duminică, 13 iulie 2008

Pe roşu la semafoare pentru a scurta drumul spre Vatra Dornei

Grabă


Timpul îndelungat în care se parcurge cu maşina traseul Suceava – Vatra Dornei, precum şi condiţiile grele de trafic îi determină pe şoferi să ignore semafoarele montate de firmele care execută lucrările de modernizare a DN 17.

În condiţiile în care cei puţin peste 100 de kilometri de la Suceava la Vatra Dornei sunt parcurşi cu maşina în aproximativ trei ore, şoferii preferă, de multe ori, să treacă pe culoarea roşie a semafoarelor amplasate în zonele în care o bandă a drumului este blocată de lucrări.

La Iacobeni, de exemplu, la semaforul amplasat în apropierea intersecţiei DN 17 cu drumul spre Ciocăneşti, zeci de şoferi preferau să treacă pe culoarea roşie a semaforului, deşi nu aveau vizibilitate pentru a observa dacă din sens opus veneau alte maşini. După maxim un minut de aşteptat la semafor, dacă şoferul primei maşini pleacă pe culoarea roşie, este urmat imediat de ceilalţi care aşteaptă în spatele acestuia. Astfel se face că deşi culoarea semaforului este roşie, coloane de maşini intră pe singurul sens de mers disponibil, existând riscul apariţiei unor blocaje în trafic. Situaţii care de altfel apar în mod frecvent, şi în Iacobeni, dar şi pe alte porţiuni din drumul de la Suceava spre Vatra Dornei.

Deşi ştiu că există şoferi care nu respectă culoarea roşie a semaforului, poliţiştii spun că este extrem de greu să-i sancţioneze pe toţi. Şeful Biroului pentru Siguranţa Circulaţiei în Mediul Urban din cadrul Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava, Laurenţiu Hermeniuc, ne-a declarat că poliţiştii pot supraveghea în special semafoarele amplasate pe raza localităţilor.

„Şoferii care au fost prinşi că au trecut pe culoarea roşie au fost sancţionaţi. Iar sancţiunea în acest caz este suspendarea permisului de conducere”, a declarat Hermeniuc.

Siguranţa şoferilor şi a pietonilor este pusă în pericol

O altă problemă cu care se confruntă atât şoferii, dar şi populaţia din localităţile străbătute de DN 17 este lipsa semnalizărilor şi a mijloacelor de protecţie din zona şantierele unde se execută lucrările de modernizare.

Cele mai mari pericole sunt podurile aflate în modernizare, asta în condiţiile în care semnalizările montate de constructori se rezumă, de cele mai multe ori, la câteva balize semnalizatoare amplasate pe marginea gropilor adânci de câţiva metri şi la indicatoarele limitatoare de viteză.

Dacă pentru şoferi siguranţa este dată de atenţia cu care circulă, gropile descoperite reprezintă adevărate pericole pentru pietoni, şi în special pentru copii.

Un astfel de caz se întâlneşte şi la ieşirea din Câmpulung Moldovenesc spre Vatra Dornei, într-o zonă locuită, unde în jurul unei gropi adânci de câţiva metri semnalizarea lipsea aproape în totalitate.

La astfel de exemple se mai adaugă şi lucrările la podurile aflate în incinta localităţilor, unde din betoanele turnate de constructori „răsar” sârme din fier, fără ca zona respectivă să fie împrejmuită.

În Valea Putnei de exemplu, la un pod în construcţie, acoperit momentan de sârme din fier, existau doar balize de semnalizare rutieră, însă orice pieton care trecea pe lângă şantier, într-un moment de neatenţie ar fi putut să cadă peste acestea.

Toate acestea în condiţiile în care constructorii au obligaţia, atât potrivit legii, cât şi indicaţiilor date de poliţie, să asigure semnalizarea şi marcarea şantierelor astfel încât să blocheze accesul şoferilor şi a pietonilor în zonele de lucru.

Poliţia este nemulţumită de semnalizarea făcută de constructori

Laurenţiu Hermeniuc ne-a mai declarat că de la începutul acestui an poliţiştii au aplicat aproape 20 de sancţiuni firmelor care execută lucrări de construcţie în judeţul Suceava, cele mai multe fiind aplicate constructorilor de pe DN 17.

El a explicat că amenzile au fost date pentru nerespectarea indicaţiilor privind asigurarea semnalizării corespunzătoare în zonele în care se execută lucrări.

„Nu sunt mulţumit de modul în care constructorii semnalizează şantierele, în special acolo unde există risc pentru şoferi şi pietoni. Şi din acest motiv vom continua să verificăm dacă aceste firme respectă indicaţiile date de poliţie şi vom aplica sancţiuni acolo unde se impune”, a mai spus Hermeniuc.