miercuri, 9 iulie 2008

Ei au luat bacalaureatul cu 10

Cei mai buni



Prestaţie fără nici un cusur pentru cinci absolvenţi de liceu din Suceava, care au promovat examenul de bacalaureat cu zece pe linie. Cele şase probe de examen, susţinute la cinci materii diferite, au fost tratate la perfecţiune de către cei cinci concurenţi, iar notele nu au putut fi altele decât cele maxime.

90 de candidaţi din întreaga ţară au reuşit să treacă cu media 10 de examenul maturităţii, iar cinci dintre ei sunt din Suceava. Diana Chichifoi, de la Grupul Şcolar „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului, Ioana Ciobîcă, Ana Maria Cojocar şi Matei Foit, toţi trei de la Colegiul Naţional „Petru Rareş”, şi Lia Manolache, de la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu”, sunt absolvenţii de liceu aflaţi în fruntea clasamentului judeţean, dar şi naţional după această sesiune de bacalaureat.

Media 10 la bacalaureat nu a fost pentru cei cinci suceveni un scop în sine, o ambiţie pe care trebuiau să o realizeze cu orice chip. Au făcut ce trebuiau să facă, au învăţat aşa cum trebuie să înveţe orice elev în prag de bacalaureat şi au reuşit chiar mai mult decât s-au aşteptat, după cum ne-au mărturisit unii dintre ei.

Admisă din luna martie la o universitate din Germania

Diana Chichifoi, absolventa de nota 10 a Grupului Şcolar „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului, a spus că „media de la bacalaureat nu a fost o surpriză, dar nici o motivaţie”. Pregătirea pentru bacalaureat a început pentru Diana chiar din clasa a IX-a, când a intrat la liceu.

„Am învăţat întotdeauna, cunoştinţele le aveam, iar de când s-au publicat variantele de subiecte am început să studiez mai intens”. Este greu de crezut că unui elev de 10 pe linie au fost probe din concurs care i-au creat emoţii, însă Diana recunoaşte că nu a fost lipsită de astfel de trăiri. „Au fost mai mult emoţii induse de alţi colegi, însă au fost. Româna şi biologia au fost materiile la care am avut unele emoţii, însă în cele din urmă a fost bine”, a mai adăugat Diana.

Pentru Diana Chichifoi bacalaureatul a fost un examen pe care trebuia doar să-l treacă, după cum chiar ea a mărturisit. „Pe mine media aceasta nu mă influenţează mai departe. Sunt admisă din luna martie la o universitate din Germania, tot ce aveam nevoie era doar să trec bacalaureatul şi l-am trecut”, a spus cu modestie Diana.

Diana a fost admisă în luna martie a acestui an la Universitatea „Jacobs” din Bremen, Germania, instituţie de învăţământ la care va studia cu bursă. Pentru a intra la această universitate Diana a mai trecut printr-o serie de examene. Practic, bacalaureatul românesc este al doilea examen al maturităţii susţinut de Diana, care a mai trecut printr-un „bac” nemţesc şi a dat şi examene de limbă.

Emoţii la limba română

Ioana Ciobîcă este absolventă a Colegiului Naţional „Petru Rareş”, iar media pe care a obţinut-o la bacalaureat a surprins-o chiar şi pe ea.

„Ca să fiu foarte sinceră, la matematică şi chimie mă aşteptam să iau note maxime, pentru că ştiam ce am făcut, însă la limba română nu am crezut că o să iau tot nota 10; este materia la care am învăţat, cred eu, cel mai greu”, a declarat Ioana.

Orele şi zile lungi de studiu intens pentru bacalaureat au debutat odată cu începerea clasei a XII-a, iar variantele de subiecte pentru fiecare materie de examen au fost lucrate serios.

„Pot să spun că uneori am neglijat alte materii pentru a mă pregăti la cele de bacalaureat, dar am fost înţeleasă”, a mai spus Ioana.

Nici pentru Ioana Ciobîcă media de la examenul de bacalaureat nu influenţează foarte mult reuşita la facultate. Peste două săptămâni, Ioana va susţine examen de admitere la Academia de Studii Economice din Bucureşti. Materiile de examen sunt matematica, economia şi o limbă străină, iar media la bacalaureat va conta în proporţie de 20% la media generală de admitere la facultate.

Cinci ore de studiu pe zi, în afara orelor de şcoală

Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” din Suceava este în topul naţional al celor mai mari medii la bacalaureat din acest an prin Lia Manolache. Absolventă a profilului Arhitectură, arte ambientale şi design, Lia Manolache a făcut din lucrările sale de examen adevărate opere de artă, în care mâna corectoare nu a mai avut ce îndrepta. Şi pentru ea, media finală a fost o surpriză, chiar dacă subiectele de examen din acest an i s-au părut mai accesibile în comparaţie cu cele din anii trecuţi.

Limba şi literatura română a fost şi pentru Lia Manolache un examen cu emoţii. „M-am pregătit pentru fiecare materie, am alocat câte patru, cinci ore de studiu pe zi pentru acest examen, însă la limba română am avut emoţii, pentru că aici e vorba de modul în care abordez o temă, dar şi de interpretarea corectorului”, a spus Lia.

Medicină sau arhitectură, acestea sunt domeniile pe care Lia Manolache ar vrea să le urmeze la facultate, însă nu este decisă pe care să îl aleagă. Universităţile străine nu au atras-o, iar oraşul universitar pentru care Lia optează este Iaşi.

„Bacalaureatul a fost prima încercare serioasă a vieţii mele, iar pentru reuşitele mele aduc mulţumiri dascălilor mei din toţi anii de şcoală, domnul Laurenţiu Şpac, învăţătorul meu şi domnul Niculai Moroşan, dirigintele meu din liceu”, a mai ţinut să precizeze Lia Manolache.

Vrea să urmeze două facultăţi concomitent

Ana Maria Cojocar este o altă absolventă pentru care probele de bacalaureat au însemnat doar note de 10. Ana Maria a studiat la Colegiul Naţional „Petru Rareş”, iar despre performanţa de la bacalaureat spune, cu modestie, că a ajutat-o Dumnezeu.

„M-am pregătit bine, însă nu m-am aşteptat numai la note de 10. M-a ajutat Dumnezeu şi am avut parte de subiectele pe care le ştiam poate cel mai bine”, a spus Ana Maria. Spre deosebire de colegii ei de pe „podiumul candidaţilor de 10”, biologia, şi nu limba română, a fost proba cu emoţii mai puternice.

„La această disciplină a fost nevoie de mai multă muncă. A trebuit să reiau materia din primii doi ani de liceu, dar în cele din urmă a fost bine”, a mai adăugat Ana Maria.

Şcoala Naţională de Studii Politice şi Academia de Studii Economice sunt facultăţile pe care Ana Maria doreşte să le urmeze concomitent. Media de la bacalaureat nu o ajută foarte mult la intrarea la facultate, iar în scurt timp Ana Maria va susţine alte patru examene pentru admiterea în învăţământul superior.

Doi colegi de clasă, pe podiumul candidaţilor de 10

Ultimul, dar nu cel din urmă candidat cu nota 10 la bacalaureat este Matei Foit. El este absolvent al Colegiului Naţional „Petru Rareş” din Suceava, fost coleg de clasă cu Ioana Ciobîcă. Matematică, informatică, limba română, limba engleză şi educaţia fizică (baschet) sunt disciplinele pe care Matei a demonstrat că le stăpâneşte cu desăvârşire.

Am încercat să aflăm şi impresiile lui Matei referitoare la performanţa obţinută la bacalaureat, dar şi planurile lui de viitor. Din păcate, nu am reuşit să-l contactăm pe parcursul zilei de ieri.