joi, 20 decembrie 2007

Prim adjunctul şefului SRI Suceava, colonel Costel Irimia, a circulat cu o maşină furată timp de patru ani


• autoturismul Skoda Octavia, de culoare verde, a fost cumpărat de Irimia de la o firmă din Baia Mare - Maramureş • când Irimia a vândut autoturismul cumnatului său, Cristi Şoptică, la RAR s-a descoperit că maşina a fost furată din Cehia, în anul 2002 •

În urmă cu puţin timp, cumpărătorul unui autoturism Skoda Octavia, de la prim adjunctul şefului SRI Suceava, colonel Costel Irimia, care s-a întâmplat să fie chiar cumnatul său, Cristi Şoptică, a constatat că automobilul, achiziţionat în urmă cu trei ani de către Costel Irimia, a fost furat din Cehia, în urmă cu cinci ani. Lucrurile au devenit clare atunci când, după procedura de vânzare - cumpărare, Şoptică a mers la RAR pentru a face verificarea tehnică a maşinii. Autoturismul Skoda Octavia de culoare verde a fost cumpărat anterior de către Costel Irimia de la o persoană din Baia Mare, raiul contrabandiştilor cu alcool şi maşini furate, a fost folosit mai mulţi ani, până când a decis să îşi cumpere o maşină nouă şi în consecinţă a decis să vândă maşina veche.
Istoria acestui automobil este de-a dreptul impresionantă, conform celor declarate de comisarul şef Ioan Mihalache, şeful Serviciului de Investigaţii Criminale din cadrul IPJ Suceava. El a explicat din start că adjunctul şefului SRI Suceava este un cumpărător de bună credinţă, şi "nu avea de unde să ştie că maşina are probleme". Mihalache a explicat că pe teritoriul României, prima inspecţie tehnică a maşinii a fost făcută la RAR Baia Mare, în anul 2002 precizând totodată că în respectiva perioadă reprezentanţele RAR din ţară nu aveau acces la bazele de date informatizate privind maşinile furate din spaţiul european şi drept urmare, a fost validată şi autentificată înmatricularea automobilului pe baza seriilor caroseriei şi a motorului de către RAR Baia Mare. Maşina ajunsese atunci la un patron de firmă care între timp a dat faliment. Când judecătorul sindic a ajuns la evaluarea şi împărţirea activelor, s-a constatat că activele nu mai existau, fuseseră deja înstrăinate. În anul următor, în 2004, maşina a primit un alt număr de înmatriculare în Maramureş şi s-a ivit din nou posibilitatea de a fi scoasă la vânzare. Cumpărătorul a fost de această dată o persoană fizică, ce la rândul ei a vândut-o colonelului Costel Irimia din Suceava, prim adjunctul şefului SRI Suceava, pentru suma de 8.000 de euro. În baza documentaţiei de la Baia Mare, RAR Suceava a autentificat înmatricularea. Lucrurile s-au încurcat însă atunci când Irimia a dorit să vândă maşina iar potenţialul cumpărător, chiar cumnatul său, a dus maşina din nou la RAR. Pentru că între timp aici se constituise o bază de date informativă bine pusă la punct, s-a constatat că seria caroseriei maşinii nu se potriveşte cu cea din 2002 şi apărea în baza de date Interpol, la care are acum acces Registrul Auto Român, ca fiind furată din Cehia. "Omul a adus maşina înapoi, iar Irimia a solicitat să se verifice care este situaţia acesteia, pentru că trebuie să îşi recupereze banii investiţi în achiziţionarea maşinii. Noi facem demersurile prin Interpol pentru a se vedea ce număr avea caroseria maşinii iniţial, înainte de a fi furată, pentru că, cu aceeaşi serie apare încă o Skoda Octavia în proprietatea unui cetăţean din judeţul Satu Mare", a explicat comisarul şef Ioan Mihalache.
El a spus că se fac verificări în continuare, iar până când acestea vor fi finalizate, maşina a fost indisponibilizată în garajul IJP Suceava. Se aşteaptă răspunsurile din partea autorităţilor cehe, iar dacă automobilul va fi revendicat de proprietarul iniţial, maşina va fi returnată prin firme specializate. În acest caz, Irimia va trebui să se îndrepte cu acţiune în instanţă împotriva celui de la care a cumpărat autoturismul. Dacă cei din Cehia apreciază că maşina nu îi mai interesează, automobilul va rămâne în proprietatea sa. Noi trebuie însă să vedem cine a operat această modificare de serie a caroseriei. Va trebui să vedem ce documente au stat la baza autentificării la RAR Baia Mare şi a modului în care s-au înmatriculat două maşini în baza aceleiaşi cărţi de identitate", a mai spus comisarul şef Ioan Mihalache, şeful Serviciului de Investigaţii Criminale din IPJ Suceava.
Interesant este că în foarte scurt timp de la discuţia purtată cu comisarul şef Ioan Mihalache, autorul documentării a fost sunat de către colonelul Irimia, cu rugămintea de a nu fi publicat un articol pe această temă.
Este greu de înţeles cum a ajuns un profesionist al informaţiilor, cu aproape 20 de ani de vechime în branşă, să-şi cumpere o maşină la mâna a doua cu un traseu destul de dubios, tocmai din Baia Mare, raiul contrabandiştilor cu alcool şi al bandelor de hoţi de maşini. Media a relatat despre aniliharea a nenumărate bande internaţionale de hoţi de maşini din zona Baia Mare - Satu Mare. Ca o curiozitate, o firmă din Baia Mare a făcut prăpăd în Suceava în producerea şi vânzarea de alcool la negru, în zona Dorneşti - Rădăuţi, cu prejudicii de peste 45 de miliarde lei, tocmai în perioada 2003-2004.
Va fi interesant de aflat dacă a existat un intermediar în această vânzare şi, dacă există, cine a intermediat tranzacţia şi de ce. Cum s-a înmatriculat maşina la Suceava în anul 2004, va trebui iarăşi explicat. Deoarece în cauză există suspiciunea comiterii unor fapte penale, s-a deschis un dosar la Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava. La alte întrebări va trebui să răspundă compartimentul de Protecţie Internă din cadrul SRI, pentru a nu mai permite expunerea unor cadre cu funcţii atât de importante la astfel de riscuri.

0 comentarii: