miercuri, 22 aprilie 2009

Piaţa moto este blocată de accesul dificil la finanţare

Piaţa moto este blocată de condiţiile impuse clienţilor de către societăţile de leasing şi bănci, iar în acest context este posibil ca vânzările la nivel de piaţă să scadă cu 40-45% în acest an, potrivit estimărilor principalelor companii de profil.

"Din 20 de cazuri, maximum doi se califică în final şi cam nimeni nu mai dă leasing pentru motociclete. Probabil că riscul este prea mare, plus că nivelul de îndatorare al populaţiei este şi el foarte ridicat. (...) Practic piaţa este blocată", a declarat pentru MEDIAFAX directorul general al Suzuki România, Alin Radu.

El a adăugat că cei care se califică pentru finanţare achită de regulă un avans mare, respectiv 40-50%.

"Piaţa merge în jos şi asta se întâmplă în primul rând pentru că finanţările sunt la pământ. Numai cei cu o situaţie financiară foarte bună obţin credite sau leasing. În al doilea rând, motocicleta este văzută ca un produs de lux şi cei care doreau să-şi cumpere una au renunţat la idee după sperietura cu criza financiară", a declarat Radu Toma, director de vânzări la Motodynamics România, importatorul pe plan local al mărcii japoneze Yamaha.

El a adăugat că persoanele care totuşi vor să cumpere motociclete se aşteaptă la preţuri foarte mici şi amână decizia de achiziţionare, fiind în căutarea celei mai bune oferte.

"Merg dintr-o parte în alta în căutarea celei mai bune oferte şi se aşteaptă să cumpere la jumătate de preţ", a spus Toma.

Potrivit lui Alin Radu, piaţa de maxiscutere, dezvoltată în pieţele vestice, este practic inexistentă în România, iar la nivelul cumpărătorilor se poate observa o lipsă de educaţie moto, pentru că achiziţionează tot timpul modelele cele mai scumpe şi cele mai performante.

"Am vândut 4-5 maxiscutere anul trecut. Nu există nici modă şi nici obicei al clienţilor să cumpere maxiscutere. (...) În ceea ce priveşte motocicletele, cel mai ieftin model Suzuki costă 5.500 euro cu TVA inclus, dar lumea nu prea caută modelele entry level. Asta iar este o carenţă de educaţie moto. În cazul anului trecut mult peste 50% au însemnat vânzări de supersport", a arătat oficialul Suzuki România.

Conform estimărilor lui Bogdan Bucurescu, directorul general al Automotive Trading Services (ATS), compania care importă marca Harley Davidson, este posibil ca piaţa moto să scădă în acest an.

"Dacă anul acesta am vândut două motocilete, iar în aceeaşi perioadă a anului trecut am vândut trei, nu putem să ne dăm seama cum vor evolua vânzările. Probabil mai aproape de luna iunie vom avea date mai clare. (...) Cât despre piaţă, este evident că ne aşteptăm la o scădere, dar nu pot estima acum dacă va exista într-adevăr sau cât de mare va fi", a declarat Bucurescu.

Cea mai pesimistă perspectivă o are importatorul Yamaha, care se aşteaptă la o cădere de 40-45% a pieţei de motociclete, însă compania estimează un declin de 35% al vânzărilor proprii, ceea ce se traduce în câştigarea de cotă de piaţă.

"Piaţa moto adevărată (excluzând scuterele - n.r.) o să rămână o piaţă de nişă, de câteva sute de exemplare", a spus Alin Radu.

Vânzările de motociclete, scutere şi mopede au crescut de cinci ori anul trecut, faţă de 2007, la 15.706 unităţi, avansul fiind dat de intrarea în statisticile Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România a mai multor mărci de scutere de volum.

În topul mărcilor, în funcţie de numărul de unităţi livrate anul trecut, prima poziţie este ocupată de Rich Motors, cu 9.537 unităţi, urmată de Peugeot, cu 1.370 unităţi (+11,7%), şi de Kymco, cu 1.106 livrări, potrivit datelor APIA.

Oficialii Ricky Impex, firma care importă scuterele Rich Motors, nu au dorit să prezinte estimări legate de evoluţia vânzărilor proprii şi referitoare la piaţă.

0 comentarii: