joi, 13 septembrie 2007

Scene din al doilea Război Mondial, pe viu, la Gara Iţcani

• Florin Piersic Jr., Claudiu Bleonţ, Marcel Iureş şi Udo Shenk deţin rolurile principale ale filmului „Călătoria lui Gruber”, filmat parţial la Suceava

• Zeci de suceveni au asistat ieri la filmări, mai ales că printre actori s-au numărat şi mulţi dintre vecinii şi prietenii lor, care au primit roluri de figuranţi

Soldaţi români cu armele în spinare, tineri soldaţi germani, blonzi şi cu ochi albaştri, ţigăncuşe florărese, copii – vânzători ambulanţi de ziare, domni cu mustăcioara ceruită, la braţ cu doamne şi domnişoare cu rochii înflorate şi pălării cu cordeluţe, maşini de epocă şi caleşti trase de cai, toate au putut fi văzute ieri, la Gara Iţcani, care, timp de aproape 10 ore, s-a întors în timp, tocmai în zilele celui de-al Doilea Război Mondial.
Fără maşini pe stradă, fără maxi-taxi care să claxoneze fără motiv, fără îmbulzeala navetiştilor, Gara Iţcani s-a transformat ieri în Gara Iaşi de acum aproape 80 de ani, dintr-un moment în care un corespondent de război italian (interpretat de Florin Piersic Junior), însoţit de un ofiţer neamţ (cunoscutul actor german Udo Shenk), coboară din tren şi este condus la maşină de un comandant al armatelor române, de un servilism dus la extrem (jucat de talentatul Claudiu Bleonţ).
Omul lui Mussolini e în căutarea unui leac pentru alergia puternică ce i-a fost declanşată după sosirea în România de praful de aici, care îl face să strănute des şi să-i lăcrimeze ochii. Aici, în Iaşi, s-ar afla cel mai bun medic alergolog din ţară – doctorul Gruber, interpretat de Marcel Iureş.

Atmosfera de epocă, creată cu tot felul de artificii

Aceasta este una din scenele filmului „Călătoria lui Gruber”, filmată ieri la Suceava, în Gara Iţcani, locaţia fiind aleasă datorită asemănării pe care o are cu Gara Iaşi, aflată în reconstrucţie.
Circulaţia a fost oprită, zecile de curioşi îşi întindeau gâtul să prindă cât mai mult din scene de după gard şi de după zonele de restricţie delimitate cu bandă galbenă şi păzite de poliţişti comunitari, iar accesul în Gară era permis doar pe peronul din spate.
Pentru ca atmosfera să fie asemeni celei de pe la 1940, nu au fost de ajuns doar costumele şi frizurile specifice acelor timpuri şi Mercedesul albastru, adus parcă dintr-un muzeu al automobilelor.
Trecerea de pietoni din faţa Gării a fost unsă cu un soi de vaselină, pe care au presărat praf alb, termopanele clădirii au fost mascate, în aşa fel încât să pară geamuri cu ochiuri mici, ca pe vremuri, iar stâlpii de beton ai TPL din faţa sediului CFR din Iţcani au fost înveliţi de jos până sus într-un material asemănător scoarţei de copac, să pară făcuţi din lemn.

Suceveni de rând – actori de cinema

Agitaţia din faţa Gării Iţcani a început în jurul orei 6 dimineaţa, când cei responsabili cu decorul şi cei cu recuzita au început să pregătească în cele mai mici detalii scena zilei în care corespondentul de război italian a păşit în Gara din Iaşi, intersectându-şi destinul cu cel al doctorului Gruber. Un retuş aici, unul dincolo, un machiaj refăcut, modificări în decor, verificări de sunet, totul se făcea în grabă, zeci de oameni presaţi de timp alergând dintr-o parte în alta, făcând tot ce trebuie pentru ca în faţa camerelor de filmat să fie recreată atmosfera acelor vremuri, în vreme ce Florin Piersic Junior şi Claudiu Bleonţ se plimbau îngânduraţi dintr-un loc în altul, sorbind din cafeaua luată de la automatul Gării.
Spectatorii nu au lipsit la acest spectacol cinematografic, de la beţivii de la cârciuma din Parc, care se apucau să lălăie când toată lumea trebuia să tacă, pentru filmare, până la familiile, vecinii şi prietenii celor care au devenit peste noapte actori de cinema – figuranţii suceveni care jucau rolul unor ieşeni de pe la 1940.
Din când în când, când prindeau momente libere, actorii de ocazie se duceau în public, printre cunoscuţii care îi admirau şi invidiau în acelaşi timp, spunându-le tare şi răspicat: „Te-ai ajuns! Acum eşti mare vedetă! Auzi, da’ dacă fugi acum? Costumul asta de pe tine valorează mult...Ce zici?”. “Nu pot mă, mi-au luat buletinul. Şi de ce să fug?”, răspunde una din “vedetele” locale vecinilor săi de cartier.
Femei, bărbaţi, tineri şi copii, toţi şi-au găsit ceva de făcut pentru a anima gara cu personaje asemeni celor din perioada Războiului Mondial. Pe lângă mândria de a fi vedete de film, fiecare din ei s-a ales şi cu câte 300.000 de lei vechi pentru prestaţia de ieri.

„Ziare, ziare. Veşti de pe front!”

Regizorul Radu Gabrea a venit în jurul orei 10.00, când totul era pregătit pentru filmare. A coborât din maşină şi s-a dus ţintă către scaunul său, pregătit special, în faţa căruia era montat un televizor de unde putea urmări tot ce apărea pe camera de filmat. În jurul său au fost aşezate mai multe paravane, peste care s-au aşezat pânze negre, încât, în cele din urmă se afla ca într-un cort, doar el şi cu televizorul. De acolo, prin staţie, i-a dirijat pe toţi de pe platoul de filmare.
O repetiţie, a doua, o filmare, schimbări, adăugări d


Florin Piersic Junior şi Claudiu Bleonţ
e personaje, băiatul cu ziarele pus să strige în gura mare „Ziare, ziare. Veşti de pe front!”, în vreme ce ofiţerul german, care îl chema pe puşti mai întâi în limba sa, spunându-i “jungen”, a ajuns în cele din urmă să-l strige “Băieten!”.
Zeci de reluări ale scenei, actorii şi figuranţii repetând aceleaşi gesturi şi replici până când regizorul a exclamat mulţumit – „gata!”. A ieşit din cortul său improvizat după câteva ore, obosit, transpirat, dar radiind de mulţumire. Scena este reuşită.
Filmările au continuat până după-amiază, când recuzita interbelică a dispărut, figuranţii au plecat la casele lor, echipa de filmare şi artiştii – către Bucureşti, unde vor filma cele mai multe scene, iar de acolo, la Iaşi, unde vor finaliza filmul, în urma lor rămânând doar stâlpii înveliţi ca într-o scoarţă de copac, termopanele mascate ca ochiuri de geam şi Gara, a cărei arhitectură de modă veche a făcut ca la Suceava să fie locul ideal de filmare a unei scene cu caracter istoric.

0 comentarii: