marți, 26 februarie 2008

Ce conţin manualele de religie ale elevilor

Pentru că unele cărţi au capitole care incriminează alte credinţe sau curentede gândire, revizuirea lor este dorită nu doar de ONG-uri, dar şi de Ministerul Educaţiei.

Să te urci în copaci. Să dormi duminica până la ora 10,00 dimineaţa sau să te joci cu mingea pe stradă. Fapte aparent banale. Nu şi dacă citeşti Manualul de religie ortodoxă pentru clasa I, Editura Sf. Mina, Iaşi.

Autorii manualului califică faptele de mai sus ca fiind "rele", pentru cea din urmă pedepsa divină fiind aceea că "te calcă maşina". Tot o faptă "rea" este şi gestul de a nu-ţi face cruce atunci când treci prin faţa unei biserici.


Manualul citat mai sus are aprobarea Ministerului Educaţiei şi este analizat în studiul Ligii Pro Europa privind religia în şcoli, singura cercetare de acest fel efectuată la noi până acum. Cercetarea încheiată anul trecut mai arată că acelaşi tip de mesaj se întâlneşte şi în Manua­lul Alianţei Evanghelice din România, Editura Little Lamb din Suceava.

La capitolul intitulat "Păcatul trebuie pedepsit" citează trunchiat din Epistola Sfântului Pavel către Romani "Plata păcatului este moartea…" (Romani 6:23). În acest fel se sugerează, spun autorii studiului, unor copii de şapte ani că moartea celor dragi se datorează păcatului săvârşit de aceştia, fără a continua fraza biblică cu " iar harul lui Dumnezeu, viaţa veşnică, în Hristos Iisus, Domnul nostru".


Autorii studiului arată că, de cele mai multe ori, moralitatea este prezentată în aceste manuale fie ca un comerţ cu divinitatea de genul "mă rog ca să obţin un avantaj de la divinitate", fie fundamentată pe frica de pedeapsa divină sau părintească.


Ateismul şi stilul de viaţă modern, condamnate


Studiul mai arată că manualele şi caietele de religie nu se rezumă la prezentarea aspectelor esenţiale ale unei credinţe religioase, ci au pasaje şi capitole dedicate incriminării, persiflării şi prezentării tendenţioase a altor credinţe sau curente de gândire. Astfel, manualul de Religie, Cultul Greco-Catolic, pentru clasa a IX-a, Editura Dacia 2005, condamnă ateismul şi stilul de viaţă modern.

La pagina 83 se afirmă că Papa Paul al VI-lea definea ateismul drept "fenomenul cel mai grav al timpului nostru", iar la pagina 87 se spune "faptul că Dumnezeu este lăsat deoparte în favoarea liberalismului, individualismului, materialismului (aşa cum se întâmplă mai peste tot în Occident, dar şi în ţările socialiste în ultima perioadă) duce la apariţia sectelor şi a unor superstiţii moderne".


Creaţionismul, acceptat de 80 la sută din elevi


Studiul Ligii Pro Europa arată că teoria creaţiei este prezentată în majoritatea manualelor de religie într-un mod nepotrivit, în totală ignorare a teoriilor ştiinţifice. În Manualul de religie pentru clasa a XI-a, Cultul Ortodox, Editura Corint, se arată că "întreaga vegetaţie ce îmbogăţeşte pământul nu-şi datorează existenţa luminii solare, nici ostenelii omului, ci puterii creatoare a lui Dumnezeu(…).


Potrivit unui alt studiu, elaborat recent de Agenţia pentru Studii Guvernamentale, peste 80 la sută din elevii români au reacţionat conform aşteptării autorilor de manuale la această îndoctrinare şi consideră că teoria creaţiei este cea care explică cel mai bine apariţia vieţii pe pământ. Restul, adică 20 de procente, acordă credit teoriei evoluţioniste.


În octombrie 2007, Consiliul Europei a adoptat Rezoluţia nr. 1580 intitulată "Pericolul creaţionismului în educaţie". Motivul adoptării ei este acela de a avertiza împotriva unor tendinţe care prezintă credinţa drept ştiinţă. Rezoluţia cere statelor membre să promoveze cunoştinţele ştiinţifice şi predarea lor la ore şi să se opună cu fermitate predării creaţionismului ca disciplină ştiinţifică.

» Vom alcătui programe şcolare în aşa fel încât nimeni să nu fie discriminat, fiecare cult să îşi exprime valorile morale conf. univ. Vasile Timiş inspectorul general de religie din MECT

Noi manuale anunţate pentru 2008/2009 de Ministerul Educaţiei

Reprezentanţii celor 18 culte recunoscute oficial analizează în aceste zile cu responsabilii de religie din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) programele şcolare aferente confesiunilor religioase care se predau în şcoli.

„Ascultăm părerile tuturor cultelor prezente şi, la sfârşitul dezbaterilor - joi, vineri - vom formula nişte propuneri pentru decongestionarea programelor şcolare. După 18 ani de predare a religiei în şcoli, se simte nevoia unor schimbări", afirmă inspectorul general de religie din MECT, conf. univ. Vasile Timiş. El consideră că temele faţă de care elevii au manifestat mai mult interes ar trebui extinse, iar lecţiile prea încărcate ar trebui eliberate de detalii. Vasile Timiş este de părere că în programele şcolare ale fiecărei religii ar trebui introduse capitole de prezentare a celorlalte confesiuni, precum şi capitole de studiu a istoriei religiilor.


„În urma analizei pe care o vom face, vom alcătui programe şcolare în aşa fel încât nimeni să nu fie discriminat, fiecare cult să îşi exprime valorile morale. Manualele şcolare ce vor rezulta în urma revizuirii programelor vor invita la cunoaştere reciprocă a celorlalte culte şi la tolerenţă", a spus prof. Timiş.
Inspectorul de religie din MECT se aşteaptă ca elevii să studieze după noile programe la începutul anului şcolar următor.


În "Adevărul" de mâine vom publica un material referitor la statutul profesorului de religie.

Opiniile afisate pe www.adevarul.ro

Se poate preda, dar în afara curriculei
» Cred că soluţia cea mai bună este predarea religiei numai pentru elevii ai căror părinţi doresc şi respectiv pentru elevii mai mari de 16 ani care doresc, în clădirile şcolilor, dar ca obiect extracurricular, fără note, prezenţă, şi fără ca profesorii să fie salariaţi ai Ministerului Educaţiei. (...) În acest fel se asigură şi o formare teologică elevilor care sunt în favoarea unui astfel de model şi se păstrează o separare a învăţământului laic de biserică.

Margicu Preotul, model pozitiv pentru societate
» Cred că preotul este perceput ca un om NORMAL şi MORAL. Un om ce seamănă şi gândeşte cu dragoste de ţară şi de neam a voievozilor români. Cred că atunci când un copil vede un preot, se gândeşte mai degrabă la Ştefan cel Mare, la Mihai Viteazul, la Constantin Brâncoveanu. Asta cred că văd copiii în preoţi-Normalitatea şi Decenţa.

Casian Programă încărcată
» Teoretic, studiul religiei este un lucru bun. Socie­tatea noastră se bazează pe norme morale, care îşi au originea în religie. Însă în programa liceelor există deja un număr prea mare de discipline de studiu. Fiul meu este la un liceu tehnic, iar numărul de ore de matematică este de numai două pe săptămână. Aş prefera să facă trei ore de matematică decât religia în liceu.

Cata
Religia, parte a fiinţei noastre
» La noi, la români, religia creştin ortodoxă face parte din însăşi fiinţa noastră. Noi, spre deosebire de alţii, trăim religia în fiecare zi. La noi, religia nu e o chestie de paradă pe care o faci la sfârşit de săptămână, ci e un mod de a trăi, în morală şi înţelepciune, în respect faţă de noi înşine şi de ceilalţi.
Corina

0 comentarii: