vineri, 21 decembrie 2007

Modificări la legea asociaţiilor de proprietari


Guvern



Guvernul a aprobat printr-o Hotărâre, normele metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari. Potrivit unui comunicat al Biroului de presă al Guvernului, normele stabilesc cadrul general pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, exploatarea şi administrarea clădirilor - blocuri de locuinţe, precum şi exercitarea controlului financiar-contabil şi de gestiune asupra activităţii asociaţiilor de proprietari.

De asemenea, sunt detaliate aspecte legate de drepturile şi obligaţiile proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, de atribuţiile Adunării Generale a Proprietarilor, de atribuţiile Comitetului executiv, ale Cenzorului sau ale Comisiei de cenzori, precum şi ale administratorului, persoană fizică sau juridică.

Hotărârea reglementează în detaliu modul de repartizare a cheltuielilor rezultate din întreţinerea, repararea şi exploatarea clădirilor şi raportul dintre administraţia publică locală sau centrală şi asociaţiile de proprietari.

Cele mai importante modificări, aduse de Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari sunt următoarele:

- s-a modificat numărul de proprietari necesari pentru modificarea statutului ori a acordului de asociere de la jumătate plus unu la două treimi.

- se specifică dreptul proprietarilor de a avea acces la cerere la orice document al asociaţiei de proprietari

- termenul de preaviz în care proprietarul este obligat să accepte accesul în apartament /spaţiu al unui delegat al asociaţiei s-a micşorat de la 15 la 5 zile

- obligaţia proprietarilor de a consolida sau moderniza clădirea pentru reabilitare termică şi eficienţă termică

- notarii publici vor autentifica actele de înstrăinare a apartamentelor, numai după ce proprietarii vor face dovada achitării la zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, eliberată în original sub semnătura preşedintelui şi a administratorului asociaţiei de proprietari, cu precizarea numelui şi prenumelui acestora, şi cu ştampila asociaţiei de proprietari fără a fi necesară confirmarea de compartimentul specializat în sprijinirea şi îndrumarea asociaţiilor de proprietari

- în situaţiile excepţionale hotărârile pot fi luate prin acordul scris al majorităţii proprietarilor unei scări sau unui bloc membrii ai asociaţiei de proprietari care îi vizează direct, pe baza de tabel nominal. Hotărârile adunărilor generale se consemnează în registrul de procese verbale al asociaţiei de proprietari, se semnează de către toţi membrii comitetului executiv şi se comunică în scris, tuturor proprietarilor

- s-a micşorat termenul de contestare a hotărârii adunării generale de la 60 la 45 de zile

- asociaţia poate intermedia servicii între furnizori şi proprietarii consumatori, în special cu privire la serviciile publice de utilităţi pe baza unor contracte de prestări de servicii sau de furnizare cu caracter individual. Pentru contractele de furnizare cu caracter individual, drepturile şi obligaţiile cu privire la serviciul furnizat, aparţin, pe de o parte, furnizorului, şi de cealaltă parte, proprietarului. Furnizorii se vor îndrepta pentru recuperarea debitelor împotriva proprietarilor restanţieri iar serviciul de intermediere din partea asociaţiei de proprietari consta în: repartizarea facturilor către proprietari prin lista de plată lunară, încasarea şi plata sumelor reprezentând contravaloarea consumului facturat, înştiinţarea furnizorului cu privire la debitori.

- comitetul executiv adoptă decizii cu privire la stabilirea cuantumului salariilor, al indemnizaţiilor şi al eventualelor premieri care se acordă personalului încadrat cu contract individual de muncă. Comitetul executiv poate decide şi asupra acordării unor drepturi băneşti, membrilor asociaţiei de proprietari care desfăşoară activităţi lucrative folositoare acesteia, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli adoptat de adunarea generală.

- s-a modificat termenul de plată a cotelor de contribuţie de la 15 la 20 zile. Sumele încasate din aplicarea penalităţilor vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de către terţi şi pentru cheltuielile cu reparaţiile asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natura administrativă.

- exercitarea controlului asupra activităţii financiar contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari de către Consiliile locale se va putea efectua şi din oficiu.

0 comentarii: