fisa de inmatriculare in original, pentru obtinerea vizei de radiere;
  • dupa radierea la organele politiei, certificatul de radiere in vederea stergerii din evidentele fiscale;

Acte necesare pentru viza in vederea vanzarii mijloacelor de transport


  • Fisa de inmatriculare a masinii, in original si copie;
  • Copie act de identitate (buletin de identitate / carte de identitate / legitimatie provizorie pentru cetatenii straini).

Acte necesare la declararea mijloacelor de transport:



  • Declaratie tip pentru stabilirea taxei asupra mijloacelor de transport;

  • Copie xerox a cartii de identitate a masinii;

  • Copie xerox act de dobandire : contract de vanzare-cumparare / factura fiscala / certificat de mostenitor / act de donatie / chitanta vamala insotita de actul de dobandire tradus in limba romana;

  • Fisa de inmatriculare a masinii, in original;

  • Copie act de identitate (buletin de identitate / carte de identitate / legitimatie provizorie pentru cetatenii straini).

Eliberarea, de catre Primarie, a autorizatiei de desfiintare a unui imobil



  • cerere tip corect completata;

  • certificatul de urbanism pentru imobilul in cauza;

  • dovada titlului solicitantului asupra terenului si constructiei care confera dreptul de desfiintare;

  • proiectul pentru autorizatia de desfiintare (PAD), in doua exemplare, intocmit de un proiectant autorizat, care contine:

    • - piese scrise - memoriu succint asupra constructiei care trebuie desfiintata (scurt istoric, mentionarea si descrierea elementelor patrimoniale care au fost prelevate, fotografii format 9x12 cm si fotografii de perspectiva);

    • - piese desenate:

      • plan de incadrare in zona a imobilului;

      • planurile tuturor nivelurilor;

      • planul de situatie al imobilelor;

      • sectiuni (transversala si longitudinala);

      • plan fundatii;

      • toate fatadele;

      • alte piese scrise si solicitate prin Certificatul de urbanism;

      • proiectul organizarii de santier a lucrarilor de desfiintare a constructiei (POD) in situatia cand desfiintarea necesita operatiuni tehnice complexe;

  • avizele si acordurile solicitate prin Certificatul de urbanism;

  • dovada achitarii taxei pentru eliberarea autorizatiei de construire (chitanta sau ordin de plata). Taxa se poate achita la Trezorerie sau la casieria consiliului.

Eliberarea, de catre Consiliul Judetean, a autorizatiei de construire


Consiliul judetean emite autorizatii de construire pentru:



  • investitii care se aproba de catre Guvern;

  • lucrari publice;

  • lacasuri de cult;

  • constructiile pentru industrie, comert, prestari servicii, social-culturale si speciale care se executa in sate;

  • constructiile si lucrarile de orice fel care se executa in afara localitatilor, cu exceptia forajelor si excavarilor necesare studiilor geotehnice si ridicarilor topografice, exploatari de cariere, balastiere, sonde de gaze si petrol, precum si alte exploatari.


Se pot executa fara autorizatie de construire urmatoarele lucrari:



  • reparatii la acoperisuri, invelitori sau terase, cand nu se schimba forma acestora si materialele din care sunt executate;

  • reparatii si inlocuitori de tamplarie interioara si exterioara, daca se pastreaza forma, dimensiunile golurilor si tamplariei;

  • reparatii si inlocuiri de sobe de incalzit;

  • zugraveli si vopsitorii interioare;

  • zugraveli si vopsitorii exterioare, daca nu se modifica elementele de fatada si culorile cladirilor situate pe arterele principale de circulatie;

  • reparatii la instalatiile si echiparea tehnico-sanitara a cladirilor, fara implicatii asupra structurii de rezistenta sau a aspectului arhitectural al acestora.

Eliberarea, de catre Primarie, a autorizatiei de construire



  • cerere tip completata;

  • certificatul de urbanism pentru imobilul in cauza (copie);

  • dovada titlului solicitantului asupra terenului;

  • proiectul pentru autorizatia de construire (PAC), in doua exemplare, intocmit de un proiectant autorizat, contine:

    • -piese scrise - memoriu succint pentru fiecare specialitate;

    • -piese desenate :

      • - plan de incadrare in teritoriu;

      • - planul de situatie al imobilelor;

      • - plan fundatii;
        - planurile tuturor fundatiilor;

      • - sectiuni (transversala si orizontala);

      • - planul invelitorii;
        - toate fatadele;

      • - alte piese scrise si desenate solicitate prin Certificatul de urbanism.

  • avizele, acordurile, punctele de vedere, studiile si verificatorii pentru exigentele solicitate prin Certificatul de urbanism;

  • dovada achitarii taxei pentru eliberarea autorizatiei de construire (chitanta sau ordin de plata).

Taxa se poate achita la Trezorerie sau cu numerar la casieria consiliului.

Eliberarea la cerere a certificatelor de stare civila


Competenta: Consiliile locale ale comunelor, oraselor sau municipiilor


Procedura: Cererea pentru solicitarea unui nou certificat de stare civila se depune de catre solicitant la Consiliul local in care a fost inregistrata nasterea, casatoria sau decesul, mentionand imprejurarile in care acestea au disparut, au fost distruse, pierdute etc.


Pentru eliberare sunt doua situatii:

  1. Situatia in cere solicitantul domiciliaza sau are resedinta in localitatea al carui Consiliu local detine actele de stare civila ale solicitantului. In acest caz se respecta conditiile conform procedurii;
  2. Situatia in care solicitantul domiciliaza sau are resedinta in alta localitate al carui Consiliu local nu detine actele sale de stare civila. In acest caz solicitantul depune cererea la Consiliul local al localitatii in care domiciliaza urmand ca delegatul starii civile sa faca demersurile obtinerii certificatului.


Persoanele indreptatite sa solicite eliberarea certificatelor de stare civila:


  • pentru minorii, care nu poseda buletin de identitate, precum si pentru cei pusi in interdictie, certificatul de nastere se elibereaza parintelui sau reprezentantului legal;
  • certificatul se elibereaza unuia dintre soti, iar pentru motive intemeiate, ambilor soti;
  • certificatul de deces se elibereaza persoanelor indreptatite, care justifica motivele pentru care solicita, respectiv sotul supravietuitor, fiului sau fiicei persoanei decedate;

Indemnizatia de nastere


Beneficiari:
Indemnizatia de nastere se acorda, o singura data, incepind cu al doilea copil nascut, la cerere.


Acte necesare:

  • cerere tip care se ridica de la serviciul de stare civila;
  • copie si original buletin de identitate al mamei;
  • copie si original certificatul de nastere al ultimului nascut;
  • copie si original certificatul de nastere al altui copil;
  • dosar.

Banii se pot ridica de la Consiliul local pe baza buletinului de identitate.

Declararea si inregistrarea nasterii


Se face in maxim 15 zile de la eveniment. La primarie sunt necesare urmatoarele acte:

  1. Certificatul medical constatator al nasterii, de la spital;
  2. Certificatul de nastere si actul de identitate al mamei
  3. Certificatul de casatorie al parintilor.

Obtinerea dispensiei de varsta in vederea incheierii casatoriei tinerelor care nu au implinit varsta de 16 ani


Tanara trebuie sa aibe 15 ani impliniti si sa aiba resedinta intr-o localitate a judetului.


Act necesare:

Cererea tinerei adresata Presedintelui Consiliului judetean prin care solicita incuviintarea casatoriei la care ataseaza urmatoarele documente:

  • certificat medico-legal in original eliberat de Laboratorul de medicina legala din care sa rezulte avizul medicului ca se poate casatori;
  • certificatul de nastere in original;
  • buletinul sau adeverinta temporara de identitate;
  • ancheta sociala intocmita de autoritatea tutelara de la domiciului solicitantului.

Acte necesare pentru dobandirea licentei de executie pentru vehicul


  1. Copia certificatului de inmatriculare si a cartii de identitate a autovehiculului;
  2. Talonul - anexa la certificatul de inmatriculare, cu inspectia tehnica valabila;
  3. Certificatul de agreare pentru utilizarea autovehiculului in regim de taxi, eliberat de Registrul Auto Roman;
  4. Dovada detinerii autovehiculului in cazul in care acesta este detinut cu contract de leasing sau inchiriere (operator taxi);
  5. Asigurarea pasagerilor si bagajelor pentru riscurile ce cad in sarcina operatorilor de transport si a taximetristilor independenti;
  6. Asigurarea obligatorie de raspundere civila auto;


Plata licentei se efectueaza prin ordin de plata in contul agentiei Autoritatii Rutiere Romane -ARR respective.

Acte necesare pentru dobandirea licentei de transport rutier in regim de taxi


  1. Certificat de inmatriculare de la Oficiul Registrului Comertului;
  2. Cod fiscal;
  3. Statutul - din care sa reiasa obiect de activitate transport rutier in regim de taxi;
  4. Lista autovehicule detinute pentru care se solicita licenta de executie;

  5. Dovada spatiu de parcare si intretinere (act proprietate, contract de inchiriere intre persoana fizica si firma - legalizat sau inregistrat la Administratia Financiara, contract prestari servicii);
  6. Acte persoana desemnata:
    • dovada calitate de angajat - contract de munca;
    • decizie de numire;
    • certificat de pregatire profesionala;
    • cazier judiciar al persoanei desenmate sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier;
    • aviz medical si psihologic obtinut de la unitatile specializate din reteaua sanitara a Ministerului transporturilor, constructiilor si turismului;
    • copie buletin sau carte de identitate.
  7. Raportul unui auditor autorizat intocmit pe baza bilantului contabil vizat de directia finantelor publice;
  8. Copia bilantului contabil;
  9. Cazier judiciar al administratorului;
  10. Recomandarea gratuita din partea camerelor taximeriatilor ca filiale judetene sau din partea asociatiilor profesionale representative.

  11. Pentru filiale:


  12. Certificat de inmatriculare de la Oficiul Registrului Comertului pentru filialele pentru care se solicita exemplar de serviciu;
  13. Acte persoana desemnata pentru filiale (la fel ca la punctual 5).

Plata licentei se efectueaza prin ordin de plata in contul agentiei Autoritatii Rutiere Romane - ARR respective.

Radieri


  1. Cerere de radiere (tip) completata si semnata (stampilata) de vanzator;
  2. Carte de identitate auto (C.I.V.);
  3. Copie act de identitate vanzator (pentru personae juridice adeverinta de imputernicire + copie act identitate imputernicit);
  4. Fisa de inmatriculare + stampila de la Fisc (Primarie);
  5. Copie contract de vanzare cumparare (factura).

Inmatriculari


  1. Mergeti la RAR pentru a obtine secretizarea cartii de inmatriculare a autoturismului. Aici trebuie sa aveti:
    • Buletin de indentitate sau delegatie + acte firma (cod fiscal, stampila,..);
    • Factura;
    • Carte identitate autotursm (original + copie);
    • 75.000 lei taxa de secretizare.

  2. Trebuie sa inscrieti autoturismul la financiar, unde trebuie sa aveti:
    • Buletin identitate (copie + original);
    • Cerere tip ( o obtineti de la sectia financiara );
    • Fisa de inmatriculare (de pus stampila pe ea in dreapta sus);
    • Carte de identitate (copie + original);
    • Factura sau contract de vanzare cumparare (copie + original);
    • Timbru fiscal de 10.000 lei de la posta

  3. Dupa ce ati facut secretizarea si inscrierea la sectia financiara trebuie sa inmatriculati permanent autoturismul.Acte necesare:
    • Buletin identitate (copie + original);
    • Cartea de identitate a autoturismului;
    • Asigurare obligatorie pana la sfarsitul anului in curs (copie) (de la data cand va expira cea facuta la numere provizorii);
    • Taxa inmatriculare CEC sau Primarie : 246.000 lei;
    • Taxa talon (certificat de inmatriculare) : 265.000 lei;
    • Delegatie + acte firma ce cumpara (cod fiscal, stampila,...) ( pentru persoane juridice);
    • Taxa numere la ghiseu politie: - 447.000 lei ( numar preferential );
    • 222.000 lei (numar la rand );
    • Tichet RAR sau folie secretizare daca masina e noua;
    • Fisa de inmatriculare cu ambele vize de la financiar

Preschimbare permis conducere


  1. Permis conducere (dovada) + copie;
  2. Fisa detinatorului dactilografiata, poza lipita + stampila pe verso de la fotograf;
  3. Viza medicala (sa nu aiba vechime mai mare de un an) + timbru fiscal 2.000 lei;
  4. Act schimbare nume + copie (daca e cazul);
  5. Dosar plic;
  6. Chitanta C.E.C. reprezentand contravaloare permis;
  7. Chitanta publicarii in Monitorul Oficial in cazul pierderii;
  8. Copie dupa buletin sau carte de identitate.

Eliberarea pasaportului individual al minorului care nu a implinit varsta de 14 ani


Actele se depun de catre parinti ori reprezentantul legal, care vor prezenta, in scris, o asemenea solicitare.
Prezenta parintilor la ghiseul SEIP e obligatorie.

  1. Formulare de cerere (completate de mana, preferabil cu culoare neagra, cu majuscule);
  2. Buletin de identitate + certificate nastere, in original si xerox al parintilor ori al reprezentantului legal;
  3. Certificatul de nastere al copilului (in original si copie xerox);
  4. Chitantele privind achitarea taxelor legale de emitere a pasaportului:
    • taxa reprezentand costul pasaportului si al operatiunilor de emitere;
    • taxa consulara in valoare de 315.000 lei
  5. Solicitarea unui pasaport individual pentru un copil sub 14 ani trebuie sa fie motivata si este necesar consimtamantul scris al ambilor parinti ori al reprezentantului legal, dat in fata notarului public sau, ca exceptie, in fata lucratorului desemnat pentru primirea cererilor. In cazul in care unul din parinti sau ambii se afla in strainatate, consimtamantul parintilor va fi dat la Ambasada sau Consulatul Roman aflat in tara respectiva; Consimtamantul dat in fata unui notar din strainatate va fi luat in considerare numai daca are apostila de conformitate a statelor membre ale Conventiei de la Haga din 1963. In cazul in care minorul a fost incredintat de catre instanta de divort, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, unuia dintre parinti, nu este necesara acordul celuilalt parinte, in acest caz e necesara o copie dupa hotararea judecatoreasca de incredintare.

Eliberare/Schimbare Pasaport



  1. Formulare de cerere tip model nou (completate de mana, preferabil cu culoare neagra, cu majuscule);
  2. Buletin sau carte de identitate, avind inscris in mod obligatoriu codul numeric personal si xerox (numai in partile ce contin datele de identitate, fotografia si mentiunile privind domiciliul si resedinta, adica filele 2, 3, 4 si dupa);
  3. Certificatul de nastere in original si copie xerox;
  4. Chitantele privind achitarea taxelor legale de emitere a pasaportului:

    • taxa reprezentand costul pasaportului si al operatiunilor de emitere;
    • taxa consulara in valoare de 315.000 lei ( total taxe : 925.000 lei)
  5. Fotografiile se realizeaza la ghiseul unde se depun actele pentru eliberarea pasaportului;
  6. Pasaportul detinut anterior - daca aveti;
  7. Una fisa anexa (cartonas);
  8. In cazul schimbarii numelui, cele trei situatii posibile sunt:
    • certificat de casatorie;
    • hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila (divort);
    • decizie administrativa (schimbare nume la cerere)

Actele se depun personal iar pasaportul se ridica numai de titular care va semna de primire.
Adeverintele de identitate eliberate cu mentiunea lipsa de acte stare civila nu vor fi luate in considerare la depunerea actelor!
Termenul legal de eliberare a pasaportului e de 20 de zile. In situatii de urgenta, prevazute de lege ( decesul unei rude in strainatate,citatie intr-un proces din strainatate, alte motive temeinic justificate ), solicitantul se prezinta in audienta pentru a obtine un pasaport in regim de urgenta.
In cazuri de urgenta, pasaportul se elibereaza in cel mult 48 de ore si se va plati ( la ghiseul Serviciilor de Evidenta Informatizata a Persoanei ) o taxa de urgenta de 100.000 lei.

Eliberarea avizelor pentru intrare in spatiu prin contract de subinchiriere in fondul locativ de stat


Se solicita de catre orice persoana fizica care doreste sa-si stabileasca domiciliul flotant pe raza localitatii pe o perioada de la 1 luna la maxim 1 an.


Documente necesare:

  • cerere
  • timbru fiscal;
  • contractul de inchiriere;
  • buletinul de identitate al solicitantului;
  • buletinul de identitate al titularului contractului de inchiriere

Acte necesare formalitatilor de internare



  1. Buletin de identitate
  2. Bilet de Trimitere de la medicul de familie / specialist din ambulator, vizat de chirurgul afiliat clinicii;
  3. Dovada de asigurat:
    • carnet de asigurat;
    • cupon de pensie;
    • adeverinta de salariat,
    • adeverinta CAS;
    • adeverinta de elev / student / militar in termen;

Formulare tipizate

AGENTIA NATIONALA PENTRU OCUPAREA FORTEI DE MUNCA

Cerere pentru acordarea indemnizatiei de somaj

Cerere de repartitie

Contract de prestari de servicii pentru masuri destinate stimularii ocuparii fortei de munca

Contract de asigurare pentru somaj

Certificat privind stagiul de cotizare

Instiintare privind salariatii care urmeaza sa primeasca preaviz


CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE

Declaratie privind obligatiile de constituire si plata fondului de asigurari sociale de sanatate


CASA NATIONALA DE PENSII SI ALTE DREPTURI DE ASIGURARI SOCIALE

Cerere pentru acordarea pensiei de urmas

Cerere pentru plata sumelor ramase neincasate de catre pensionarul decedat

Declaratie privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat

Formular privind legislatia aplicabila R/TR 1

Totalizarea perioadelor de asigurare pentru persoanele indreptatite la prestatii in caz de boala si maternitate R/TR 2

Formular privind dreptul la prestatii medicale pe durata resedintei R/TR 3

Formular pentru prestatii de boala si maternitate acordate pensionarilor R/TR 4

Formular pentru acordarea prestatiilor de boala si maternitate pensionarilor care primesc pensie conform legislatiei ambelor parti si membrilor lor de familie R/TR 5

Formular pentru acordarea prestatiilor de boala si maternitate pentru membrii de familie pe teritoriul partii contractante unde isi au domiciliul R/TR 6

Notificare privind suspendarea sau incetarea dreptului la prestatii de boala si maternitate pe perioda domiciliului R/TR 7

Formular pentru acordarea protezelor si a altor prestatii substantiale R/TR 8

Notificare in caz de incapacitate de munca tratament in spital si acordare de prestatii medicale R/TR 9

Formular privind decontarea cheltuielilor R/TR 10

Notificare TR/R 11

Cerere pentru acordarea pensiei R/TR 12

Formular privind totalizarea perioadelor de asigurare R/TR 13

Raport medical detaliat R/TR 14

Comunicarea deciziei R/TR 15

Formular pentru ajutorul de deces R/TR 16

Cerere tip privind solicitarea drepturilor de asigurari sociale altele decat pensiile

Contract de asigurare sociala

Act aditional la contractul de asigurare sociala

Declaratie de asigurare conform legii nr. 19/2000

Solicitare de retragere a declaratiei de asigurare

Comunicare de modificare

Cerere pentru acordarea pensiei de invaliditate

Cerere pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta, pensie anticipata, pensie anticipata partiala


CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA

Cerere de inscriere la examenul de admitere

Fisa personala pentru persoane fizice

Declaratie anuala persoane fizice

Fisa pentru societati comerciale

Declaratie anuala persoane juridice


MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR

Cerere pentru eliberarea carnetului de identitate pentru straini

Cerere de acordare a statului de refugiat

Cerere pentru eliberarea actului de identitate

Cerere de eliberare (prelungirea valabilitatii pasaportului)

Cerere de eliberare a unui certificat de cazier

Cerere pentru eliberarea unui nou pasaport

Cerere pentru stabilirea resedintei

Cerere pentru includerea copiilor sub 14 ani în pasaport

Cerere pentru eliberarea unui nou pasaport in caz de furt, pierdere, deteriorare

Cerere pentru emiterea pasaportului si stabilirea domiciliului in strainatate a minorilor, cetateni romani adoptati de cetateni straini

Cerere pentru dobindirea statutului de cetatean roman cu domiciliul în strainatate

Cerere pentru aprobarea stabilirii domiciliului în Romania a cetatenilor straini

Fisa de evidenta pentru persoanele care au (re)dobindit cetatenia romana

Cerere de viza

Cerere pentru eliberarea (prelungirea valabilitatii) pasaportului pentru persoane fara cetatenie cu domiciliul in Romania

Adeverinta de identitate


MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI

Cerere pentru acordarea rentei viagere

Cerere pentru eliberarea scrisorii de acceptare la studii


MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

Decizie de inregistrare a domiciliului fiscal la cererea contribuabilului (actul normativ de aprobare OANAF nr.526/2004)

Notificare privind domiciliul fiscal al contribubilului potrivit art.75 alin.(4) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 (actul normativ de aprobare OMFP nr.526/2004)

Decizie privind modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului potrivit art.75 alin.(4) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 (actul normativ de aprobare OMFP nr.526/2004)

Declaratie privind sediile secundare (actul normativ de aprobare OMFP nr.1329/2004)

010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asociatii familiare si asociatii fara personalitate juridica, cod MFP 14.13.01.10.11/1 (actul normativ de aprobare OMFP nr.1600/2004)

020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane, cod MFP 14.13.01.10.11/2 (actul normativ de aprobare OMFP nr.1600/2004)

030 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice straine, cod MFP 14.13.01.10.11/3 (actul normativ de aprobare OMFP nr.1600/2004)

040 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru institutiile publice (actul normativ de aprobare OMFP nr.300/2004)

050 - Cerere de inregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului, cod MFP 14.13.04.16 (actul normativ de aprobare OMFP nr.1600/2004)

060 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru sediile secundare, cod MFP 14.13.01.99/c (actul normativ de aprobare OMFP nr.1600/2004)

205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit, cod 14.13.01.13/I (actul normativ de aprobare OMFP nr.1850/2003)

225 - Declaratie informativa privind inceperea/incetarea activitatii persoanelor fizice romane cu domiciliul in Romania care desfasoara activitate in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii din strainatate (actul normativ de aprobare OMFP nr.31/2003)

227 - Declaratie informativa privind inceperea/incetarea activitatii persoanelor fizice romane fara domiciliul in Romania si persoane fizice straine care desfasoara activitate in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii din strainatate (actul normativ de aprobare OMFP nr.31/2003)

100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat general consolidat, formular 100, cod 14.13.01.01/a (actul normativ de aprobare OMFP nr.281/10.02.2004)

300 - Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 14.13.01.02 (actul normativ de aprobare OMPF nr.256/2004)

301 - Decont special de taxa pe valoare adaugata, cod 14.13.01.02/s (actul normativ de aprobare OMFP nr.257/2004)

710 - Declaratie rectificativa, formular 710, cod 14.13.01.00/r (actul normativ de aprobare OMFP nr.600/2004)

101 - Declaratie privind impozitul pe profit (actul normativ de aprobare OMFP nr.35/2005)

Instructiuni privind completarea declaratiei 101 - impozitul pe profit (actul normativ de aprobare OMFP nr.35/2005)

120 - Decont privind accizele (actul normativ de aprobare OMFP nr.35/2005)
Instructiuni privind completarea formularului 120 - decontul privind accizele (actul normativ de aprobare OMFP nr.35/2005)

130 - Decont privind impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna (actul normativ de aprobare OMFP nr.35/2005)

Instructiuni privind completarea formularului 130 - decontul privind impozitul la titeiul si gazele naturale din productia interna(actul normativ de aprobare OMFP nr.35/2005)

Situatia principalilor indicatori financiari realizati din activitatea de exploatare a jocurilor de noroc (actul de aprobare OMFP nr.1313/1999)

Cerere de eliberare a certificatelor de atestare fiscala pentru persoane juridice (actul de aprobare OMFP nr.448/1999)

Cerere de eliberare a unui certificat de atestare fiscala valabila pentru persoane fizice (actul de aprobare OMF nr.1801/1995)

Cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal (actul de aprobare OMFP nr.40/2003)

Cerere de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal (actul de aprobare OMFP nr.40/2003)


MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI

Asistenta Sociala

Cerere de acordare a drepturilor cuvenite persoanelor adulte cu handicap vizual

Cerere de acordare a drepturilor cuvenite copiilor cu handicap vizual

Cerere de acordare a statutului de refugiat

Cerere pentru acordarea ajutorului rambursabil pentru refugiati

Cerere pentru acordarea ajutorului social

Cerere pentru acordarea indemnizatiei lunare de hrana pentru adulti

Cerere pentru acordarea indemnizatiei lunare de hrana pentru copii

Cerere pentru acordarea indemnizatiei lunare de hrana pentru copiii incredintati sau dati in plasament

Cerere si declaratie pe propria raspundere pentru acordarea ajutorului pentru incalzirea locuintei

Declaratie privind veniturile realizate de familie

Cerere pentru acordarea alocatiei familiale complementare / alocatiei de sustinere pentru familia monoparentala

Cerere pentru acordarea alocatiei de sustinere pentru familia monoparentala

Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap

Formular audienta

Model contestatie

Model de solicitare informatii publice

Model reclamatie

Resurse Umane

Formular de inscriere

Sanatate si Securitate in Munca

Cerere producere - comercializare echipamente individuale de protectie

Cerere de avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de informare si de instruire in domeniul protectiei muncii

Cerere pentru abilitarea persoanelor fizice si persoanelor juridice pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii

Lista documentelor solicitate angajatorilor de inspectoratele teritoriale de munca


MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI

Autorizatie de functionare a laboratorului de examinari psihologice pentru candidatii la obtinerea permisului de conducere


OFICIUL NATIONAL AL REGISTRULUI COMERTULUI

Cerere de autorizare functionare sedii, obiective, activitati, reautorizare

Cerere de inregistrare persoane fizice si asociatii familiale

Cerere de inregistrare persoane juridice

F1 - Cerere verificare disponibilitate si/sau rezervare firma

F2 - Cerere verificare disponibilitate si/sau rezervare emblema

F6 - Cerere de depunere si/sau mentionare acte

F8 - Cerere indreptare erori materiale

F9 - Cerere eliberare acte

F10 - Cerere depunere situatii financiare anuale

F11 - Cerere furnizare informatii

F12 - Cerere de preschimbare certificat de inmatriculare, inregistrare fiscala, inregistrare

Anexa 2 Declaratie

Anexa 2.2 Model 1 Declaratie pe propria raspundere conditii igienico sanitare

Anexa 2.2 Model 2 Declaratie pe propria raspundere conditii igienico sanitare

Anexa 2.3 Fisa de prezentare a sediului si a domeniului de activitate

Anexa 3.2 Model 1 Declaratie pe proprie raspundere

Anexa 3.2 Model 2 Declaratie pe proprie raspundere

Anexa 3.3 Memoriu tehnic

Anexa 4.3 Model 1 Declaratie privind respectarea legislatiei de protectia mediului

Anexa 4.3 Model 2 Declaratie privind respectarea legislatiei de protectia mediului

Anexa 4.3 Model 3 Declaratie privind respectarea legislatiei de protectia mediului

Anexa 4.4 Fisa de prezentare a activitatilor cu impact redus sau semnificativ asupra mediului

Anexa 5.2 Model 1 Declaratie pe propria raspundere

Anexa 5.2 Model 2 Declaratie pe propria raspundere

Anexa 7 Specimen de semnaturi

Anexa D Declaratie pe proprie raspundere - fara activitate

PSI Model 1 Declaratie pe propria raspundere

PSI Model 2 Declaratie pe propria raspundere

Extras din situatiile financiare anuale pe anul - anexa la cererea de depunere situatii financiare anuale

Optiune de comunicare


REGIA AUTONOMA MONITORUL OFICIAL

Aprobarea publicarii pierderii/furtului certificatului de inmatriculare a autovehiculului - persoana fizica

Aprobarea publicarii pierderii/furtului certificatului de inmatriculare a autovehiculului - persoana juridica

Aprobarea publicarii pierderii permisului de conducere

Cerere de publicare pierdere acte de studii

Cerere de publicare pierderi acte - pentru persoane fizice

Cerere de publicare pierderi acte - pentru persoane juridice

Cerere de publicare pierderi carti de identitate vehicul - persoane fizice

Cerere de publicare pierderi carti de identitate vehicul - persoane juridice


SERVICIUL POLITIEI RUTIERE

Delegatie pentru a radia/inmatricula auto

Contract de vanzare - cumparare pentru un vehicul folosit

Fisa de inmatriculare

Cerere de eliberare a unei autorizatii de circulatie provizorie

Cerere de radiere a autovehiculului

Cerere pentru eliberarea unui duplicat al cartii de identitate a vehiculului

Cerere de inmatriculare a autovehiculului

Fisa detinatorului permisului de conducere

Fisa de scolarizare pentru conducerea autovehiculelor